• paloma84

Vilken mat bör man äta och undvika under tiden man ammar för att skona både nyförlöst mammas mage och barnets?

Kan ni tipsa mig på vilken mat jag eventuellt bör äta, som kanske är skonsam mot min mage nu när jag precis är nyförlöst och helst vill undvika "jobbiga" toalett besök?

Och även vilken mat bör jag undvika nu ibörjan när jag ammar, då maten jag äter går direkt ut i mjölken och påverkar barnets mage?

Tipsa gärna med erfarenheter och även länkar så kan jag plugga på lite själv =)

• Svar på tråden Vilken mat bör man äta och undvika under tiden man ammar för att skona både nyförlöst mammas mage och barnets?
  • lia76

de brukar väl säga jordgubbar, vindruvor, choklad, lök , stark mat osv.
    Men inte säkert ditt barn reagerar på detta.
    Mina två döttrar har aldrig reagerat med magknip på dessa livsmedel.

Ida 080901, Stella 060923
  • Maroschka

Lök, kryddstarkt, choklad och typ grädde och sånt fett undviker jag för Olivias skull. Hon får ont i magen tom när jag ätit pepparchips.

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • paloma84

Tack för dem tipsen!

Hm, gäller det all typ av lök? Gullök, rödlök, vitlök...?

• yasmino06

Min dotter reagerar bara om jag ätit,gullök,rödllök,vitlök,inget annat,min son och andra dotter reagerade inte på något alls.

• Tince

Min dotter reagerade på jättemycket, alla mjölkprodukter, paprika, ägg, alla gröna grönsaken förutom gurka och sallad då de innehåller mycket järn och är gasbildande samt lök och starka kryddor. Ett tips är att undvika gasbildande produkter, det som ger dig gaser ger oftast också barnet gaser. Men alla barn är olika så du får se när knytet kommer

• Bliglin

All form av rå lök. Choklad och kakao. Starka kryddor som chilipeppar.

• Cocco

För din egen mages skull ska du inte äta svårsmälta saker som t.ex en stor biff =)
    Utan mat som du vet är ganska lättsmält för din mage.

• Skogsbloss

Hej!
    För din egen skull - ät fiberrik mat (frukt, grönsaker, grovt bröd osv). Det håller igång din mage. Se också till att du dricker ordentligt med vatten.

För bebisens skull är grundregeln att du kan äta allt utom insjöfisk och fet fisk från Östersjön (för föroreningarnas skull). De flesta bebisar reagerar faktiskt inte på mammans mat, inte ens i början.

Svar på tråden Vilken mat bör man äta och undvika under tiden man ammar för att skona både nyförlöst mammas mage och barnets?