• tindio

Göra köpta köttbullar lite roligare, tips???

Idag blir det köpta köttbullar till middag pga tidsbrist..
    Tips så dom blir lite roligare,tillbehör osv??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:30
    Det gamla vanliga med grädd/brun sås,lingon osv är man ju less

• Svar på tråden Göra köpta köttbullar lite roligare, tips???
  • Nyfiken gul

jag gillar faktiskt klassikern från skoltiden....

riven vitkål med lingonsylt. är ju jättegott till köttbullar.

gör kanske även en god gräddsås till! Som lite omväxling mot ketchup.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Ellasario

Vi brukade steka dem rätt så ordentligt, gillar mian knapriga, och koka en egen tomatsås att ha till, ordentligt kryddad med mycket lök och vitlök sen serverades detta med brunt ris, vitt ris går också bra såklart. Förutom det kan man ju ha vilka grönsaker man vill, men just köttbullar med tomatsås och ris är sjukt gott :D

• tindio
    Ellasario skrev 2008-10-08 11:46:01 följande:
    Vi brukade steka dem rätt så ordentligt, gillar mian knapriga, och koka en egen tomatsås att ha till, ordentligt kryddad med mycket lök och vitlök sen serverades detta med brunt ris, vitt ris går också bra såklart. Förutom det kan man ju ha vilka grönsaker man vill, men just köttbullar med tomatsås och ris är sjukt gott :D
    Hur gör du tomat såsen?
  • xMALINx

Koka dom lite i tomatsås och servera med potatis, ris eller pasta till.

Så här gör jag min tomatsås:
    1-2 burkar krossade tomater som jag låter rinna av.
    2-3 dl (eller vad det brukar vara i en liten paket) matlagningsgrädde
    3-4 msk Soya
    Ev Maizena redning (beroende på hur "vattnigt man vill ha det och hur mycket tomaterna fått rinna av.)
    Peppar och ev salt men det behövs oftast inte iom soyan

ღ Jag har min åsikt, du har din ღ
  • tindio
    xMALINx skrev 2008-10-08 12:01:35 följande:
    Koka dom lite i tomatsås och servera med potatis, ris eller pasta till.Så här gör jag min tomatsås:1-2 burkar krossade tomater som jag låter rinna av.2-3 dl (eller vad det brukar vara i en liten paket) matlagningsgrädde3-4 msk SoyaEv Maizena redning (beroende på hur "vattnigt man vill ha det och hur mycket tomaterna fått rinna av.)Peppar och ev salt men det behövs oftast inte iom soyan
    Å lät gott måste nog testa =)
  • sunshine82

Gör riktigt potatismos, gräddsås (finns att köpa färdig på tetrapack i mjölkkylen) och lingonsylt till och eventuellt lite råstekt lök till är super gott.

Om man vill göra egna köttbullar så har jag ett tips som går jätte snabbt och enkelt.

Finns en kryddmix från santa maria som heter Swedish meatbolls och köp köttfärs. Bara att blanda som det står på påsen. och svälla några minuter. Du behöver inte tillsätta annat än vatten. Inga ägg, inga kryddor, ingen lök. Utan allt finns i kryddmixen.

Sen är det bara att rulla och steka, går gör smidigt (inte för att det är svårt att göra egna) men dom är väldigt goda, har fått många komplimanger för dom och jag har ju inte sagt att det är kryddmix hehe.

Santa Maria kommer även till Jul med en kryddmix för julköttbullar heter dom då, super gott blir det också till julbordet!

Lycka till!

• xMALINx
    tindio skrev 2008-10-08 12:06:01 följande:
    Å lät gott måste nog testa =)
    Det är supergott!!
    Brukar göra egna, stora, köttbullar till egentligen och det är ju inte så svårt det heller! Skrattande
  • Halvblod

Färdigköttbullar är aldrig särskillt roliga tycker jag...men ett MÅSTE är att steka i smör/margarin och absolut inte olja, det blir mycket saftigare då.
    Sen kryddar jag dom ganska ordentligt oftast med grillkrydda.

• tindio

Jag brukar inte köpa köttbullar utan gör egna,men inte idag är jag lat=)

• Sencha

Sambon brukar ibland göra en sås på creme fraiche, curry, tomater 8färska) oc lök, tror, och ha i köttbullarna. Serveras med ris.

Så säg hur aktierna faller, säg hur kursen vänder om, ge mig tips och goda råd så jag kan göra helt tvärt om [LW]
  • Halvblod
    tindio skrev 2008-10-08 15:30:05 följande:
    Jag brukar inte köpa köttbullar utan gör egna,men inte idag är jag lat=)
    Jag är oxå lat ibland...men så roligt blir det inte
  • Sencha
    sunshine82 skrev 2008-10-08 13:22:33 följande:
    Gör riktigt potatismos, gräddsås (finns att köpa färdig på tetrapack i mjölkkylen) och lingonsylt till och eventuellt lite råstekt lök till är super gott.Om man vill göra egna köttbullar så har jag ett tips som går jätte snabbt och enkelt.Finns en kryddmix från santa maria som heter Swedish meatbolls och köp köttfärs. Bara att blanda som det står på påsen. och svälla några minuter. Du behöver inte tillsätta annat än vatten. Inga ägg, inga kryddor, ingen lök. Utan allt finns i kryddmixen.Sen är det bara att rulla och steka, går gör smidigt (inte för att det är svårt att göra egna) men dom är väldigt goda, har fått många komplimanger för dom och jag har ju inte sagt att det är kryddmix hehe.Santa Maria kommer även till Jul med en kryddmix för julköttbullar heter dom då, super gott blir det också till julbordet!Lycka till!
    Fast det är ju rullandet som är det jobbiga.
    Så säg hur aktierna faller, säg hur kursen vänder om, ge mig tips och goda råd så jag kan göra helt tvärt om [LW]
  • tindio
    xMALINx skrev 2008-10-08 12:01:35 följande:
    Koka dom lite i tomatsås och servera med potatis, ris eller pasta till.Så här gör jag min tomatsås:1-2 burkar krossade tomater som jag låter rinna av.2-3 dl (eller vad det brukar vara i en liten paket) matlagningsgrädde3-4 msk SoyaEv Maizena redning (beroende på hur "vattnigt man vill ha det och hur mycket tomaterna fått rinna av.)Peppar och ev salt men det behövs oftast inte iom soyan
    GUUUUU VA GOTT de blev =)
    Tillsatte lite vitlök och basilika
    Min och barnens favorit just nu
    Tack för alla tips
  • xMALINx
    tindio skrev 2008-10-08 18:08:45 följande:
    GUUUUU VA GOTT de blev =)Tillsatte lite vitlök och basilikaMin och barnens favorit just nuTack för alla tips
    Vitlöken köper jag rakt av däremot är inte basilika någon favorit här... Tur att smaken är som baken! Skrattande

Kul att du gillade det! Det äts ofta härhemma! Både när ambitionen är hög och jag gör egna "tacoköttbullar" till eller när man är lat och kör med Mamma Scans!
Svar på tråden Göra köpta köttbullar lite roligare, tips???