• Mollemupp

Koppla bort airbag på passagerarsidan?

Är det nån som vet om man kan koppla ur airbagen på passagerarsidan för att sätta babyskyddet där? Alltså att det går förstår jag, men är det helt säkert? Jag har min tjej i baksätet nu vilket är lite jobbigt för hon är väldigt social och vill "prata" med mig under resan.. Och dessutom är det ju lättare att hålla koll på bebben.

• Svar på tråden Koppla bort airbag på passagerarsidan?
  • SaraOchAlva

vi hade våran urkopplad(gjode själv) krockade i somras själv i bilen men airbagen höll sig där den skulle på passagerarsidan. Så i vårt fall fungerade det.

• Dexan

Det går att lämna in bilen på verkstad för att koppla ur airbagen, men det är inte gratis..

• MiisPiis

Du ska lämna in den, mixtra inte med det själv!!

Vi betalade ca 1000:- för att göra det, och då är vi garanterade att den inte löser ut! Det ska även sättas dit en dekal av verkstaden som berättar att airbagen är urkopplad.

• SaraOchAlva

vissa bilar går bra koppla ur själv med nyckel. Lika säkert som dem går in via motorn gör samma sak. Så beror på modell på bilen om man behöver lämna in eller inte

• Matanza

Det funkar inte att koppla ur på alla bilar men det kan du kolla på verkstan!

Jag har dottern där bak för vår går inte att koppla ur och har en spegel på nackstödet så vi kan ha kontakt iallafall!

*Nova 071001* *Pricken BF 090520*
  • förhoppning

vi har kopplat ur vår då vi har två barn och inte får plats annars. Kostade 3000- har en saab 93 och det är nog den som är dyrast att koppla ur. Finns ingen nyckel. Ringde en sakkunnig på länsstyrelsen och frågade om detta med säkerhet och inte. Han sa att det är säkert. Att koppla ur med nyckel är lika säkert som att få den urkopplad på verkstad. Han sa att det är den mänskliga faktorn som gör att det kan vara osäkert. Att man helt enkelt glömmer vrida om nyckeln om man haft den inkopplad emellan.

• ior74

På vissa modeller går det inte. Vi har en FordFocus och på den kan man inte koppla bort den, så vi köpte en bil utan från början. Bäst är väl att ringa en verkstad, som kan din modell, och fråga.

• Pajsarn

Tror vi betalade kring en tusenlapp för att koppla ur den på våran v40...

• Lilla Ior

Vi har valt att ha dottern bak då det var en som sa att det inte var helt 100% säkert även om man kopplat ur, utan att man i så fall skulle plocka ur den helt. Kostar ju massor. Vi har klarat oss jättebra ändå. Har en spegel där bak. Blir hon missnöjd får man ju stanna, vilket man ska oavsett om det är fram eller bak.

Svar på tråden Koppla bort airbag på passagerarsidan?