• Victoris

Upptäckt fuktskada vid besiktning

Vi har vunnit budgivning på ett hus som besiktigades idag. Huset var jättefint förutom på en grej - en fuktskada i ett duschrum. Hela väggen som duschblandaren sitter på var fuktskadad. Så nu väntar vi bara på att mäklaren ska höra av sig efter att ha pratat med säljaren som är en god man till kvinnan som äger huset. Han är tydligen svår att få tag på, så det ska bli kul att se hur länge det dröjer innan vi hör nåt. Egentligen måste vi meddela innan den 14e om vi ska ha huset eller inte pga besiktningsklausulen. Vi vill ju ha huset, men då måste säljaren fixa fuktskadan. Så jag hoppas han kan få tummarna ur röven snarast att ringa försäkringsbolaget och anmäla fuktskadan, för det finns ju ingen anledning att vänta med det.

Och sen hade han inte fixat så vi kunde komma åt krypgrunden heller, trots att mäklaren meddelade honom i fredags om det. Så nu fick vi själva ta tag i det, men den inneboende mannen i huset hjälpte till. Killen från anticimex kommer igen på torsdag och kollar krypgrunden. Och nu hoppas vi allt är ok där, för då är det bara fuktskadan som ska åtgärdas och sen tar vi huset.

Nån som har nån erfarenhet elelr tips och hur råd om hur detta ska gå till? För visst måste det väl ändå vara säljaren som ska åtgärda detta?

Oscar - lille älskling, 080709
  • Svar på tråden Upptäckt fuktskada vid besiktning
  • LLNLLLNB

Nä, det finns ju olika alternativ.
    Är ni ensamma som intresserade? För annars kan det ju bli så att om ni blir "besvärliga", så väljer säljaren att gå till en annan köpare.

Exempel på alt:
    1. Ni betalar den summa ni kommit överens om och fixar skadan själv. (tex om det har varit strid på kniven i budgivningen, så att säljaren har många intresserade att välja mellan och ni verkligen vill ha huset trots allt)
    2. Ni prutar på priset och fixar skadan.
    3. Ni betalar enl priset, men säljaren får fixa skadan.
    osv.

Han är inte skyldig att åtgärda fel som upptäcks innan pappren är skrivna.

• meimei

Nej, ni har upptäckt felen och det är bra. Nu är det upp till säljaren om han vill fixa till det (vilket inte är så troligt!) eller om han kan gå med på att sänka priset något. I annat fall är det upp till er att bestämma hur gärna ni vill ha huset.

Man skall aldrig bli för förtjust i ett hus, så att man inte kan tacka nej till det!

Vi tackade nej till ett hus för några år sedan. Huset var helt UNDERBART. Ett gammalt charmigt hus från seklets början, med kakelugnar och jätte vackra golv och vackra rum som badade i ljus ifrån stora spröjsade franska dörrar mot den lilla trädgården (huset låg i stan). Ja, det var ett utsökt hus, tills besiktningsmannen kom.

Hela huset var en enda fuskrenovering. Allt var bara yta! Ja, jag kan inte beskriva vad som döljde sig under de väggarna, stampat jordgolv under plastmattan i köket, ingen lukt så länge man inte lyfte på mattan, mennär man lyfte stank det mögel, en köksfläkt med utblåset rakt ut på en väldigt svåråtkomlig vind, med stekflott som dröp på väggarna på vinden (den var i princip dold, men vår duktiga besiktningsman gav sig inte! felisolerade väggar som skulle göra att putsen skulle falla av ganska snart, fel på kakelugnar och öppna spisar (allt var sprucket men spacklat och övermålat, 80 cm fukt i väggarna, bärande reglar som tagits bort utan att ha ersatts med nya, vilket gjorde att golvet sviktade ordentligt när en tyngre person gick på det.

Naturligtvis var det många som var väldigt spekulanta på detta hus, och säljaren vägrade att gå ner i pris och lurade en annan stackars sate.
    Det var trist att behöva tacka för sig när det var ett så charmigt hus, men felen var så omfattande att dels var huset dyrt som om det skulle ha varit i absoluta tipp topp klassen, men minst 7-800 000 till hade det kostat att åtgärda de väldigt grova fel som hittades vid besiktningen. Vi är glada att vi drog oss ur!

Så när man skall köpa hus måste man ha is i magen och kunna tacka nej om man inser att felen är för stora för att man skall kunna acceptera huset till den prisklassen.

• agnes05

Jag förstår inte de andra svaren här, ni har väl redan skrivit kontrakt om ni har en besiktningsklausul.
    Säljaren bör stå för att åtgärda skadan, i första hand försäkringsbolaget.

• Lillan7704

Jag svarar som agnes05...
    Har ni redan skrivit kontrakt så bör säljaren fixa skadan. Annars har ni en fullgod anledning att dra er ur köpet.. 

Vi har precis köpt hus och vi hittade också en fuktskada i badrummet. Vi pratade med säljaren som inte ville gå ner mer i pris, vi hade redan prutat ner det ordentligt, så vi köpte det ändå. Skadan var så pass liten så det räckte med att riva väggarna, vilket vi ändå skulle göra, och låta det torka.
    Vi hade då skrivit papper och betalat handpenningen på huset, men mäklaren sa att om vi ville dra oss ur köpet så var det helt ok och vi hade inte förlorat våra pengar.

• LLNLLLNB

Jag skulle i alla fall aldrig skriva på kontrakt innan huset är besiktat, så det utgick jag ifrån att de inte har gjort.

• meimei

Instämmer med LLNLLLNB!
    Kontrakt skriver man EFTER besiktning, eftersom besiktningen är så viktig och dessutom lagstadgad inför en husförsäljning.

Har man inte fullgjort sin besiktningsplikt är det svårt att få säljaren att fixa ev fel i efterhand!

Besiktningen är jätte viktig och det är något man SKALL göra innan kontraktskrivning, men har man själv tillräckligt stora kunskaper behöver man ju inte anlita en besiktningsman, men man skall ha beretts tillträde till en mer omfattande husesyn!

• Bakeapple

Fast har man en besiktningsklausul spelar det ju ingen roll om man skriver kontrakt innan man besiktigar, man har ju ändå rätt att häva köpet om det skulle dyka upp något vid besiktningen.

• meimei
    Bakeapple skrev 2008-10-07 19:55:13 följande:
    Fast har man en besiktningsklausul spelar det ju ingen roll om man skriver kontrakt innan man besiktigar, man har ju ändå rätt att häva köpet om det skulle dyka upp något vid besiktningen.
    Visst men jag förstår inte riktigt varför mäklaren vill att någon skall skriva på papper innan besiktningen....kan det möjligen vara så att det är svårare psykologiskt att dra sig ur då? Sådana mäklare skulle jag passa mig för!
  • Bakeapple

Om det är en budgivning med många intressenter och kanske svårt att få besiktningstid så riskerar man ju att någon annan får huset om man inte skriver kontrakt först. Det kan ju ta någon, upp till ett par veckor, att få en besiktningstid, har man då inte skrivit kontrakt ligger ju huset fortfarande ute till försäljning under den tiden och det är fritt fram för andra intressenter.

Jag har både köpt och sålt hus flera gånger och i de delar av landet jag har köpt/sålt har det varit normalt tillvägagångssätt, och vi har både dragit oss ur samt råkat ut för köpare som dragit sig ur efter besiktningen, inget konstigt i det.

i ts fall är det så att de får komma överens med säljaren om vem som ska åtgärda fuktskadan och vem som ska betala, de får antingen köpa huset och fixa det själva, eller om säljaren går med på det försöka pruta på priset eller förhandla på annat sätt.

• PetterL

På många orter är det helt normalt förfarande att skriva avtalet först och besikta sen. Med en korrekt utformad besiktningsklausul utgör detta inget problem rent juridiskt.

• Victoris

Vi har skrivit kontrakt redan, men med en klausul för besiktningen om nånting skulle vara väldigt fel, så kan vi häva köpet.

Säljaren kommer stå för skadan iaf pratade med mäklaren idag. Säljaren vill inte dra in försäkringsbolaget för det kommer dra ut på tiden tyckte dom, så det kommer bli att anlita nån byggfirma direkt. Väntar på att höra mer från dom, för att se hur vi ska gå vidare med detta.

• LLNLLLNB

Det låter ju jättebra!
    Hoppas det blir bra och att ni kommer trivas! Spännande!

• meimei
    Vicki78 skrev 2008-10-07 20:56:59 följande:
    Vi har skrivit kontrakt redan, men med en klausul för besiktningen om nånting skulle vara väldigt fel, så kan vi häva köpet.
    Säljaren kommer stå för skadan iaf pratade med mäklaren idag. Säljaren vill inte dra in försäkringsbolaget för det kommer dra ut på tiden tyckte dom, så det kommer bli att anlita nån byggfirma direkt. Väntar på att höra mer från dom, för att se hur vi ska gå vidare med detta.
    Vilken tur ni har!
    Lycka till med huset!
  • SVejsan
    meimei skrev 2008-10-07 20:03:40 följande:
    Visst men jag förstår inte riktigt varför mäklaren vill att någon skall skriva på papper innan besiktningen....kan det möjligen vara så att det är svårare psykologiskt att dra sig ur då? Sådana mäklare skulle jag passa mig för!
    Eftersom en Säljare kan dra sig ur när som helst innan något kontrakt är skrivet (behöver inte ens ha en anledning)... så kanske man vill skriva med en besiktningsklausul istället för att vänta till efter besiktningen. Ett muntligt avtal om köp gäller inte husköp. Utan det är skrivet kontrakt som gäller. Annars kan ju säljaren helt plötsligt ångra sig och du står där 8 000 kr fattigare. Och inte ens en option på ett hus... Särskilt viktigt är det ju där husen är populära, nya intressenter kan komma och buda högre än dig efter avslutad budgivning och det är helt ok för säljaren att anta det budet...
  • Eofrysina

Vi hade en fuktskada på vårt hus som vi upptäckte vid besiktningen. Vi gjorde en kostnadsberäkning på åtgärdandet av skadan och fick huspriset sänkt med lika mycket. I vårt fall hade diskmaskinen läckt vatten ner i trossbotten.

Om säljaren tänker åtgärda skadan innan köp ska du vara väldigt kritisk och försiktig. Det är lätt att fuska och det finns ganska stor risk att du sedan står med ett större problem på halsen. Se till att det är en bra firma som gör jobbet och inte en hemmafixare.

I vårt fall begärde vi att skadan skulle friläggas helt och att alllt som skulle åtgärdas skulle vara borta innan köpet och att de drog av summan som åtgärdandet skulle kosta. Vi fick en offert på kostnaden så det var den vi gick efter. På det sättet kan man gardera sig mot hemmafifflande wannabeTimellare. Om ni anlitar en firma är det ni som automatiskt har alla garantier om nu något inte blir rätt åtgärdat.

• Lillan7704
    SVejsan skrev 2008-10-08 08:41:42 följande:
    Eftersom en Säljare kan dra sig ur när som helst innan något kontrakt är skrivet (behöver inte ens ha en anledning)... så kanske man vill skriva med en besiktningsklausul istället för att vänta till efter besiktningen. Ett muntligt avtal om köp gäller inte husköp. Utan det är skrivet kontrakt som gäller. Annars kan ju säljaren helt plötsligt ångra sig och du står där 8 000 kr fattigare. Och inte ens en option på ett hus... Särskilt viktigt är det ju där husen är populära, nya intressenter kan komma och buda högre än dig efter avslutad budgivning och det är helt ok för säljaren att anta det budet...
    Precis! Och en mäklare som inte upplyser om detta skulle JAG passa mig för!!
  • Victoris

Japp, vi ska se till att en firma gör det! Sa det till mäklaren att det måste det vara.

• Victoris

Besiktningsmannen kollade ju krypgrunden på vårt blivnade hus idag och det var ok, 14.5% fukthalt Vi kommer bli husägare! Pratade med mäklaren efter det och meddelade att allt var ok, så nu är det bara fuktskadan kvar att åtgärda. Hon skulle skriva nåt papper på detta, att det ska åtgärdas av en auktoriserad firma för våtutrymmen och så ska säljaren skriva på det. Vi vill nämligen ha papper på att det blir gjort, så vi inte står det sen om han skulle få för sig att ångra sig. Så nu återstår att säljaren ska välja firma för jobbet och så ska vi godkänna det. Och den första januari blir huset vårt!

• Stjärnstoft

Härligt, hoppas ni ska trivas riktigt riktigt bra i ert hus!!

Apropå diskussionen om besiktningsklausul.
    Tycker det är lysande att det finns. Jag får ett kontrakt på att jag blir ägare till huset, alternativt blir säljaren ersättningsskyldig om h'n drar sig ur. Samtidigt har jag rätt att själv dra mig ut om besiktningen visar ngt avvikande.
    Så gjorde vi när vi köpte hus och såvitt jag känner till har alla mina bekanta haft samma förfaringssätt.

Svar på tråden Upptäckt fuktskada vid besiktning