• Ansso

    Lök mot öroninflammation ??

    Har hört från flera äldre tanter när öroninflammation kommit på tal att lök ska hjälpa eller lindra värken betydligt. Har dock varit skeptisk mot det förut men nu har min lill på 4,5 månad råkat ut för just öroninflammation för 2 ggn på 3 veckor.
    Hon har så himlans ont stackarn och undrar nu hur detta med lök fungerar? Ngn här på FL som vet hur man gör då ?

    P.s
    Ja, jag ger alvedon också, och i morrn bitten hämtar vi penicilin , men tänkte att lök e ju helt ofarligt att testa D.s

  • Svar på tråden Lök mot öroninflammation ??
  • Bedhead

    Japp, vitlök i örat funkar. Däremot var det mindre kul att vid typ 27 års åkder åka till doktorn för att en vitlöksbit fastnat i örat..

  • Ansso
    Bedhead skrev 2008-10-07 21:41:26 följande:
    Japp, vitlök i örat funkar. Däremot var det mindre kul att vid typ 27 års åkder åka till doktorn för att en vitlöksbit fastnat i örat..
    haha !
    Men hur gör man på spädisar då ? Lök mot huden ska man ju inte ha , ska jag lägga löken i ngt o mot örat eller hur gör man ?
    Hur gör du ?
  • Hervor 1

    Eftersom man inte skall stoppa något i öronen på bebisar alls så är nog just denna huskur dum att testa. Det brukar dock göra mindre ont att sitta upp så det kanske funkar med smärtstillande och lite höjd huvudända inatt?

  • Kornblume

    Hej! jag har hört att man ska värma den hackade löken (utan olja) i en stekpanna. Sen linda in den i tyg och ha den pasen mot det onda örat. Man kan linda en sjal runt huvudet eller en mössa eller vad som helst för att halla fast lökpasen.

    Själv kör jag med vitlök bade pa mig själv och ungarna. Dock hade mina barn först öroninflammation vid 3 ars alder. Jag skulle nog inte stoppa en vitlök i örat pa en spädis. Inte sa langt i med den, utan bara sa att den ligger längst ut i örat liksom och pa med en mössa eller nat som täcker. Vitlök hjälper garanterat! Det har jag testat själv flera ganger. Jag tror lök funkar fint ocksa!

    Här far vi nämligen alltid öroninflammation precis efter att apoteket har stängt pa lördag kväll och da är goda rad dyra!

  • Ansso
    Hervor 1 skrev 2008-10-07 22:00:39 följande:
    Eftersom man inte skall stoppa något i öronen på bebisar alls så är nog just denna huskur dum att testa. Det brukar dock göra mindre ont att sitta upp så det kanske funkar med smärtstillande och lite höjd huvudända inatt?
    har hört att man ska ha utanför örat, att lökens ångor ska vara bakteriedödande samt smärtstillande, men vet inte mer ... hade inte tänkt stoppa i örat iaf

    Jo hon lyckas småslumra när hon ligger i min famn uppåt mage mot mage så att säga , men så fort hon kommer pyttelite nedåt så skriks det av smärta i örat

    Blir att sitt-sova i natt , tänkte just därför att det kunde vara värt att prova lök-metoden om man fick ngt bra "recept" och om ngn visste om det funkar på dessa små med o inte bara på vuxna ...
  • Ansso
    Kornblume skrev 2008-10-07 22:03:58 följande:
    Hej! jag har hört att man ska värma den hackade löken (utan olja) i en stekpanna. Sen linda in den i tyg och ha den pasen mot det onda örat. Man kan linda en sjal runt huvudet eller en mössa eller vad som helst för att halla fast lökpasen.Själv kör jag med vitlök bade pa mig själv och ungarna. Dock hade mina barn först öroninflammation vid 3 ars alder. Jag skulle nog inte stoppa en vitlök i örat pa en spädis. Inte sa langt i med den, utan bara sa att den ligger längst ut i örat liksom och pa med en mössa eller nat som täcker. Vitlök hjälper garanterat! Det har jag testat själv flera ganger. Jag tror lök funkar fint ocksa!Här far vi nämligen alltid öroninflammation precis efter att apoteket har stängt pa lördag kväll och da är goda rad dyra!
    oh tack snälla
  • åsen

    Har använt kuren med vitlök i örat hela livet. Först på mig själv och sedan på mina barn. Jag brukar lägga lite mycket fint hackad vitlök i en bit kompress. Den lägger jag i gropen vid örat och sätter ett plåster över. Alltid värt att prova!

  • sitpro

    Brukar också använda vitlök på mig själv, har aldrig behövt testa på barnen. Lägger hackad rå vitlök i en bit gasbinda eller liknande och lägger i ytterörat. Det kan dock svida lite i huden, kanske är det dumt att prova på spädis...?

  • Ansso
    åsen skrev 2008-10-07 22:06:31 följande:
    Har använt kuren med vitlök i örat hela livet. Först på mig själv och sedan på mina barn. Jag brukar lägga lite mycket fint hackad vitlök i en bit kompress. Den lägger jag i gropen vid örat och sätter ett plåster över. Alltid värt att prova!
    okey, tack för rådet !
    Googlade lite precis med o tänkte testa detta med vanlig lök i kompress inatt och så ev.vitlök i morrn natt så som du tipsade !
    Så får vi se vilket som funkat bäst Eller om det alls gör det ..aja, helt ofarligt iaf verkar det som
    Vill ju bara att kickan ska slippa ha så himlans ont
Svar på tråden Lök mot öroninflammation ??