• Sannovitch

Salt, varför?

Hej!

Undrar lite, är gravid i vecka 14 (13+5) o har ett enormt sug efter salt,
    inte bara allt i godis väg, utan ren o skär salt..
    Allt ska de vara salt på.
    Min första grav hade jag bara godis av alla dess sorter av lakrits men nu är de salt på eller i allt annat med..
    Inte hälsosamt verken för mig eller bebis men undrar om de ngt som fattas i kroppen , precis som när man har järnbrist o så kan detta oxå vara ngn brist på ngt?
    fler som haft de såhär?

Mitt älskade hjärtebarn,Nova!
  • Svar på tråden Salt, varför?
  • TriXiiie

jag var sugen på mest salt när jag var gravid med sonen förra ggn..
    nu e de mest salta saker, och enligt UL väntar jag en tjej..
    så kan ju va så, eller om du saknart nått det vet jag inte!

• TriXiiie

jag menade sött med sonen!!!

• Sannovitch

ja salt är ju vanligt... alltså i godis, men ren o sär salt från burken liksom?! :)

• TriXiiie

jo de låter ju lite extremt.. hoppas nån har nån aning
    annars e de en extrem carving helt enkelt!

• Skrik och Panik

Jag har ett enormt saltbegär...

• Ninnis75

Tror inte det är någon brist som ger dig saltbehov..

Jag fick otroligt illamående av kaffe kunde för mitt liv inte ens känna lukten av kaffe innan jag hulkade och ulkade..

Jag tror bara det är ett gravidbegär precis som jag har begär efter godis.. dumt nog..

• Frezalo

Jag har efterforskat lite på mig själv och bland mina gravida bekanta, och alla vi som varit sugna på salt har haft mer eller mindre järnbrist. Finns ingenting vetenskapligt som säger det, bara erfarenheter.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • Sannovitch

Aahh ok men tog mitt järnvärde för ca en vecka sen o de var kanon, men detta begäret har suttit i ett bra tag..

Som sagt ett fruktansvärt dåligt carvings.. njurarna total strejkar snart :)

Fast lakrits godis får gå åt väl denna gången oxå..
    Förra gången var de en tös som tittade ut, undras va de blir denna gg med samma begär.. ska bli kul o se om de bara är ett begär eller ett litet puff till könet med..

Trevlig kväll!!

• Chica73

Min mamma har samma saltsug och hon läste någonstans att det kan vara brist på något b-vitamin som kan orsaka det. Inte säkert men kan vara...

• dexion

Det kan också vara brist på jod. många sorters salt innehåller extra tillsatser av jod, men om ditt salt inte innehåller det bör du köpa nytt MED jod, för det är viktigt för nåt i fosterutvecklingen (minns ej vad). T ex innehåller flingsalt inte jod (eller väldigt sällan). jag hade brist på jod för vi mest använde flingsalt, men det blev bättre när vi köpte "vanligt" salt. och mina saltcravings försvann =)

• Frezalo

Brist på Jod kan orsaka struma...

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • Baby M

Jag är också extremt sugen på salt! Inte från burken kanske, men rent allmänt. Saltar allt mycket mer än innan.. t o m så illa att mannen reagerade en gång. Han som alltid saltar extra annars!

Vad jag hört är det väldigt vanligt att man får sånna cravings som gravid. Man vill ha massa salt hela tiden.. både godis och mat! Och att det kan tyda på en pojke..

** BF 090320 **
  • Marias Mamma

jag tycker allt e så vanligt när man e gravid...allt ändras i kroppen cravings o hormoner hit o dit...nja...men d e ändå ra o få mer information av sin bm.

• längtar hoppas

Också super sugen på salt, strips med MASSA salt, mums :) Inte världens nyttigaste...

• Miss E

Vill bara hoppa in och påminna alla oss saltfantatiker (lakrits) att INTE ÄTA MER ÄN 50G lakrits om dagen, då det kan leda till att man får högt blodtryck, och som gravid har du redan lite förhöjt blodtryck.

Detta gäller även dom som inte är gravida!!

(¯`°?.¸ ღ♥ v.26! Jag Väntar En Liten PRINS!♥ღ ¸.?°´¯)
  • Miss E
    Svar på #17
    *hahaha* Veeeet hur det ÄR!!

Jag har massor av lakrits ståendes här hemma och som dom säger - ALLA graviditeter är olika och ALLA reagerar INTE på lakrits och får förhöjt blodtryck.

Jag däremot är inte ens villig att en utmana Ödet, då jag redan har lite förhöjt blodtryck (som alla gravida har) o vill inte skada min bebis Skrattande
    (¯`°?.¸ ღ♥ v.26! Jag Väntar En Liten PRINS!♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Salt, varför?