• Nefta

Tips på mat om man ej har kök

Jag bor för tillfället(och 1 månad framåt) i en lägenhet som inte har kök. Inte ens en micro har jag(dock så finns det ett kylskåp + frys). Och eftersom det blir för dyrt att äta ute varje dag så behöver jag tips på mat som ej kräver spis, ugn eller micro. Tex skinka och potatissallad osv.

Hjälp mig.:)

• Svar på tråden Tips på mat om man ej har kök
  • jenn79

Har du ett smörgåsjärn? isf kan du göra varma mackor.

couscous kan du göra (vattenkokare behövs dock)

Grillad kyckling med baguette.

varma koppen (ja vattenkokare igen)

Dotter 051211 och Son 080428
  • Nyfiken gul

kan du låna/köpa en vattenkokare så klarar du dig långt på det!

då kan du koka vatten o tex göra pulversoppor, göra potatismos, koka te och pulverkaffe, värma nudlar och lite annat.

häller du kokande vatten i en bunke och ställer ner en plåtkopp kan du "värma" mat i plåtkoppen. tex bönor, ravioli, spagettiringar, burksoppor osv...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Livsglädjen

Oj, oj, oj! Inte ens micro!
    Jag vet knappt vad jag ska säga...
    Kan du inte ens låna en micro?
    Jag har hjärnsläpp vid tanken på att inte kunna laga mat.

Om du har en vattenkokare så kan du ju göra potatismos. Vattenkokaren kan du för övrigt använda till allt som inte behöver kokas utan bara värmas. Jag värmer alltid min korv med vatten från vattenkokaren.
    Observera att jag INTE stoppar ned korven i kokaren, utan häller hetvattnet på korven i ett annat kärl. Sätt på locket och vänta tills korvarna är genomvarma.
    Frysta grönsaker går utmärkt att värma på samma vis, låt lite smör smälta över de avrunna, genomvarma grönsakerna.

I övrigt kommer jag just nu inte på något som jag kan tipsa om.

Lycka till!

• Rigmor Mortis

Baguetter med någon god fyllning
    Annars, med vattenkokare, kan du göra nudlar, couscous, pulvermos och liknande.

• Nefta

Tack för alla superbra svar!:) Jag ska ge mig iväg imorron och köpa mig en vattenkokare.

Kom gärna med fler tips.:)

• Kinne79

Finns annars billiga kokplattor att köpa på öb.

• Einstein
    Nefta skrev 2008-10-06 21:42:43 följande:
    Tack för alla superbra svar!:) Jag ska ge mig iväg imorron och köpa mig en vattenkokare.Kom gärna med fler tips.:)
    Varför inte köpa en billig mikro istället?
  • astalacasta

Har du en brödrost så kan du göra blodpudding, fiskpinnar och andra helfabrikat i den. Fast uääh vad tråkigt.

• Nefta
    Einstein skrev 2008-10-06 21:47:54 följande:
    Varför inte köpa en billig mikro istället?
    Vart kan man köpa en billig micro, och hur billig är den då? Pengar är ett problem just nu tyvärr..
  • jenn79

elgiganten

vattenkokare 99:- http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h000038KmBRVa?ProductID=tprD4QFHnQcAAAESvDURVXXo&CatalogCategoryID=yzfD4QFHqSgAAAEO0g9ZtSzj

mickro 499:- http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h000038KmBRVa?ProductID=MSzD4QFHD0sAAAERuosjTv92&CatalogCategoryID=ngDD4QFH0QkAAAEOtSRZtSym

Dotter 051211 och Son 080428
  • Pollica

Fajitas med grönsaker, kall sås & en färdig grillad kyckling.
    Mackor med någon god röra.
    Sallader så klart!
    Rostbiff (färdigköpt skivad) med potatissallad.
    Ja, inte helt lätt utan varken plattor, ugn eller micro.

• RoL

Sallader kanske.

Tonfisk
    Ost och Skinka
    Lax och avocado

...

Svar på tråden Tips på mat om man ej har kök