• sorba

Hur utträda ur Svenska Kyrkan???

Någon som vet vart man kan hitta blankett för utträde ur Svenska Kyrkan. Finns det nånstans på deras hemsida??? (har letat)Måste man kontakta dem för att få blankett?

Och visst är det så att man måste gå ur innan 1 november i år för att man inte ska behöva betala kyrkoskatt för nästa år?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur utträda ur Svenska Kyrkan???
  • sapo
    http://www.uturkyrkan.se/
    under formulär där finns det en blankett du kan fylla i och skriva ut och skicka till din församling, så gjorde jag iaf
    Älskar er, Pontus, Freja (20/9-06) & Tor (20/8-08)
  • sorba

Tack! Det var ju rätt enkelt!

Känns som om det finns en tanke med att det ska vara svårt att hitta på deras hemsida...(alltså svenska kyrkans)

• Leontine
    sorba skrev 2008-10-07 09:50:09 följande:
    Tack! Det var ju rätt enkelt!Känns som om det finns en tanke med att det ska vara svårt att hitta på deras hemsida...(alltså svenska kyrkans)
    Ja det är inte många kvar snart
  • grisekno

Men ärligt talat, vore det inte konstigt om det första man såg på hemsidan var "Så går du ut ur svenska kyrkan"?

Det allra enklaste är att höra av sig till sin hemförsamling - som man lätt kan hitta genom hemsidan genom att skriva in sin adress.

Och nej, de skjuter dig inte med elpistol eller skickar förbannelser genom telefonluren för att du talar om att du vill gå ur. De har inget intresse av att tvinga någon att vara kvar.
    (sitter själv i en reception i svenska kyrkan ibland)

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • Pappa i april
    grisekno skrev 2008-10-07 15:07:07 följande:
    .Och nej, de skjuter dig inte med elpistol eller skickar förbannelser genom telefonluren för att du talar om att du vill gå ur.
    Jag blev faktiskt förvånad över att ingen frågade när jag gick ur svenska kyrkan! De kanske tänkte - Jaha, en till som synat bluffen.
  • sorba
    Svar på #5
    Jo det är väl klart men jag tycker inte att det ska vara omöjligt att hitta.

Sen har jag mailat min församling för över en vecka sen utan att de har svarat. Kasst, tycker jag. Nu har jag fått tag i nån per telefon som lovade att hon skulle skicka blanketter i går så vi får väl se hur lång tid det tar. Hinner i alla fall skicka tillbaka dem innan 1 nov. Jag frågade om inte dessa blanketter finns på hemsidan. Då svarade hon: De ligger nånstans under Svenska Kyrkan. Ähhhh???
  • Auroratiger
    grisekno skrev 2008-10-07 15:07:07 följande:
    Och nej, de skjuter dig inte med elpistol eller skickar förbannelser genom telefonluren för att du talar om att du vill gå ur. De har inget intresse av att tvinga någon att vara kvar.(sitter själv i en reception i svenska kyrkan ibland)
    Hehe, nej men de är väldigt pigga på att berätta för en att man är så välkommen så tillbaka!
  • cantar

Du behöver ingen speciell blankett. Skriv ett eget papper att du önskar utträde, ditt namn och personnr och skicka det till expeditionen i din församling. Har hand om kyrkobokföring så jag vet tt det räcker med ett papper. Däremot är inte mail godkända.

• Brittan

Precis som Cantar säger så godkäns inte mail vid urträde ur Svenska kyrkan. Detta eftersom det är svårt att veta om det är just du som begär utträde. Sen så måste det finnas en skriven signatur för att utträdet ska bli juridiskt giltigt. Kom ihåg att blanketten/pappret måste skickas till den församling som du tillhör. Blir det fel församling kan de inte göra utträdet.

Svar på tråden Hur utträda ur Svenska Kyrkan???