• Bettina

För er som bestämt er att göra en ÄD - hur valde ni klinik?

Hej på er alla.

Jag och min man har gjort flera IVF försök och blivit rekommenderade att titta närmare på ÄD.

Har sökt på nätet och hittat AVA och Elite.
    1. Hur har ni gjort när ni beslutat vilken klinik ni skulle välja?
    2. Hur gick ni tillväga sedan vid kontakten med kliniken?
    3. Ringde ni eller mailade?
    4. Vilka frågor är bra att ställa?
    5. Funderingar som ni haft?

Tack på förhand.

• Svar på tråden För er som bestämt er att göra en ÄD - hur valde ni klinik?
  • hymafr

Hej!

Jag mailade till tre olika som jag tyckte verkade bra, baserat på informationen på deras hemsidor.
    Jag fick svar av två och av dem valde jag den som både var billigast och framförallt hade kortast väntetid.
    Jag frågade inte så mycket, mest bara om väntetid och vad deras uppfattning var om mina chanser att lyckas med ÄD.

Det du kan göra nu, förutom att leta runt på nätet efter en klinik, är att försöka få tag på en svensk gyn som kan hjälpa dig med undersökningar, mediciner, provtagningar.

• Bettina

Tack hymafr för ditt svar.

Du skrev att jag skulle försöka få tag på en sv gyn för hjälp med undersökningar, mediciner och provtagningar.
    Vad är det för undersökningar och dyligt du menar?

Är det ok att fråga vilka kliniker du valde mellan-
    Vilken blev det till slut och vad är din uppfattning om personal och behandling?
    Tack

• hymafr

De undersökningar du ska göra är varierande beroende på vad kliniken vill. Själv har jag valt AVA i St Petersburg (med det inte sagt att jag inte ändrar till någon annan klinik i framtiden).
    Det är väldigt många blodprover som ska tas inför första ÄD.
    Även cytologprov och klamydiatest. (Vid ev fler ÄD så behöver du inte ta om alla prov, bara ett par stycken).

Jag har gjort 2 VUL (vaginalt ultraljud) inför varje ÄD. Dessa ska ske på bestämda dagar (kan skilja någon dag om din läkare är fullbokad). Läkaren ska också göra en allmän undersökning och se så att allt ser bra ut - både med livmodern och med dig i övrigt (hjärta, lungor, fråga om du känner dig frisk...). Kliniken vill nämligen ha ett intyg från en svensk läkare att h*n anser dig frisk och lämplig som kandidat för ÄD.

Jag valde som sagt St Petersburg och är mycket nöjd med den kliniken.
    Tyvärr är det lite krångligt med att skaffa visum - men det kanske är därför det är billigare där - de har svårare att få "kunder" än tex Riga.
    En stor fördel är också att de verkar ha väldigt många donatorer.
    Från det att jag kontaktade dem första gången tills jag gjort första ÄD gick det bara knappt 3 månader!

Svar på tråden För er som bestämt er att göra en ÄD - hur valde ni klinik?