• Krisselina

Farligt för 6-månaders att sova på mage?

Som sagt är min flicka 6 månader och hon snurrar runt som en torped i sängen när hon sover. Jag försöker så ofta jag kan vända henne så att hon ligger på sidan eller på rygg, men jag kan ju inte passa henne hela tiden.

Så hur farligt är det egentligen för henne att sova på magen? Är det okej? Tänker på plötslig spädbarnsdöd osv. Kudden hon har är jättetunn, nästan så det i princip inte ens är en kudde. Hon kan ju vända sig och idag när vi var på 6-månaders kontrollen sa barnläkaren att det tom var okej med lite tjockare kudde så att hon inte blir så platt (när hon väl ligger på rygg dvs).

Vad säger ni? Vet inte om det bara är jag som är nojjig..

Lita alltid på din intuition
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 10:12
    Tack för alla svar.

Jag ringde bvc och frågade. Har nu fått bekräftat att det är helt okej för henne att sova på mage om hon vill det. Nu kan jag alltså låta henne göra det med gott samvete
  • Svar på tråden Farligt för 6-månaders att sova på mage?
  • lia76

När de har lärt sej vända sej från rygg>mage och mage>rygg så är risken över i stort sett.
    Men även innan om de inte kan vänd asej så är risken liten att de ska drabbas av PSD

Ida 080901, Stella 060923
  • Winterfresh

De brukar ju säga att när barnet själv kan vända sig i sömnen har risken minskat.
    Min son har sovit på mage sen han föddes och är 8½ månad nu. Han har hela tiden sovit med IKEA`s kudde som rekomenderas från 1 år.

Känner du dig osäker och otrygg med att hon sover på mage kan du ju införskaffa dig ett andningslarm..

• minignagarn

Min dotter började sova på mage när hon v 5½ månad då hon va superförkyld och andades tydligen bättre då (vände sig själv i sömnen). Nu sover hon enbart på mage förutom i vagnen då (snart 7mån). Har pratat med de på bvc och de sa till mig att "om hon vänder sig själv, så låt henne va". Men prata med din bvc om du är orolig.

• lotten77

När min tjej började vända sig om själv vid 3 mån så ville hon hela tiden ligga på magen. Jag var där och vände tillbaka och hon vände sig igen, efter ett tag tänkte jag att, nä hon vill ju helt tydligt sova på magen och sedan lät jag henne göra det. Hon har haft kudde (en tunn) hela tiden.

Svar på tråden Farligt för 6-månaders att sova på mage?