• Nanne63

Skillnaden på silke och siden????

Ja vad är skillnaden????

• Svar på tråden Skillnaden på silke och siden????
  • Jossebell

ursh, den frågan ska väll jag klara som läst beklädnadsteknisklinje där även sånt ingår. Men jag måste säga att jag faktisk inte riktigt vet.

• Nanne63

åh vad synd! Är så nyfiken..Kanske det inte är någon skillnad alls?

• Jossebell

detta hittade jag på nätet:

I det gamla Kina fick endast Kejsaren och hans familj bära kläder av silke. Silkens ursprung
    och förädling var en strängt bevakad hemlighet och det innebar dödsstraff att avslöja denna.
    I över 1000 år bevarade kineserna sin hemlighet. Fram till den dag det blev avslöjat av två spio-
    ner, utsända av kejsaren Justinianus i Bysants. Det berättas att två män förklädda till tibetan-
    ska munkar vandrade över gränsen mot Tibet med silkesfjärilsägg i sina ihåliga vandringsstavar.

Silke är en animalisk fiber och kommer från hylsan, kokongen, som vissa fjärilslarver, så
    kallade silkesmaskar eller spinnare, omger sig med under tiden de utvecklas till fjärilar. Larven
    spinner två fina elastiska trådar i en kokong runt kroppen. Kokongen är ca 3 cm lång och inne-
    håller upp till 4000 m silketråd. Kokongen består av tre lager;
    1. Det yttre höljet, som måste avlägsnas före nystning.
    2. Mellanskiktet, denna silken är lätt att nysta av.
    3. Det innersta pergamentaktiga skiktet, som inte kan nystas upp.

Innan man startar nystningen, måste det yttersta lagret avlägsnas. Det gör man med hjälp av
    varmt vatten. Så börjar nystningen av mellanlagret. Om man vill ha tex femtrådig silke, blir fem
    kokonger lagda i ett kar med varmt vatten. det är antalet kokonger som bestämmer trådens
    tjocklek. Kokongens trådändar blir sammanförda till en tråd. Denna silke kallas råsilke. Två
    eller flera råsilketrådar kan tvinnas samman. Allt efter grovhet och tvinning får man olika typer
    av silke. Silkens främsta egenskaper är en egenartad och vacker glans, behaglig känsla och
    ett mjukt fall. Hög fuktighetsabsorbering ger svala och komfortabla plagg.

www.garnstudio.com/html-sidor/silkgarn.html

Läser man det så får man en känsla av att det är samma sak.

• Nanne63

Okey! Tack..jag tror också det är så. Får den känslan.

• Jossebell

okej så här verkar det vara. Silke är tråden och siden är tyget. Kolla här:

Siden
    När man tittar tillbaka på histiorien om siden är det som att ta en nostalgi tripp. Förr var det endast en lyxvara som civiliserat folk hade och använde. På 1500-talet kom den stora efterfrågan om siden till Europa som man hämtade från Kina. Siden är gjort utav silke som är en tråd som silkesfjärilar spinner omkring sig. Tyget har vi i Europa haft mer än 500 år, och nu befinner vi oss i slutet utav 2004 och siden är fortfarande en stor slagen hit. Designers som t.ex Filippa K, Emanuel Ungaro, Chloé, Bill Blass och Carolina Herrera använder sig utav. Det är ett fint tyg som utmärker kläderna mer exklusivt. Som sagt är det en gemensam nämnare för många designers och kläderna blir lätt fina. Man behöver inte en jätte avancerad design på klädesplagget med siden för att bli snyggt. Men är det ett vanligt tyg måste man ge det en extra touch, som gör den unik.

sidea.se/anna/2004/12/siden.php

• Nanne63

kolla vad jag hittade på internet! Sökte på google.

"Skillnaden mellan silke och siden är egentligen mycket enkel. Det material som
    siden(tyg) tillverkas av kallas silke. Det färdiga tyget kallas siden."

Svar på tråden Skillnaden på silke och siden????