• Lilla Fjun

Nån som har erfarenhet av fänkålste??

Har hört att fänkålste skall vara bra att dricka om man har pruttiga bebisar. Stämmer det?

• Svar på tråden Nån som har erfarenhet av fänkålste??
  • frulan

Vad jag har hört så ska de dricka det just för att bli pruttiga. Om de har magknip t ex.

• tejej

Jo jag har gjort sånt och det är toppen om man behöver få mer mjölk för det sätter verkligen fart på produktionen. Sen minns jag att jag tyckte det hjälpte mot koliken med första barnet men jag har inte testat det med andra.

• jollan

Köper man det på hälskostaffären eller? Ska det vara någon särskild sort eller så?

• meshido

jag använde fänkålste åt båda mina barn när de var riktigt små. lillflickan hade kolik så hon fick te i hennes flaska eftersom jag inte kunde amma henne. lillgrabben fick det i förebyggande syfte så att han inte skulle få ont i magen. vilket också hjälpte. han hade inga problem alls.

Fänkålen ska hjälpa mot magknip.

Jag kokade upp fänkålste själv. Finns även att köpa på teaffärer och säkert också på hälsokostaffärer. Eller köp stillte. Är samma sak.

• meshido

Jag gav det i varje flaska, alltså var fjärde timme ungefär. Jag skulle tro att om du dricker ungefär en halvtimme innan du ska amma så borde det räcka.

• 08Mars

JAg drack och gav dottern fänkål/anis/kumminte. JAg köpte kryggor och kokade själv. Dottern fick 2 gånger om dagen till en början med sked (hon ammades) och senare enbart te i flaska ca 15-20ml. Jag drack 2-3 koppar om dagen. Tycker detta hjälpte mycket mot dotterns magknip och gasiga mage. Rekomenderas!

• AlexG

jag har också testat att själv dricka det. har en gasig liten dotter på snart 6 veckor som jag ammar. hur stora var era barn när ni började ge dem te? jag trodde att bara jag som mamma skulle dricka det...

• 08Mars

Min dotter var ca 2mån då jag gav henne det

• tejej

Man kokar upp 1 liter vatten, 2 tsk fänkål och 2 tsk anis. Detta låter man dra i 10 min och silar det sen. Ska drickas rumstempererat har jag hört och en kopp fm och en på em. En g/dag ska en tsk ges av drycken till barnet. Vi har säkert hört olika men så har jag lärt mig..

• meshido

Båda mina barn fick det direkt efter vi kommit hem från sjukhuset. Det räcker att ge bebisen nån tesked ibland om man ammar eftersom mamman dricker det. Till "flaskbarn" är det bäst att ge i varje flaska. Jag blandade mjölken med fänkålste istället för vanligt vatten.

• AlexG

jag märker faktiskt att lillan får ut pruttarna lättare när jag dricker teet. jag har köpt blandningen anis, fänkål och kummin. själv kommer jag från serbien och där är det jättevanligt, en klassisk husmanskur, att ge spädisar te gjort på kummin om de är gasiga. jag vågade inte riktigt ge det till henne för jag visste inte vad man rekommenderar här och nu. men idag ska jag testa! borde bli ännu effektivare än om bara jag dricker det.. åhh.. hoppas, hoppas, hoppas!

Svar på tråden Nån som har erfarenhet av fänkålste??