• saragbg

Va har ni undersköterskor för arbetstider??

ja funderar på att läsa till undersköterska till våren men det finns ett problem. jag är ensamstående med ett litet barn så vill o kan helst jobba dagtid..
    vilka arb tider har ni. kan man jobba som uska fast enbart dagtid o vardag??
    sen undrar ja med inom vilka omr man kan jobba som uska, kan man jobba på förlossning/med barn som uska?
    har jobbat som vårdbiträde i 3år på ett äldreboende å känner väl att d vill ja inte göra hela livet så när ja e färdig så vill ja inte jobba på ett boende utan helst med barn

några tipps till mig ??

• Svar på tråden Va har ni undersköterskor för arbetstider??
  • Pappatilltwins

Du kan lyckas få jobb enbart dagtid men det är JÄTTEsvårt.
    Finns det inte dygnetrunt dagis hos er?
    Annars skulle jag nog avråda från arbetsvalet.

Normala arbetstider är 7-21.30 samt helger.
    Tex 7-15.30
    13-21.30

Du kan jobba på förlossning men det är stor konkurrans om dessa jobb. Inget man ger en nybörjare. Sedan arbetar ju dessa USKOR obekväm tid.

(gift med en uska)

• Pappatilltwins
    saragbg skrev 2008-10-07 11:26:56 följande:
    ja funderar på att läsa till undersköterska till våren men det finns ett problem. jag är ensamstående med ett litet barn så vill o kan helst jobba dagtid..vilka arb tider har ni. kan man jobba som uska fast enbart dagtid o vardag??sen undrar ja med inom vilka omr man kan jobba som uska, kan man jobba på förlossning/med barn som uska?har jobbat som vårdbiträde i 3år på ett äldreboende å känner väl att d vill ja inte göra hela livet så när ja e färdig så vill ja inte jobba på ett boende utan helst med barnnågra tipps till mig ??
    Tillägg. Om du vill jobba med barn är USKA fel yrkesval. De verkar ha ssk på barnmottagningarna.Jag har inte stött på uskor där.

Varför inte gå till förskolärare eller barnskötare?
  • linjes

Jättesvårt att få jobb bara dagtid som uska,det är ju oftast dag kväll och helg el natt,det skulle väl vara om du kanske kan komma överens med arbetsgivaren då..

Själv jobbar jag bara nätter

• Lantani

mamma som jobbar på sjukhuset som undersköterska har följande tider:
    0645-1600 (men tror de ändrat de till 1530 nu)
    13,45-22,00

Där jag jobbade i sommars (inom äldrevård) hade vi tiderna:
    7-1530
    7-13
    7-13,30
    1530-22
    14-22

• trollmammsis

jag jobbar endast mån- fre 7-16. ordinarie tid är till16.30 men eftersom dagis stänger 17 måste jag sluta 16.kvällspass ca 1 i veckan 11-20. jobbar på thorax opeation. Jobb på mottagning är också dagtid, vardagar. Fast jag är en sån somvill jobba 3 . Du kan brja iom vilet område som helstegentligen, teka inte att söka omdu ser nå jobb. däremot ill dom gärna ha erferenhet m.m. mitt tips är att såkart gå utbildninge OCH under tiden frsöka få in en fot via praktiker m.m. på vssa sjkhus få du även sitta vak utan utbildning. ring olika avd och sägatt du går utbildningn och att du gärna kn sita vak om dom behöer. på så vis ser om vem du är och hur duktig du är!  försk att verkligen få praktik där du vill  för att sen komma och jobba extra där och när du är klar så vet dom vem du är och har ditt nr   som timmis sedan an du be att få dagsturer metadels,få du vik el tjänst så kommer ni överens om din jobbprocent och s kanske ni kan fixa tider sådet pasar!!  LYCKA till

• trollmammsis

vill du jobba med barn så är uska visst ett alternativ. du kan joba bpå barnavdelningar, boenden förhandikappade barn, assistent till barn, vara med i skolan m.m.

• Tecken

Jag jobbar inte inom vården längre, men har jobbat som usk. Jag har jobbat inom det mesta, dock mest med barn. På mottagningar är det oftast ssk som jobbar i det patientnära arbetet, medan usk oftast har städ/receptionsuppgifter.

Jag har jobbat alla möjliga tider, tyvärr är det oftast skiftjobb som usk.

• saragbg

tack allihop för alla svar.. d verkar juh va vanligast att jobba båda dag/kväll. d finns juh en pappa till min son ska prata m han om att om ja går utb så måste han ställa upp n
    är ja ska jobba kväll. ja står nämligen arbetslös nu å har ingen gymnasiekompetens alls. så detta verkar passa bra då det finns jobb för mig efter utb..
    d va d ja tänkte. att försöka få praktik på bb/förlossning mm under utb så dom vet vem ja e sen
    ska fundera lite... trivs ni i jobbet som uska??

• linjes

Hade trivt ännu bättre om jag hade fått jobba med det jag ville jobba med Nu är man uska på ett korttidsboende

• trollmammsis
    linjes skrev 2008-10-07 14:06:47 följande:
    Hade trivt ännu bättre om jag hade fått jobba med det jag ville jobba med Nu är man uska på ett korttidsboende
    vad vill du joba med då?
  • linjes

Mitt drömjobb är nog att jobba Astrid lindgren på LIVA med sjuka barn,jag gjorde min praktik samt hade sommarjobb där under en period men nu har vi flyttat 50 mil bort så det är inget alternativ,ska man jobba på sjukhus här så får man pendla 24 mil

• J W

Jag jobbar 20.50-7.10, med ett schema som gör tt jag jobbar 7 nätter på 1½ vecka och sen är jag ledig 1½ vecka...

• JoPoAnWi
    Pappatilltwins skrev 2008-10-07 11:34:31 följande:
    Tillägg. Om du vill jobba med barn är USKA fel yrkesval. De verkar ha ssk på barnmottagningarna.Jag har inte stött på uskor där.Varför inte gå till förskolärare eller barnskötare?
    Uska är definitivt inte fel yrkesval!!
    I min kommun kommer de börja anställa barnundersköterskor till barnavd.,kk, förlossning mm. Då har man läst till undersköterska med inriktning barnsjukvård.

Har precis gjort det så jag vet
    Mamma till 4 underbara pojkar
  • Madja82

Du kan ju läsa till uska med inriktning barn, då är man Barnsköterska. Det ger dig kompetens att arbeta inom barn familj och kvinnosjukvård.

Dock kan det vara svårt att hitta jobb inom just det området. Tror det bara ligger 4 jobb som barnsköterska ute på AF hemsida....
    Fast det beror klart på var man bor.

Ang arbetstider, de flesta usk arbeten har väl oregelbundna arbetstider.
    Kanske om du har tur att få ett jobb på en mottagning eller en läkarstation, eller som elevassistent. 

Storebror 051114, Lillasyster 100825
  • Doktor mugg

Jag vill med ha dagtid men är hur svårt som helst att få :/

Svar på tråden Va har ni undersköterskor för arbetstider??