• andypandyy

nyfödd avskyr byta blöja

vår lilla flicka på två veckor tycker inte alls om att byta blöja. hon gallskriker så fort vi lägger henne på skötbordet o slutar inte skrika förrän hon är påklädd och klar och får komma upp i famnen igen. vi har testat att byta på sängen i stället men det är samma visa där. är det någon som har något tips på hur man kan göra skötstunden mysigare för henne? blir extra jobbigt eftersom hon är en riktig liten bajsmaja som bajsar så fort hon har ätit. jättetacksam för tips och råd!!!

• Svar på tråden nyfödd avskyr byta blöja
  • Kärnan

HOn kanske fryser? Har du kalla händer? Kalla tvättlappar? 

• Silverkatten06

Kanske gillar hon inte temperaturskillnaden? det är varmt och gosigt i famnen och så blir det kallt när kläderna åker av på skötbordet? Kan vara värt att testa att höja temperaturen i rummet där ni har skötbordet alternativt ha en handduk liggandes på ett element/handdukstork som du sedan lägger på skötbordet när det är dags att byta...

• Aros
    Kärnan skrev 2008-10-08 10:59:10 följande:
    HOn kanske fryser? Har du kalla händer? Kalla tvättlappar? 
    Precis min tanke. Se till att skölja tvättlapparna i varmvatten innan så dem är varma och gosiga. Tvätta även dina händer i varmvatten innan. Ha en filt eller handduk på överkroppen (om hon inte har kläder på sig) medans ni gör rent rumpan så att hon inte fryser.
    Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • lilla hej

Min var likadan. Gallskrek, det var mitt i sommaren och skitvarmt så jag tror inte det var för kyligt och jag provade efter hon ätit så hon var mätt. Jag skyndade mig så fort det gick och pratade samtidigt lugnande med henne.

När hon var några veckor äldre fick jag äntligen tummarna loss och hängde upp en mobil över skötbordet och sen dess har det gått hur bra som helst.
    Nu har hon skitkul där!

• ballerinamuffins

smart det med handduk ska nog testa det med nästa bebbe, vår kille va likadan när han va mini. vi skynda oss så fort det gick. o sen på kvällen så körde vi en ordentlig rumptvätt i duschen el vasken, så de blev riktigt rent.
    vi testade osså allt han blev lugnast när vi sjöng för honom.
    el ja när ja sjöng, pappan undvek helst blöjbytet, undrar varför;)

• CMH

Min son gjorde också så när han var nyfödd, tills han var 2 månader kanske.. Vet inte varför det blir så men jag kan säga att blöjbytena fick gå så fort det bara kunde!
    På BVC tipsade dom oss att när vi båda är hemma så kan den ena byta medans den andra står brevid och håller bebisen i båda händera, det fungerade faktiskt! Bebisen vill väl känna att man är nära :)

Egon 080109
  • CMH
    CMH skrev 2008-10-08 11:04:16 följande:
    Min son gjorde också så när han var nyfödd, tills han var 2 månader kanske.. Vet inte varför det blir så men jag kan säga att blöjbytena fick gå så fort det bara kunde! På BVC tipsade dom oss att när vi båda är hemma så kan den ena byta medans den andra står brevid och håller bebisen i båda händera, det fungerade faktiskt! Bebisen vill väl känna att man är nära :)
    Alltså man ska hålla bebisens händer i sina händer :) Formulerade mig konstigt kanske..
    Egon 080109
  • fiamalm

Det är inget ovanligt, på bb sa de att de gör så den första tiden och att det blir bättre med tiden, vår kille gillade att ligga där när han var ca 1 mån.

Svar på tråden nyfödd avskyr byta blöja