• lillvilda

Efterkontrollen efter ett kejsarsnitt!

Jag glömde fråga min bm så jag frågar här! vad gör man på efterkontrollen efter ett snitt jag skulle göra den hos min vanliga bm på MVC! gör man gynundersökning?

• Svar på tråden Efterkontrollen efter ett kejsarsnitt!
  • 68an

Jag vill minnas att hon gjorde en enkel o snabb gynundersökning och titta lite på såret men om det är rutin eller för att jag hade ett svårläkt sår vet jag inte.

• lillvilda

ja jag tyckte jag hört om gynundersökning även efter ett snitt men varför gör man det? jag förstår efter min vaginala förlossning för då kollade bm klippet så det såg bra ut osv. Titta på såret på magen sa hon att hon skulle göra.

• 68an
    lillvilda skrev 2008-10-07 01:16:34 följande:
    ja jag tyckte jag hört om gynundersökning även efter ett snitt men varför gör man det? jag förstår efter min vaginala förlossning för då kollade bm klippet så det såg bra ut osv. Titta på såret på magen sa hon att hon skulle göra.
    Det sker ju saker även hos den som snitas så dom vill kanske känna att livmodern känns som den ska bla. Osäker men gissar nåt sånt.
  • lillvilda
    68an skrev 2008-10-07 01:20:10 följande:
    Det sker ju saker även hos den som snitas så dom vill kanske känna att livmodern känns som den ska bla. Osäker men gissar nåt sånt.
    okej tack för ditt svar Fasiken jag hoppades man slapp gynundersökningen efter ett snitt. Jag måste ha med mig båda barnen på efterkontrollen eftersom jag inte har nån barnvakt. Det kommer inte funka att göra gynundersökning med den större killen med, han blev ju arg bara bm skulle mäta min mage under graviditeten. Nu blir det att tänka till lite...
  • I have a kid

gjorde ingen gynundersökning på mig bara frågade å kände på utanpå på tröjan om livmodern var okej.

• cameron

Min Bm hade planerat att göra en gynundersökning men jag såg inte anledningen eftersom barnet ju faktiskt inte kommit ut den vägen och allt kändes som vanligt där nere. Så jag sa nej och istället tittade hon bara på ärret.

Olivia 0605 & Tindra 0805
  • God Is A Girl

Ingen gynkoll, eller koll på ärret heller för den delen. Vet inte riktigt varför jag skulle dit eg?

• Rhonda Breeze

Ingen gynkoll men en snabb titt på att ärret såg ok ut + diskussion ang p-medel.

• Puff 2008

Blir man kallad till efterkontroll automatiskt, eller måste man boka själv? (det är 6 veckor sedan snitt nu för mig)

• halmstadmalin

gjorde ingen gynundersökning på mig. kollade bara ärret och kände på magen så allt kändes normalt.

• syskon 4
    lillvilda skrev 2008-10-07 01:30:39 följande:
    okej tack för ditt svar Fasiken jag hoppades man slapp gynundersökningen efter ett snitt. Jag måste ha med mig båda barnen på efterkontrollen eftersom jag inte har nån barnvakt. Det kommer inte funka att göra gynundersökning med den större killen med, han blev ju arg bara bm skulle mäta min mage under graviditeten. Nu blir det att tänka till lite...
    All vård är frivillig så det är bara att säga att du inte vill. Känns allt normalt och om du inte undrar något så finns det väl ingen anledning till att undersöka? Min kompis behövde i alla fall inte efter snitt.

Myran2008, här måste man också boka själv.
  • Vildhallon

Snittades för 8 veckor sedan. Var på efterkontroll förra veckan. Läkaren kollade ärret samt gjorde en gynundersökning. Allt gick fort och såg bra ut ;)

• lilla carro
    Puff 2008 skrev 2008-10-08 16:00:17 följande:
    Blir man kallad till efterkontroll automatiskt, eller måste man boka själv? (det är 6 veckor sedan snitt nu för mig)
    du måste själv ringa bm och boka. jag ringde efter åtta veckor för man ska dit efter tolv..
  • knyttepytt

jag tror att det är lite olika på efterkontrollen beroende på varför du snittats. Jag var öppen 8-9 centimeter när jag blev urakutsnittad så mig ville barnmorskan göra en gynundersökning på. Min kompis gjorde ingen gynundersökning då hon hade ett planerat snitt. Kan det ligga ngt i det?

Svar på tråden Efterkontrollen efter ett kejsarsnitt!