• hejpa

flera med barn födda runt v.26?

mina tvillinggrabbar föddes v.26+2.
    skulle vilja utbyta erfarenheter med fler föräldrar till barn födda runt den här tiden.
    vore kul att höra hur det har gått, vilka framsteg de gjort och när.

mina killar är nu 8½ mån okorrigerat och nu börjar jag bli nyfiken på när man kan förvänta sig att de börjar sitta, krypa och grejer. fast jag vet ju att det är olika för alla barn. men hur var det för er? :)

• Svar på tråden flera med barn födda runt v.26?
  • ISSEN

Hej! Min son är oxå född v 26+2 och är nu 5 mån okorr, han har precis för någon vecka sen börjat le och nu i dagarna har han upptäckt sina händer. Han har ätit gröt sedan han va 4 mån och det funkar jättebra! Vi ger honom Niferex och jag lääängtar tills vi ska sluta med det för han har så ont i magen av det!
    Idag va vi på BVC och han fick sin andra vaccination, passade oxå på att väga honom och han väger 5500g är 57cm lång, Hur stora är dina killar?
    Kul å höra från någon som är född i samma vecka!

• Riskiflickan

Jag fick min son i januari, i v 26+0. Han är snart 9 mån okorr. Han jollrar, vänder sig, försöker att komma upp i krypställning ( med varierande resultat :) greppar leksaker, biter frenetiskt i allt (tänderna på G).

Min lille kille var tillväxthämmad å rätt så liten (650 gram, 31,5 cm lång) men idag är han 6,8kg!! och 64 cm lång... :)

Hur går det för dina tvillingar??

• Therese33

Hej, jag fick mina pojkar i november 26+3, tyvärr klarade sig bara ena pojken i fem dagar men den andra mår hur bra som helst.
    Han är idag 10 månader okorrigerad, har börjat prata da-da-da, ta-ta ta osv och har fått 4 tänder, sitter nästan själv och har börjat krypa så smått.

• hejpa

vad kul att läsa om era barn!

kan berätta lite om mina killar:
    albin (tv1) vägde 774g och var 34cm lång när han kom, han väger nu ung. 5900 och är runt 63cm. han är lite efter sin storebror i utvecklingen, men han jollrar massor, vänder sig och greppar och tuggar på leksaker :)
    elvis vägde 924 och var 35,5cm lång, han väger nu ca. 6500 och är 65cm lång. hans första tänder ploppade upp igår :) älskar att rulla runt på golvet och leka med leksaker.

de sitter med stöd än så länge, väntar bara på att de själva ska resa sig upp mot sittande ställningen. såg att de "skulle kunna" det på 6-mån kontrollen som vi snart ska på. några veckor försent.. ;)

• hejpa
    Therese33 skrev 2008-10-07 09:19:21 följande:
    Hej, jag fick mina pojkar i november 26+3, tyvärr klarade sig bara ena pojken i fem dagar men den andra mår hur bra som helst.Han är idag 10 månader okorrigerad, har börjat prata da-da-da, ta-ta ta osv och har fått 4 tänder, sitter nästan själv och har börjat krypa så smått.
    vad tråkigt att ni förlorade den ena.
    vad skönt att det gått bra för killen! jag väntar på att mina grabbar ska börja krypa snart också, de blir så arga när de inte kommer nånstans. de ser ut som två skalbaggar som hamnat på rygg, fast de ligger på mage ;)
  • BebisVagga

25+5 föddes min Gabriel den 29 april-08..

648g o 30 lång

• buslings mamma

Våran Emma är född i v.26+6 i april,vägde 1100gr och va 34cm lång, och är nu 6 månader.. Vänder sig förfullt och jollrar på...

• jeatea

född 26+2 men är i dag 3,5 år fullt frisk, frågvis tjej.

• hejpa
    jeatea skrev 2008-10-08 19:03:08 följande:
    född 26+2 men är i dag 3,5 år fullt frisk, frågvis tjej.
    vad kul! var hon mycket sen i utvecklingen? tänker främst på talet och när hon började gå och sådär. vore kul att höra :)
  • Molly i Skåne

Min lille kille kom v 26+5. Fortfarande lungsjuk och har syrgas, men helt ljuvlig och tidig i allt! Läs gärna mer om vår resa o min blogg här på FL.
    Han är nu nästan 9 månader okorrigerat (snart 6 korrigerat) och sitter själv, kan hålla i 2 saker samtidigt, vinkar (ja det ser så ut!) och jollrar massor. Han står själv när man håller honom i ena handen (det har han gjort i en månad nu!), så jag måste säga att han har förvånat oss.
    Lycka till med tvillingarna!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • hejpa

Molly i Skåne skrev 2008-10-08 22:33:56 följande:

Min lille kille kom v 26+5. Fortfarande lungsjuk och har syrgas, men helt ljuvlig och tidig i allt! Läs gärna mer om vår resa o min blogg här på FL.Han är nu nästan 9 månader okorrigerat (snart 6 korrigerat) och sitter själv, kan hålla i 2 saker samtidigt, vinkar (ja det ser så ut!) och jollrar massor. Han står själv när man håller honom i ena handen (det har han gjort i en månad nu!), så jag måste säga att han har förvånat oss.Lycka till med tvillingarna!
    oj, vilken kille! :D han verkar ju vara tidig, ja. kul! med syrgas och allt. är det BPD han har? trodde våran minsta skulle få mkt problem, men han blev av med sin syrgas en månad efter vi kom hem, och sen dess har det gått bra (peppar, peppar)
  • jeatea

Hon började gå vid 18 månader okoregerad ålder så lite sen var hon nog
    Och lite senare med talet var hon nog oxå men det var inget som störde.
    Med tanke på vad hon vägde när hon föddes o vad hon har fått gått igenom så är hon "normal"
    Vad med i en studie vid 2,5 ålder o hon var som andra barn i den åldern
    Inga men efter sin förtidiga födsel

• Molly i Skåne
    hejpa skrev 2008-10-09 12:32:30 följande:
    Molly i Skåne skrev 2008-10-08 22:33:56 följande: oj, vilken kille! :D han verkar ju vara tidig, ja. kul! med syrgas och allt. är det BPD han har? trodde våran minsta skulle få mkt problem, men han blev av med sin syrgas en månad efter vi kom hem, och sen dess har det gått bra (peppar, peppar)
    Ja, han har svår BPD-men de tror att han blir bättre inom 2 år-och att han kan slippa syrgasen innan dess.
    Vad skönt att det gått så bra med er lille!!
    Ha det gott!
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • hejpa
    jeatea skrev 2008-10-09 14:20:02 följande:
    Hon började gå vid 18 månader okoregerad ålder så lite sen var hon nogOch lite senare med talet var hon nog oxå men det var inget som störde.Med tanke på vad hon vägde när hon föddes o vad hon har fått gått igenom så är hon "normal"Vad med i en studie vid 2,5 ålder o hon var som andra barn i den åldernInga men efter sin förtidiga födsel
    okej, men jag själv började gå vid 16 månader så det är väl ingen fara! ;)
    så kul att höra om lite äldre barn som det gått så bra för. märker inte heller av några men med mina barn.
  • hejpa

Molly i Skåne skrev 2008-10-09 17:58:46 följande:

Ja, han har svår BPD-men de tror att han blir bättre inom 2 år-och att han kan slippa syrgasen innan dess.Vad skönt att det gått så bra med er lille!!Ha det gott!
    vad skönt :) man ska vara glad över läkarkunskaperna idag.
    tänk, hade det varit för tio år sen så hade antagligen ingen av våra härliga ungar överlevt.
    vi ska alla vara tacksamma över de underbara mirakelbarn som vi fått
  • Riskiflickan

Hejpa: Håller med dig fullständigt, vi ska vara tacksamma för alla framsteg som gjorts under åren inom neonatalvården.

Jag hade en tjej i min klass som var född i v 27, det är ändå 28 år sedan. Hon har dålig syn och avlångt huvud, det är hennes enda men från neotiden, idag kan man rädda synen och vet hur man ska forma om huvudet, men visst är det fantastiskt att hon klarade sig så bra!!

Idag klarar man många fler tidigt födda än vad man gjorde då, det satsas ju väldigt mkt inom området!

• hejpa
    Riskiflickan skrev 2008-10-10 12:17:28 följande:
    Hejpa: Håller med dig fullständigt, vi ska vara tacksamma för alla framsteg som gjorts under åren inom neonatalvården. Jag hade en tjej i min klass som var född i v 27, det är ändå 28 år sedan. Hon har dålig syn och avlångt huvud, det är hennes enda men från neotiden, idag kan man rädda synen och vet hur man ska forma om huvudet, men visst är det fantastiskt att hon klarade sig så bra!!Idag klarar man många fler tidigt födda än vad man gjorde då, det satsas ju väldigt mkt inom området!
    jaa. absolut ska vi vara tacksamma :)
    fick berättat för mig, om en man som föddes i v.27 för en väldans massa år sen, som nu jobbade som forskare på ett framgångsrikt läkemedelsföretag. det var peppande att höra när man låg på neo kan jag säga!
  • hotten

vår tjej föddes då å vägde 405 gr å va 27 cm lång, fyller 9 år om 2 veckor å klassas som fullt frisk.. dock är ju saken den när det gäller vad som är fullt frisk eller ej lite annan när man pratar prematurbarn.. dottern är nästan blind på ena ögat, lite sämre syn även på de andra, har lite sociala grejer (som kommer att ta några år till)typ svårt att leka med flera samtidigt, måste ha full kontroill över allt osv..
    haft mycket svår ätstörning å börjat äta nu (tog sin första tugga av vanlig mat när hon var 7½ år)

Men som sagt fullt frisk enl normen, å klarar sig bra i vanlig skola utan hjälp osv..

var 1½ år okorr när hon började att gå, började krypa nara någon vecka innan (fast då måste man ju även tänka på att när hon kom hem var hon redan 5 månader men vägde under 2 kg å var som en nyfödd babys)

• hejpa
    hotten skrev 2008-10-10 23:57:34 följande:
    vår tjej föddes då å vägde 405 gr å va 27 cm lång, fyller 9 år om 2 veckor å klassas som fullt frisk.. dock är ju saken den när det gäller vad som är fullt frisk eller ej lite annan när man pratar prematurbarn.. dottern är nästan blind på ena ögat, lite sämre syn även på de andra, har lite sociala grejer (som kommer att ta några år till)typ svårt att leka med flera samtidigt, måste ha full kontroill över allt osv..haft mycket svår ätstörning å börjat äta nu (tog sin första tugga av vanlig mat när hon var 7½ år) Men som sagt fullt frisk enl normen, å klarar sig bra i vanlig skola utan hjälp osv..var 1½ år okorr när hon började att gå, började krypa nara någon vecka innan (fast då måste man ju även tänka på att när hon kom hem var hon redan 5 månader men vägde under 2 kg å var som en nyfödd babys)
    vilken liten plutta ni fick
  • hejpa
    hejpa skrev 2008-10-11 00:01:55 följande:
    vilken liten plutta ni fick
    men åh? jag hade ju skrivit massor ju. men det kom inte med.
    iaf, grattis till er stora tjej!
Svar på tråden flera med barn födda runt v.26?