• loem

Turners syndrom

I tisdags förra veckan gjorde jag fostervattenprov (efter att ha fått en förhöjd risk på nupp-testet) - idag kom svaret.
    Vårt efterlängtade barn har Turners syndrom!
    Är det någon som har erfarenhet av denna syndrom och kan ge mig mera information - just nu vill jag veta "allt" för att vara så förberedd som möjligt när vår lilla flicka kommer till oss!

Emma

• Svar på tråden Turners syndrom
  • pumpkinhead

gå in o sök på google. kommer upp massa olika sidor då. hoppas allt går bra och skönt att höra att det är självklart att ni ska ha barnet ändå!

• pumpkinhead

får jag fråga om ni visste att det var en tjej innan?

• loem

Jag har googlat i fem timmar , men skulle gärna vilja höra från någon som har egen erfarenhet - det blir lätt "kliniskt" när man googlar!
    Ja, vi visste att det var en tjej! Jag var helt säker (eftersom jag mådde annorlunda och såg annorlunda ut i kroppen än när jag väntade pojkar)!
    Men läkaren och barnmorskan bekräftade det oxå för oss när vi gjorde ultraljudet i samband med fostervattenprovet!

• Röda

Grattis till tösen i magen!

Har inte egen erfarenhet av Turners syndrom, men efter vad jag förstår innebär det oftast inte utvecklingsstörning och att "prognoserna" är bra.
    Jag råkade på en väldigt personlig och fin sida av en förälder för ett tag sedan... ska se om jag hittar den.
  • lalasmama

jag har en väninna med turners syndom.. har du nån email så kan jag berätta lite.. inboxa adressen till mig om du vill.. känns inte så bra att skriva om de här.. //maria

• lalasmama

om du förstår hur jag menar.. lämna ut henne här liksom, hade det varit om mig så.. men hör gärna av dig!

• Höstblom

Hej!

Jag har en tjej på nu 6 år som föddes i okt-08, hon har Turners Syndrom. Hon är
    en pigg och glad, aktiv tjej som tycker om allt som är kul Glad

• Kravmärkt

Om allt verkar bra i övrigt enligt ul så kommer nog allt gå fint för er tjej. Det som är vanligt är väl att man kan behöva tillväxthormon och att en risk för sterilitet finns. Väntade själv en flicka med Turners Syndrom, dessvärre var vi tvungna att avbryta, hon hade tagit stor skada av kromosombortfallet så hon hade knappast överlevt en förlossning.

Lycka till! Berätta gärna hur det går

• Kravmärkt

Om allt verkar bra i övrigt enligt ul så kommer nog allt gå fint för er tjej. Det som är vanligt är väl att man kan behöva tillväxthormon och att en risk för sterilitet finns. Väntade själv en flicka med Turners Syndrom, dessvärre var vi tvungna att avbryta, hon hade tagit stor skada av kromosombortfallet så hon hade knappast överlevt en förlossning.

Lycka till! Berätta gärna hur det går

• Höstblom

Hon tar redan tillväxthormon, har gjort det sen hon var strax 3 år. Fungerar kanon växer så det knakar. Glad

• Höstblom

Hej!!

Jag har en tjej med TS, som föddes i den 31 okt 2008, hon är en glad och sprallig
    tjej, tar hormonsprutor varje dag, hon har gjort det sedan hon var ca 3 år.

Skulle vilja komma i kontakt med andra föräldrar till barn som har turners syndrom (TS)

/ Höstblom

Svar på tråden Turners syndrom