• SoFo89

Torra fläckar!

Min dotter ha små fläckar som hon är torr på, på kroppen, speciellt på ryggen och magen. Frågade på bvc och dom sa att jag skulle smörja men jag har smörjt och smörjt nu, det verkar inte gå över. Har fått för mig att man kan behöva något med lite kortison i för att det ska gå över, någon som vet?

• Svar på tråden Torra fläckar!
  • Hjärtat08

Har samma problem! Min dotter har ett område på bröstet och ett på armen. Fick en mini tub med någon salva på BVC, nått gratisprov dem fått, men det händer inte mkt. Vi får nog ta oss ett besök på apoteket

• al26be

min son har haft samma sak och det kliade på honom. Vår läkare rekomenderade hydrokortisonkräm som finns receptfritt på apoteket. När utslagen är borta så smörj med vanlig mjukgörare, vi använder miniderm.

• MammasÖgonsten

äntligen några som har samma problem som oss.... vår kille började få sådana utslag i somras av värmen såg hemskt ut så vi åkte till läkaren, där dem titta å pilla lite, rekomendera mildoson...smörjer å smörjer NADA....å idag upptäckte vi att hela hans rygg ser hemsk ut. han verkar inte lida av det typ att det kliar eller så men ser inte roligt ut...
    synd om dem små:(

• Themis

Jag är multiallergisk och har haft eksem i många år, även s k böjveckseksem som barn, men har inga alls numera och smörjer mig i princip inte alls.

Min son har troligen samma anlag men har aldrig haft eksem och är nu 4 år. Jag är övertygad om att det delvis beror på att jag

-inte har använt några babyprodukter på honom under hans första levnadsår. Vatten, ekologisk rapsolja som hudkräm och en mild tvål med få ingredienser-det räcker.

-är försiktig med tvättmedel(har fått överkänslighetsreaktioner av det) och skyr sköljmedel som pesten (hallå- irriterande tensider som sitter kvar på fibrerna i kläderna-det är hela poängen med sköljmedel-men hur bra kan det vara?)

-är restriktiv med mat som innehåller tillsatser och konserveringsmedel.

Det är nämligen våra två vanligaste konserveringsmedel i flytande livsmedel och prdukter som gett mig mina hemska torra eksem under tio års tid innan jag via en naturvetarexamen och lite detektivarbete kom på lösningen själv.

Detta trots ett drygt dussin läkare som tyckte att den bästa lösningen var att fortsätta förstöra huden med klass 3-kortison, smörja med mjukgörande fem ggr per dag och sluta duscha mer än var fjortonde dag (!). Och så undrar dom varför jag gav dom fingret till sist...?

Atopiskt eksem är inte en diagnos, det är läkarspråk för "vi vet inte och vi gitter inte utreda", och denna typ av tillsatsallergi ökar nu för varje generation.

Så visst kan man använda kortison på eksem men det bara dämpar symptomen-ni kommer aldrig åt grundorsaken med det, bara så ni vet det. Kanske lönar det sig mer att byta tvättmedel, kanske extraskölja tvätten ett par veckor eller sluta med ev. babyprodukter?

Bebisar har mycket tunnare hud än vi och därför lägre tolerans för tvättmedelsrester och andra kemikalier och varje gång man provocerar fram en sådan reaktion så belastar man systemet och bäddar troligen för uppkomst av allergier och astma senare i livet.

• Themis

Sammanfattning: För min del skulle jag säga att vägen till helvetet var stenlagd med hydrokortison...

• SoFo89

Jag har själv haft stora problem med eksem av olika slag både som liten och äldre. Men detta som dottern har är inte i närheten av det jag har haft, har kollat runt lite mer på nätet och ringde även och frågade bvc igen och dom sade att det antagligen var mynteksem. Man ska smörja med mjukgörande kräm och om det behövs med svag kortisonkräm. Började igår kväll och liite bättre är det faktiskt.

Jag själv kan säga att hydrokorstiosn har varit det bästa för mina utslag eftersom dom varat och ofta även spruckit.

• snartliverhorn
    Themis skrev 2008-10-07 23:58:11 följande:
    Sammanfattning: För min del skulle jag säga att vägen till helvetet var stenlagd med hydrokortison...
    Håller precis med. Våran som är näst intill 8 mån och har haft eksem i 4 mån. Vi har smörjt och smörjt med denna mildison, och sedan kommer det tillbaka om och om igen. Läkarna säger att vi ska smörja mer, men tyckte själv inte det var rimligt att smörja en 4 månaders bebis med kortison i ansiktet varje dag, dessutom nära ögonen. Sen fick han bara mer och mer eksem, så till slut började vi bada honom med olivolja och vipps så försvann eksemen på benen. Ingen kortison, inget mjukgörande. Håller nu äntligen på att försvinna i ansiktet oxå.
    Har själv eksem och har då aldrig märkt att det försvunnit av kortison, eller massa lotion.
    Så mitt råd som funkat för oss är olivolja. Visst det tar längre tid men det är ju resultatet i sluändan man vill åt.
    Lycka till!
Svar på tråden Torra fläckar!