• Elisabeth 79

18-månaderskontroll???

Vad gör man på en 18-månaderskontroll? Vad ska barnen kunna? Är det en läkarundersökning eller bara BVC-sköterskan?

Tack!

• Svar på tråden 18-månaderskontroll???
  • Maria V

Det är läkarkoll. Dom frågade vad hon kunde sen så fick hon en spruta. Tog en vikt och längd. Inte nå mera..

Wilma 070313 Hjalmar 080724
  • Hannah76

*Gåendet
    *Bygga torn av 3 klossar
    *Rita
    *Talet (8-10 ord)
    *Leka "gömmalek"
    *peka ut olika kroppsdelar
    *Hämta föremål på uppmaning

En läkarundersökning görs oxå.
    Vaccination (mpr) erbjuds.

• Elisabeth 79

Tack,
    Hur är det med ord? menar de riktiga ord? Typ mamma pappa osv inte mamamama eller gaga (farmor)

• Firren1

Dom menar nog riktiga ord. Min son kunde inte säga 8-10ord när han var på 18-månaders kontrollen, utan kunde "bara" säga 4ord. Så vi ska dit på "ombesiktning" i december, då är han 23månader, men han kan än så länge inte säga mer än 4ord.

• Hannah76

Riktiga ord. Men det är ju inte så att alla barn SKA kunna alla punkter, de kollar bara allmänt. Min dotter kunde inte gå.

• Småtokig

På våran koll frågade de sonen om kroppsdelar det var allt. Iofs så babblande han från att vi kom dit tills vi gick.

♥Albin 20070116 ♥
  • jellona0507

Hmm, hur gör man på undersökningen om barnet inte förstår svenska? Jag pratar endast finska med min minsting. Ber de mig att säga till lillan vad hon ska göra, eller tror de på mig när jag säger att hon kan göra diverse saker? För hon förstår ju mig när jag ber henne att hämta en boll t.ex.
    Nu ska vi inte dit förrän i januari, men blev lite fundersam!

Minya 050727 & Engla 070828
  • Elisabeth 79

Oki.
    Min son gör allt annat (staplar klossar, springer, pekar ut kroppsdelar egna och andras) lägger man fram 20 leksaker/saker så kan han hämta den som man frågar efter men än så länge så säger han inte direkt någonting. Han har sagt mamma och pappa någon gång men det enda som han säger någorlunda ofta är nej (samtidigt som han skakar på huvudet)

• Elisabeth 79

Då behöver man inte oroa sig då?

• Firren1

Tror det beror lite på vart man bor. Min son kunde göra allt annat än säga 8-10ord. Vi ska komma tillbaka i dec som sagt och se om han kan säga fler ord då. Vilket han inte kan i nuläget. Men jag vet vissa som inte klarat av nåt av momenten och sluppit komma tillbaka. Kanske vissa bvc-sköterskor/läkare är mer nogrannare och vill hålla mer koll. Det är ju så olika med barn. Gör ju saker i sin egen takt.

• mysungarna

Hos oss var det bara en Bvc-sköterska.
    Dottern fick rita
    bygga torn med 4 klossar
    sköterskan hörde att hon kunde prata, annars är det 8-10 ord som de "ska" kunna.
    sen hörde hon sig bara för om hon kunde peka ut olika krppsdelar, springa, leka gömma-lekar och hämta saker på uppmaning.
    inga svårigheter alls alltså, även om barnet inte säger 8 ord är det ingen fara, viktigare är att de förstår.
    lycka till!

• mysungarna

Elisabeth 79 skrev 2008-10-06 21:48:24 följande:

Då behöver man inte oroa sig då?
    Absolut inte!
  • Mommie Dearest

Vikt, längd och huvudomfång givetvis. Läkarkontroll och så en spruta.
    Sen frågade dom hur många ord han (min son då)kan säga, om han vet de olika kroppsdelarna (ögon, öron, mun och näsa typ), om han kunde gömma-leken, såg honom gå, frågade om han kunde bygga med klossar osv.

Så mest frågar dom, det handlar inte så mycket om att barnet ska visa. Det kan ju bli lite svårt då det kan kännas blygt för barnet inför främmande folk.

För min son gick allt bra. Och det kommer det att göra även för ditt barn.

• Mommie Dearest

Alltså...så var det här iaf ska jag ju tillägga.

Svar på tråden 18-månaderskontroll???