• malibos

Opedagogisk barngympa?

Ja jag måste få gnälla av mig lite...

Igår var jag och sonen, 3år, på barngympa. Det var andra gången vi gick, tanken är att han ska få träffa lite barn och ha roligt, samt främja ett framtida intresse i att röra på sig. Barnen där är 3-4år, och gruppen är stor med ca 25-30 barn+föräldrar. Efter uppvärming har man en kort stunds hinderbana, med totalt sju stationer. Gympaledaren säger sedan att barnen ska hämta en skatt och bära med sig under hinderbanan, varsågod den här får du, säger hon till barnen. Det visar sig att skatterna är söta, ganska stora (normalstora) gosedjur som det är tänkt att barnen ska bära med sig under hinderbanan. Flera av barnen hade svårt att fokusera, undrade vad de skulle göra med djuret, bad sina föräldrar bära dem etc. Barnen är som sagt inte så stora och har fullt sjå att koncentrera sig på att klättra och hålla balansen utan att bära på något under tiden. Min lilla kille är väldigt förtjust i djur, och älskar gosedjur. Han klappade ömt på krabbans (han fick ta en krabba) panna och tyckte den var så söt. Det är fruktansvärd ljudvolym här inne och det inbjuder inte till så mycket prat och diskussioner och barnen har svårt att stå stilla pga alla spännande stationer. Så var det då dags att lämna tillbaka "skatterna", dvs gosedjuren. Förvånansvärt många barn tog detta jättebra, men inte min pojke. Nu menar inte jag att man ska få allt man ser eller att han är van att få allt, men när man säger till ett litet barn "varsågod, här får du", så tror ju barnet att den får det. Klart att jag kunnat vara tydligare, men det var verkligen inte lätt att föra ett samtal pga koncentrationen inför varje moment, ljudvolym och långa köer. Jag tyckte hur som helst att det var väldigt opedagogiskt sagt och att gosedjur i överhuvudtaget var en ganska dålig idé när man riktar sig till så små barn. Min son blev fullständigt förkrossad när han var tvungen att lägga tillbaka krabban, tårarna rann, det var inte så att han stortjöt, utan snarare att han led av att förlora en "vän". Han strök krabban ömt över huvudet, grät, tårarna strilade ner för kinderna. Efteråt var gympan förstörd för hans del, vi skulle springa och göra övningar, men han tvärnitade varje gång han passerade krabban, vinkade och grät. Alltså denna syn var för mig fruktansvärd, jag såg hur gärna han ville ha krabban och det kändes verkligen hemskt att han trodde att han skulle få den och var tvungen att lämna igen den. Eftersom jag själv älskade gosedjur kan jag känna igen mig i den känslan hade hade.

Nu har jag gnällt lite, skönt att prata av sig. Önskar inte några påhopp om "dagens i-lands problem" eller överkonsumerade ungar, för det är inte vad det handlar om.

• Svar på tråden Opedagogisk barngympa?
  • Pappatilltwins

Stackars pojke. klart han blir ledsen.
    Men samtidigt kan du ju se det som en nyttig lektion.
    Att man får ha saker till låns som man sedan lämnar tillbaka, vilket de flesta barn har väldigt svårt för.

• malibos
    Pappatilltwins skrev 2008-10-07 12:04:54 följande:
    Stackars pojke. klart han blir ledsen.Men samtidigt kan du ju se det som en nyttig lektion.Att man får ha saker till låns som man sedan lämnar tillbaka, vilket de flesta barn har väldigt svårt för.
    Ja det är ju så att man inte kan få allt man vill, och det vet han ju. Hur många ggr har han inte suktat efter leksaker på Ica och blivit nekad... Men det skar verkligen i hjärtat att se hur förkrossad han var, hur han tog farväl av krabban, det var något som var viktigt för honom, även om det låter banalt för många vuxna kan jag tänka.
  • Mamia

De kanske kan ha ärtpåsar som skatt istället? Om det nu behövs, när barnen verkade ha fullt sjå med att koncentrera sig som det var.

• princess of woolfs

Jag upplever att det ofta på barnaktiviteter är ungdomar som håller i det, vet inte om det är så hos er? O då innebär det ju ofta att det kan bli lite kaos, även om det är bra ledare, just för att de inte har ngn pedagogisk erfarenhet ännu.
    Sen låter det som att det är en för stor grupp, i synnerhet som det är så små barn?
    Om det var mitt barn skulle jag utgå från om han verkligen har kul där eller inte, annars skulle jag faktiskt som situationen såg ut vänta med gympan, iaf tills han är så stor att han kan delta på egen hand utan förälder. Upplever att det är först nu som vår pojk verkligen får utbyte av sådana fritidsaktiviteter, han blir 5 nu om en månad.

• vargungen

Å, jag förstår att han blev ledsen! Kanske kan du fixa så att han får låna krabban även de andra gångerna på gympan? Då blir det ju som att han alltid träffar sin vän när han är där. Det blir en del av äventyret, liksom? Eller att ni pratar om gosedjuren och säger: "undrar vem du får hålla i på gympan nästa gång? Kanske det blir en björn?" o.s.v.

Bara lite tankar!
    Förstår verkligen din reaktion!

• teambe

Jag har varit på både opedagogiska och pedagogiska barnaktiviteter, och det är verkligen skillnad. Så om du upplevde det som dåligt upplagt var det säkert det. VI gick på dans förra terminen som inte var någon höjdare, medans minisimlärarna alltid lyckats hålla gruppen fokuserad och kört med tydliga och enkla regler för vad som gäller. Ffa verkar det vara en för stor grupp, eftersom det blir svårt för alla att höra insturktionerna (även för de vuxna som i sin tur får förtydliga för barnet efter behov). Synd.

• malibos
    vargungen skrev 2008-10-07 12:25:08 följande:
    Å, jag förstår att han blev ledsen! Kanske kan du fixa så att han får låna krabban även de andra gångerna på gympan? Då blir det ju som att han alltid träffar sin vän när han är där. Det blir en del av äventyret, liksom? Eller att ni pratar om gosedjuren och säger: "undrar vem du får hålla i på gympan nästa gång? Kanske det blir en björn?" o.s.v.Bara lite tankar! Förstår verkligen din reaktion!
    Det var en bra idé! Som det är nu har jag funderat på att vi ska avstå från gympan, eftersom jag är rädd att han blir ledsen av att se krabban igen. Men jag tror jag ska köra på ditt förslag!
  • malibos
    Mamia skrev 2008-10-07 12:21:00 följande:
    De kanske kan ha ärtpåsar som skatt istället? Om det nu behövs, när barnen verkade ha fullt sjå med att koncentrera sig som det var.
    Ja jag tyckte hela idén med "skatt" var överflödig.
  • malibos
    princess of woolfs skrev 2008-10-07 12:24:09 följande:
    Jag upplever att det ofta på barnaktiviteter är ungdomar som håller i det, vet inte om det är så hos er? O då innebär det ju ofta att det kan bli lite kaos, även om det är bra ledare, just för att de inte har ngn pedagogisk erfarenhet ännu. Sen låter det som att det är en för stor grupp, i synnerhet som det är så små barn?Om det var mitt barn skulle jag utgå från om han verkligen har kul där eller inte, annars skulle jag faktiskt som situationen såg ut vänta med gympan, iaf tills han är så stor att han kan delta på egen hand utan förälder. Upplever att det är först nu som vår pojk verkligen får utbyte av sådana fritidsaktiviteter, han blir 5 nu om en månad.
    teambe skrev 2008-10-07 12:26:43 följande:
    Jag har varit på både opedagogiska och pedagogiska barnaktiviteter, och det är verkligen skillnad. Så om du upplevde det som dåligt upplagt var det säkert det. VI gick på dans förra terminen som inte var någon höjdare, medans minisimlärarna alltid lyckats hålla gruppen fokuserad och kört med tydliga och enkla regler för vad som gäller. Ffa verkar det vara en för stor grupp, eftersom det blir svårt för alla att höra insturktionerna (även för de vuxna som i sin tur får förtydliga för barnet efter behov). Synd.
    Tjejen som leder gruppen är ca 30. Hon har väldigt svårt att bli hörd, vilket ger lite otydliga instruktioner, trots att hon skriker för full hals. Jag tycker oxå att gruppen är för stor, hälften vore nog. Ja, jag vill ju göra det för hans skull, för att han ska tycka att det är kul, jag tänkte ge det en gång till i försök, om han inte verkar ha roligt eller om krabb-situation blir för jobbig så tror jag vi avstår tills han blir större.
  • DetVarEnGång

25-30 barn låter väldigt mycket. Vi har ca 15 barn på dotterns knattedans för 3-4åringar och det är nästan för många det också.

• malibos
    DetVarEnGång skrev 2008-10-07 13:38:36 följande:
    25-30 barn låter väldigt mycket. Vi har ca 15 barn på dotterns knattedans för 3-4åringar och det är nästan för många det också.
    Ja det är verkligen full rulle där, plus att alla har minst en förälder med sig, folk överallt!
  • catty86

Jag har själv varit ledare för barngymnastik, från 16 års ålder. Jag tycker det är mycket av det du skriver som låter konstigt, att gruppen är så stor (vi tog bara in 15 barn i varje grupp), att hon är ensam om att ta hand om alla barn (vi var alltid två) och detta med att bära med sig en skatt låter väldigt konstigt, det har jag aldrig hört innan.

Om din son tycker om gymnastiken, finns det ingen annan klubb i närheten ni kan prova? Kanske med mindre grupper?

• teambe

Där vi varit har barngrupperna varit på max 12 st, och det kräver ändå att ledaren har en viss pondus! Ffa för att hålla ordning på föräldrarna ;) Dansen vi går på nu är föräldrarna inte med, och det kan nog ha sina fördelar. Men jag gissar att tanken bakom barnjympan är att föräldrar och barn ska röra sig tillsammans, och det är ju också en bra tanke. Ni kan ju testa en gång till (efter att ha förklarat att man bara får låna skatten...), kanske var den andra ledaren sjuk? Men annars finns det säkert något bättre alternativ.

• malibos
    teambe skrev 2008-10-07 14:41:13 följande:
    Där vi varit har barngrupperna varit på max 12 st, och det kräver ändå att ledaren har en viss pondus! Ffa för att hålla ordning på föräldrarna ;) Dansen vi går på nu är föräldrarna inte med, och det kan nog ha sina fördelar. Men jag gissar att tanken bakom barnjympan är att föräldrar och barn ska röra sig tillsammans, och det är ju också en bra tanke. Ni kan ju testa en gång till (efter att ha förklarat att man bara får låna skatten...), kanske var den andra ledaren sjuk? Men annars finns det säkert något bättre alternativ.
    Nej detta är den "rätta" ledaren.. men vi testar en gång till iaf
    catty86 skrev 2008-10-07 13:44:24 följande:
    Jag har själv varit ledare för barngymnastik, från 16 års ålder. Jag tycker det är mycket av det du skriver som låter konstigt, att gruppen är så stor (vi tog bara in 15 barn i varje grupp), att hon är ensam om att ta hand om alla barn (vi var alltid två) och detta med att bära med sig en skatt låter väldigt konstigt, det har jag aldrig hört innan. Om din son tycker om gymnastiken, finns det ingen annan klubb i närheten ni kan prova? Kanske med mindre grupper?
    Ja, skattens inslag var jättemärklig och helt onödig anser jag. Tyvärr finns det ingenting annat här, liten ort. Han har tyckt att det varit roligt hittills, bortsett från krabban..
  • MuminMy

Vi går på en liknande gympa som också har rätt många barn, hade det varit enbart barn hade jag också tyckt att det var mycket men jag förstår det som om er jympa var barn och föräldrar tillsammans? Då tycker jag att man kan ha fler barn i gruppen om det finns plats och det inte blir för mycket "köer".

Hos oss stå ledaren vanligtivs vid den "farliga" stationen, dvs där föräldrarna behöver stöd för att kunna stödja barnen, de andra stationerna går hon i genom och förklarar vad man ska göra och hur man ska stödja barnen.

I vår sons grupp är det 25 antagna barn, det brukar väl vara knappt 20 där i genomsnitt och jag tycker det fungerar jättebra.

Jag tycker precis som någon ovan skrev att du ska spåna vidare på att krabban "bor i skattkistan" och att ni åker och hälsar på krabban Förklara gärna för "fröken" också så hjälper hon dig säkert att se till att sonen och krabban får en fin relation Så gör jag gärna på simmet (är instruktör) om något barn är speciellt förtjust i någon leksak, då gömmer jag undan den och ger den sedan till det barnet, uppskattat

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • barbamamma67

Jag känner igen TS i min dotter när hon var 3år, det var för stor barngrupp för många barn och saker att hålla reda på. Dessutom att bära med sig ett kramdjur kan inte vara lätt.
    Vi valde att plocka ut vårt barn. Hon har inte sagt en enda gång att hon saknar det, idag är hon 4år och nu först börjar hon berätta om att kompisarna på dagis har olika aktiviteter.

• malibos
    MuminMy skrev 2008-10-08 21:49:03 följande:
    Vi går på en liknande gympa som också har rätt många barn, hade det varit enbart barn hade jag också tyckt att det var mycket men jag förstår det som om er jympa var barn och föräldrar tillsammans? Då tycker jag att man kan ha fler barn i gruppen om det finns plats och det inte blir för mycket "köer".Hos oss stå ledaren vanligtivs vid den "farliga" stationen, dvs där föräldrarna behöver stöd för att kunna stödja barnen, de andra stationerna går hon i genom och förklarar vad man ska göra och hur man ska stödja barnen.I vår sons grupp är det 25 antagna barn, det brukar väl vara knappt 20 där i genomsnitt och jag tycker det fungerar jättebra.Jag tycker precis som någon ovan skrev att du ska spåna vidare på att krabban "bor i skattkistan" och att ni åker och hälsar på krabban Förklara gärna för "fröken" också så hjälper hon dig säkert att se till att sonen och krabban får en fin relation Så gör jag gärna på simmet (är instruktör) om något barn är speciellt förtjust i någon leksak, då gömmer jag undan den och ger den sedan till det barnet, uppskattat
    Ja alla barn har en (en del två) föräldrar med sig. Jättebra tips med krabban Jag ska fundera lite om vi ska testa en gång till och se hur det går med krabban eller om vi ska avstå denna säsong.
Svar på tråden Opedagogisk barngympa?