• Biancha

enkel kalops någon?

jag är så otroligt sugen på att laga nån slags kalops eller gryta idag. jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt, grytbitar o lite rotfrukter, gärna vitlök och så också.

tipsa mig :)

• Svar på tråden enkel kalops någon?
  • Birgitta2

Kör med "man tager vad man haver". Bryn ett gäng grytbitar, fläsk eller nöt) och häll i en halv liter vatten på det och låt koka under lock, rör om ibland. En halvtimme innan köttet är klart (efter ca 1,5 timme) så lägger du i olika soppgrönsaker (rotfrukter, morötter, gul lök) och så salt och peppar, och koka en halvtimme till. Vill du pressa i ett par vitlöksklyftor så gör det. Red av med maizenaredning och servera med ris, potatis eller potatismos. Sallad till det.

• Biancha

jag köpte ett gäng grytgrönsaker, palsternacka etc etc.
    tro de kommer blir gott..

är de några fler kryddor än lagerblad, kryddpeppar salt o vitpeppar som behövs?

köttbuljong kan man kanske använda att koka upp grytbitarna i efter stekningen?

• Birgitta2
    Biancha skrev 2008-10-08 16:01:53 följande:
    jag köpte ett gäng grytgrönsaker, palsternacka etc etc.tro de kommer blir gott..är de några fler kryddor än lagerblad, kryddpeppar salt o vitpeppar som behövs?köttbuljong kan man kanske använda att koka upp grytbitarna i efter stekningen?
    Jag skulle INTE använda lagerblad och kryddpeppar. Blir för mycket smak av traditionell kalops. En köttbuljongtärning eller två kan du med fördel använda.
  • Biancha
    Birgitta2 skrev 2008-10-08 16:07:26 följande:
    Jag skulle INTE använda lagerblad och kryddpeppar. Blir för mycket smak av traditionell kalops. En köttbuljongtärning eller två kan du med fördel använda.
    varför få de inte smaka för mycket traditionell kalops då?
  • Aiwendil

Ohhh jag har alltid lagerblad och  kryddpeppar! Det SKA smaka kalops på "riktigt"

Mamma till Isak - 2007 03 09
  • Biancha
    Aiwendil skrev 2008-10-08 16:17:50 följande:
    Ohhh jag har alltid lagerblad och  kryddpeppar! Det SKA smaka kalops på "riktigt"
    ja jag menar de :) doftar wunderful från köket !
  • meuf

Jag måste rekommendera tryckkokare. Fick en sådan av min svärmör och istället för att det tar flera timmar för att bli sådär mört att det faller sönder går det på c:a 40 min. Dom är rätt dyra, men man kan ju alltid önska sig en i julklapp.
    Och jag håller med, riktig kalops ska vara med mycket kryddpeppar och lagerblad. Jag brukar pilla in pepparkornen i en sån där tesilsboll och låta den koka med. Sedan fiskar man bara upp den. Jag tycker det låter som om du har handlat det som behövs. Fast du nämnde inte lök?

• Biancha
    meuf skrev 2008-10-08 17:19:52 följande:
    Jag måste rekommendera tryckkokare. Fick en sådan av min svärmör och istället för att det tar flera timmar för att bli sådär mört att det faller sönder går det på c:a 40 min. Dom är rätt dyra, men man kan ju alltid önska sig en i julklapp.Och jag håller med, riktig kalops ska vara med mycket kryddpeppar och lagerblad. Jag brukar pilla in pepparkornen i en sån där tesilsboll och låta den koka med. Sedan fiskar man bara upp den. Jag tycker det låter som om du har handlat det som behövs. Fast du nämnde inte lök?
    jo gullök har jag också, vitlök finns också men vet inte om jag då ska pressa i den eller hacka den grovt eller väldigt fint, brukar sällan använda vitlök ... ska jag ha i den med rotfrukterna isåfall?
  • meuf
    Svar på #8
    Själv skulle jag skippa vitlöken om du vill ha klassisk kalopssmak. Annars hacka den fint och bryna den på svag värme tillsammans med löken på slutet. Då blir den inte så besk.
  • meuf

För att förtydliga och sedan häller du löken och ev vitlöken och kokar med.:)

• Biancha

jag tog med vitlöken i allafall, det var gott, men all annan smak försvann dessvärre. nästa gång kör jag utan vitlök.
    det är ju av första gången man lär sig och vet vad man ska göra anorlunda framtida tillaganden.. hehe.

tack för all hjälp!

• meuf
    Svar på #11
    Helt rätt tänkt, man måste våga nya saker också. Annars får man ju inte veta.:)
    Här blir det rödvinsgryta som jag gjorde i tryckkokaren igår och den är det duktigt med vitlök i.
Svar på tråden enkel kalops någon?