• MajaLarsson

hjälp mig med påläggskalkyl, snälla!

Vill någon förklara hur man gör en sådan så att jag förstår?

Har prov på onsdag å hittills har jag kört "struts-metoden" för att försöka glömma bort det men inser att onsdag närmar sig med stormsteg!

• Svar på tråden hjälp mig med påläggskalkyl, snälla!
  • FruSascha

Med en påläggskalkyl fördelar man gemensamma omkostnader efter vissa fördelningsnycklar. För att ta reda på vad en viss vara kostar att tillverka så måste man ju inte bara ta hänsyn till materialet och lönen till de som tillverkar produkten (direkt lön), utan även måste kostnaden påföras för tex den del av gemensamma saker som administration tex, som produkten drar.

Det görs genom att använda fördelningsnycklar. Med påläggsmetoden så räknar man ut en procentsats som produkten förbrukar av det gemensamma.

Om man tex ska fördela materialomkostnader över de olika produkterna så det blir rättvisande:

Då kan direkt material vara en fördelningsnyckel. Då ska materialomkostnaderna fördelas enligt samma proportioner som direkt material är fördelat över de olika produktgrupperna. Om produkt A har 20 % högre materialkostnad än produkt B, så ska materialomkostnaderna fördelas över de två produkterna i samma proportioner.

Hoppas det var till någon hjälp.

• MajaLarsson

tack, det var verkligen utförligt!

vi ska räkna med denna formel:

FK + RK + Ev. Vinst / total varukostnad = pålägg i %

förstår inte så bra ändå, men får hoppas det är lätta uppgifter på provet!

Svar på tråden hjälp mig med påläggskalkyl, snälla!