• Eva S

Hur gör man egentligen med hyacinter?

Har fått hyacintlökar varje höst i några år nu. De vi planterar ute i rabatten blir jättefina på våren. Men de vi sätter inne kommer oftast inte alls och om de gör det så är det inte mer än de knappt syns. Har hört vissa säga att man inte ska vattna förrän de kommer upp så det har vi testat. Funkar inte. Andra säger att man ska vattna rejält så det har vi också testat. Funkar inte heller. Så, hur gör man?

• Svar på tråden Hur gör man egentligen med hyacinter?
  • sister82

önskar jag visste :( Du vet inga andra fina blommor att ha inne på hösten?

• Eva S
    sister82 skrev 2008-10-07 21:16:17 följande:
    önskar jag visste :( Du vet inga andra fina blommor att ha inne på hösten?
    Kan ingenting om blommor. Men har man fått lökarna vill man ju inte slänga dem.
  • sister82

ne det förstår jag.. Jag kan inget om blommor jag heller haha..
    Hoppas ngn kunnig kan hjälpa oss då :)

• ajmaj

Ska man inte sätta dem i ett hyacintglas bara, utan jord? Så att rötterna når ner i vattnet.
    Eller det kanske man bara gör med lökar som redan börjat få stänglar..?

• Eva S
    ajmaj skrev 2008-10-08 08:14:34 följande:
    Ska man inte sätta dem i ett hyacintglas bara, utan jord? Så att rötterna når ner i vattnet.Eller det kanske man bara gör med lökar som redan börjat få stänglar..?
    Vi testade glas någon gång. Måste det vara speciella?
  • ajmaj

Det finns speciella, ja. De är liksom breda upptill, och smala nertill. Löken ska "vila" i den breda delen, och så ska rötterna söka sig ner till vattnet.

Svårt att förklara! :)

• Eva S

Jo jag anade hurdana du menade. Men om man tex ett vanligt glas eller en vas där löken kan vila på toppen, skulle inte det funka? Eller måste det vara sådana där? Hur mycket vatten ska man ha i? Ska den planteras om efter ett tag?

• ajmaj

Vet inte, faktiskt.. Tror att de ska stå så hela tiden. Vattnet ska nog vara så att rötterna måste "sträcka sig" lite, de ska inte stå blött.

Svar på tråden Hur gör man egentligen med hyacinter?