• Explora

Ultraljud i vecka 9...

Ni som gjort ultaljud i vecka 9 fick ni göra ett på magen eller ett vaginalt?

• Svar på tråden Ultraljud i vecka 9...
  • Jesster

Vad som görs då beror på vilken tillgång på apparater de har där du gör det och vad de föredrar. Jag har gjort UL i v.7 och VUL i v.12. Det är olika.

Den som söker han finner - www.google.se
  • S c c S

Jag har också gjort i v.7 och v.12, båda gångerna på magen.

• lovely storm

jag gjorde VUL fram till v.14

• LAV0LINA

Jag fick göra ett vul i v 9

• Sthlm74

Jag fick göra UL (dvs på magen) när jag var i v9+1 (blev daterad till detta då). Allt syntes jättetydligt!

• Fröken Sophia

Jag har inte gjort vul i v 9, men jag tror att det beror lite på vilken ultraljudsutrustning som används, hur pass känslig den är!

• Camilla85

Jag har gjort vul fram till vecka 11. =)

***Amber 071120 & Lillebror i magen vecka 20***
  • Joelina

Jag fick göra bägge. Min läkare sa att min inte såg allt på ul, så vi bytte!

• MammaCh

Hej VUL i vecka 9 (8+1). men kan finnas olika maskiner på olika ställen? Som jag fattat det har de inte VUL överallt.

Finns det nån anledning till att du ska göra ultraljud redan nu i vecka 9? Rutin är ju v 17-18 typ. Jag fick göra nu för att jag haft blödningar. Tror det var därför de valde vul också.

• Explora

Charper, det finns ingen anledning mer än att jag verkligen ville se den lilla där inne nu, bara ren nyfikenhet och för att jag själv skulle förstå att det verkligen finns nåt. Kanske lite konstigt men allt känns på nåt sätt enklare nu och mer verkligt.

De gjorde ett UL eftersom jag hellre ville det och man kunde se allt jättebra!

• MammaCh

Gott att du kunde se den lille! Och att de gick med på att göra ett ul. Har dessvärre läst om andra här som tom blött men ändå inte fått göra vul/ul förrän vecka 18. Grymt det.

• oOrosamarängerOo

Man kan göra ul då, har gjort ul i v 7. Sedan beror det på i vilket syfte det görs, ska man kolla upp ex pga blödningar så görs vul för att ev kunna lokalisera när som i graviditeten.

• Explora

Glömde kanske skriva att jag själv fick betala UL, 800 kr men det var värt varenda krona !

• Kenzie
    Explora skrev 2008-10-12 09:14:32 följande:
    Glömde kanske skriva att jag själv fick betala UL, 800 kr men det var värt varenda krona !
    Oj det var riktigt dyrt, var gjorde du det? Jag betalade själv mitt ul och det kostade som ett vanligt gynbesök...260 kr.
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • LAV0LINA

Jag hade jättemånga blödningar mellan v 6 och 11.
    Fick inte göra nått vul. Gjorde ett i v 7 (åkte till grannkomunen till en privat mottagning och det var knappt att jag ens skulle få komma dit).
    I v 9 var jag så ledsen och orolig pga upprepade blödningar så tillslut ljög jag och sa att jag hade jättekraftiga smärtor också. DÅ fick jag komma, men "man brukar ju inte göra nått innan ul v 18" var tonen... Inte roligt alls. Man är ju så rädd om det lilla livet man bär på men när man inget får veta är det riktigt plågsamt...

Charper skrev 2008-10-12 02:11:29 följande:
    Gott att du kunde se den lille! Och att de gick med på att göra ett ul. Har dessvärre läst om andra här som tom blött men ändå inte fått göra vul/ul förrän vecka 18. Grymt det.
  • MammaCh

Lavolina> Vad jobbigt att du fick kämpa så för tat överhuvudtaget få ett ultraljud. Samma för mig vecka 6 och 7... Man är ju så orolig. När du väl sen fick ett (man får ta till de knep man man kan) - var allt som det skulle då? *hoppas* När försvann blödningarna förresten? Bara sådär?

Svar på tråden Ultraljud i vecka 9...