• Anonym

Ni som fått lånelöfte - har ni jätte bra inkomst

jag och min sambo vill köpa hus eller en bostadsrätt. Men jag tänkte jag/vi skulle kolla om vi kan få lånelöfte först innan vi börjat kolla.

Jag är nu mamma ledig och får ut ca 10 000 kr varje månad. När jag inte är mamma ledig så är jag vikarie på ett dagis så det varierar hur mycket jobb jag har men jag stämplar då med. så jag får ut ca 10 då med. Jag har ett lån till bilen på 90 000.

Min sambo jobbar som flytt gubbe får ut allt mellan 10-25 000 kr varje månad.
    Han har varit inblandad med fogden, men han har nu betalat tillbaka där. Men han har ju ändå en prick i ca 3 år.

Kan vi söka tillsammans eller kan jag få lånelöfte själv? Hur mycket kan jag då få?

Någon som kanske har varit i samma sits???

• Svar på tråden Ni som fått lånelöfte - har ni jätte bra inkomst
  • Anonym

jag tjänar ca 200 000 om året och min sambo tjänar 250 000 om året, vi har huslån på 1,3 miljoner + billån på 100 000
    de brukar juh sätta huset som säkerhet, alltså kan du inte betala lånet så tar dom huset typ ..

• Anonym (nja)

Jag tror att det kan bli svårt för Er, men jag är ingen expert. Nu i dagsläget så är ju bankerna EXTRA försiktiga med att låna ut pengar.
    Jag får ut ca 12-14000, och min man får 18000, eller lite mer med övertid, och vi har lånat 2,3 miljoner till ett hus. Då har vi lån på en bil för ca 50000 och ett barn.

• Anonym

jag har en årsinkomst på 233 900 kr, enligt försäkringskassan.

• Anonym (nja)

Men vad kostar dom husen/bostadsrätterna ni är intresserade av? Så himla dålig inkomst har du ju inte, men om man tänker på om du skulle få låna hela summan själv...då blir det ju värre, och banken ser nog kanske på det som mer osäkert än om man är två, med två löner och jobb som söker lånet.
    Tänk in att man kanske kan bli arb.lös osv.

• Anonym

vi har hittat en bostadsrätt som vi är lite sugna på (ska kolla på Måndag) den kostar 1 295 000.

Vi är ju två som har inkomst sambon har en årsinkomst på 216 700 kr.

Men han ju som sage den där pricken hos fogden och den ligger ju kvar i tre år. kan han söka ändå?

• Anonym (nja)

Det bästa är nog att ni hör er för hos Er bank om hur det ligger till. Är Ni två om saken, så blir det nog inte alls några problem för er att låna, men kanske värre om dom nekar honom att stå med på lånet.
    Men hur som helst...lycka till, och hoppas ni får låna.

• Anonym

hmm, det är ju den där förbaskade pricken som kan ställa till det.

• Willeskutt

Kan nog bli nog svårt utan extra säkerhet (borgen) med tanke på pricken. Dessutom är bankerna rejält mycket återhållsammare. Är du FL ledig eller arbetslös? Är man arbetslös så menar bankerna på att man inte har någon inkomst och därmed måste ekonomin/lån kunna drivas enbart på inkomst från part 2.

Lycka till

• Anonym

Vi fick byggkreditiv och blev beviljade att bygga hus när jag studerade, hade då fullt lån och en inkomst på ca 7000/mån. Visserligen är det skillnad i att bygga nytt och köpa begagnat, men vi fick utan problem låna 2 miljoner år 2006 när vi började bygga. Vi har sedan dess fått beviljat ytterligare 300' i lån/kreditiv. Har numera lån på 2,3 miljoner. Våra årsinkomster nu ligger på 600'.

• Anonym

Just nu är jag föräldra ledig men annars så jobbar jag som vikarie och stämplar samtidigt.

Svar på tråden Ni som fått lånelöfte - har ni jätte bra inkomst