• kattengustav

Är föräldrapenning semestergrundande?

Vissa säger att det är 100 dagar som är semestergrundande och vissa säger 120 dagar och vissa säger att alla dagar är det. Så man blir lite förvirrad. Frågar er först och sen får vi se vad vi kommer fram till när jag läser i fakets lilla bok.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-07 23:51
    Jag jobbar inom metallindustrin.

• Svar på tråden Är föräldrapenning semestergrundande?
  • kattengustav

När man frågar på Fk så är mammaledigheten semestergrundande, men dom säger inte hur många dagar. Och min man säger att det är lika dant när man är sjukskriven då får man full semester efter 1 april.

smurfis75 skrev 2008-10-07 23:26:05 följande:
    120 dagar.
  • smurfis75

Detta är det som gällde för mig iaf, jobbar inom handels.

Semester vid föräldraledighet

De första 120 dagarna i föräldraledigheten är semesterlönegrundande. Dessa dagar ska räknas som om du hade arbetat och ge betalda semesterdagar.

Du har alltid rätt till 25 semesterdagar per år – betalda eller obetalda. Även om du inte har rätt till betald ledighet har du alltid rätt till ledigheten

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • kattengustav

Men då kanske det är annorlunda inom metall som jag och min man jobbar inom.

smurfis75 skrev 2008-10-07 23:33:06 följande:
    Detta är det som gällde för mig iaf, jobbar inom handels.  Semester vid föräldraledighet
    De första 120 dagarna i föräldraledigheten är semesterlönegrundande. Dessa dagar ska räknas som om du hade arbetat och ge betalda semesterdagar.Du har alltid rätt till 25 semesterdagar per år ? betalda eller obetalda. Även om du inte har rätt till betald ledighet har du alltid rätt till ledigheten
  • smurfis75

Ja du, det kan jag inte svara på Kolla på hemsidan om det står något där eller med facket?

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Nyfiken gul

jag jobbar inom kommunal - hästskötare o min föräldrapenning är INTE semestergrunande..

när jag är tillbaka på jobbet  -09- har jag ingen semester förrän året därpå...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • sommartorpet

FP och sjukskrivning är alltid semesterlönegrunande i 120 resp 180 dagar, det säger lagen. Sedan kan det finnas avtal som ger längre perioder, men kortare kan det inte vara.

• Folkracetjej

jag jobbar också komunal som undersköterska min är semestergryundade 120 första dagarna.

• Carisma95

Som sommartorpet säger; de första 120 dagarna är ALLTID semestergrundande, enligt lag! Dvs. man tjänar in ca 9 dagar betald semester.
    Däremot finns det avtal som ger mer. Kolla med din arbetsgivare eller fackrepresentant.

A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden Är föräldrapenning semestergrundande?