• Mave

Hjälp!! Jätteröd i snippan

Min dotter på 17 månader har blivit väldigt röd i snippan samt har lite småsår.
    Jag har provat att smörja med inotyol och så har jag låtit henne luftat utan blöja och byxor men det verkar inte bli ngt bättre.
    Är det ngn som har ngn ide om vad man kan göra??

• Svar på tråden Hjälp!! Jätteröd i snippan
  • ballerinamuffins

gå till bvc el doktorn, kan vara svamp.
    ser de ut som typ små röda bulor i en stor klump?

och då jätte rött och kliigt?

• Mave

Har inte kunnat titta så noga men såg att det var lite småsår som vätskade lite igår, idag har jag inte sett ngt alls.
    Hon klagar inte förutom när man ska tvätta av henne och smörja då gråter hon jättemycket.

• Mave

Ja självklart förstår man att det gör ont det jag tycker är lite lustigt dock är att hon inte säger ngt alls förutom när jag ska byta på henne.
    Får ringa bvc/vc imorrn o höra med dem om d kan hjälpa mig

• Trulis78

Har aldrig provat på mina barn men har hört ett flertal ggr att potatismjöl fungerar väldigt bra på röda rumpor och detsamma borde väl gälla på röda snippor?!

• unclaf

Vi slutade helt använda tvättlappar, barnolja el dylikt när vi bytte blöja. Istället gick vi över till ljummet vatten med olivolja (och torrservetter). Innan dess hade vår tjej JÄMT problem med röd "snippa", svampaktig beläggning , kli osv. Nu är det borta! Både bak och fram!

• Mave

Tack allihop för alla råd, ska ringa till vc idag och se om de kan hjälpa min dotter.
    Uppdaterar sedan om jag får ngt bra råd

• Mave

Nu har jag pratat med vc och de sa att jag skulle fortsätta smörja med inotyol samt att jag ska försöka lufta henne så mycket som möjligt.
    Har bytt blöjsort så får se om det blir bra.
    De sa också på vc att blir hon inte bättre ska jag kontakta bvc nästa vecka.

• anku

Jag tycker det låter som en klassisk svampinfektion. Min dotter får dem jämt - lufta funkar inte! Gå på apoteket och köp Cortimyk, det står för fotsvamp på den men mitt BVC rekommenderar den och den funkar super. Dotterns försvinner på en dag. Det är ingen farlig salva alls så te4sta den! Den funkar dessutom perfekt på en själv...

• ballerinamuffins
    anku skrev 2008-10-08 19:26:54 följande:
    Jag tycker det låter som en klassisk svampinfektion. Min dotter får dem jämt - lufta funkar inte! Gå på apoteket och köp Cortimyk, det står för fotsvamp på den men mitt BVC rekommenderar den och den funkar super. Dotterns försvinner på en dag. Det är ingen farlig salva alls så te4sta den! Den funkar dessutom perfekt på en själv...
    De e väl det lila? el de e salvan man klenar på efter åt?
  • Husali

Vår Saga har ofta problem med sprickor och liknande. Vi tvättar med an torr tvättlapp som vi blöter upp i ljummet vatten, sen på med olja (olivolja fungerar finemang). Torka torrt och smörj med silon. Fungerar suveränt för oss!

• Mave
    anku skrev 2008-10-08 19:26:54 följande:
    Då ska jag köpa det idag och testa på henne.
  • unclaf
    Mave skrev 2008-10-09 07:00:20 följande:
    Då ska jag köpa det idag och testa på henne.
    Jag skulle inte smörjt innanför blygdläpparna eftersom slemhinnorna är mkt knsliga, utan i så fall PÅ snippan. Jag tror inte att jag hade behandlat för svamp utan att ha låtit en kunnig titta på henne.
  • Mave

nej självklart ska jag inte smörja innanför.
    Kanske ska avvakta ett tag för hon är bättre nu med hjälp av inotyolen.
    Ska kanske fortsätta med det över helgen och se hur det artar sig, annars får jag ringa bvc på måndag.

Svar på tråden Hjälp!! Jätteröd i snippan