Opedagogisk barngympa?
Ja jag måste få gnälla av mig lite...
Igår var jag och sonen, 3år, på barngympa. Det var andra gången vi gick, tanken är att han ska få träffa lite barn och ha roligt, samt främja ett framtida intresse i att röra på sig. Barnen där är 3-4år, och gruppen är stor med ca 25-30 barn+föräldrar. Efter uppvärming har man en kort stunds hinderbana, med totalt sju stationer. Gympaledaren säger sedan att barnen ska hämta en skatt och bära med sig under hinderbanan, varsågod den här får du, säger hon till barnen. Det visar sig att skatterna är söta, ganska stora (normalstora) gosedjur som det är tänkt att barnen ska bära med sig under hinderbanan. Flera av barnen hade svårt att fokusera, undrade vad de skulle göra med djuret, bad sina föräldrar bära dem etc. Barnen är som sagt inte så stora och har fullt sjå att koncentrera sig på att klättra och hålla balansen utan att bära på något under tiden. Min lilla kille är väldigt förtjust i djur, och älskar gosedjur. Han klappade ömt på krabbans (han fick ta en krabba) panna och tyckte den var så söt. Det är fruktansvärd ljudvolym här inne och det inbjuder inte till så mycket prat och diskussioner och barnen har svårt att stå stilla pga alla spännande stationer. Så var det då dags att lämna tillbaka "skatterna", dvs gosedjuren. Förvånansvärt många barn tog detta jättebra, men inte min pojke. Nu menar inte jag att man ska få allt man ser eller att han är van att få allt, men när man säger till ett litet barn "varsågod, här får du", så tror ju barnet att den får det. Klart att jag kunnat vara tydligare, men det var verkligen inte lätt att föra ett samtal pga koncentrationen inför varje moment, ljudvolym och långa köer. Jag tyckte hur som helst att det var väldigt opedagogiskt sagt och att gosedjur i överhuvudtaget var en ganska dålig idé när man riktar sig till så små barn. Min son blev fullständigt förkrossad när han var tvungen att lägga tillbaka krabban, tårarna rann, det var inte så att han stortjöt, utan snarare att han led av att förlora en "vän". Han strök krabban ömt över huvudet, grät, tårarna strilade ner för kinderna. Efteråt var gympan förstörd för hans del, vi skulle springa och göra övningar, men han tvärnitade varje gång han passerade krabban, vinkade och grät. Alltså denna syn var för mig fruktansvärd, jag såg hur gärna han ville ha krabban och det kändes verkligen hemskt att han trodde att han skulle få den och var tvungen att lämna igen den. Eftersom jag själv älskade gosedjur kan jag känna igen mig i den känslan hade hade.
Nu har jag gnällt lite, skönt att prata av sig. Önskar inte några påhopp om "dagens i-lands problem" eller överkonsumerade ungar, för det är inte vad det handlar om.