• maribel

Bråck magmunnen el magkatarr och gravid, någon mer

Har ett bråck på magmunnen och är gravid. Haft hemsk halsbränna men börjar nu vakna på nätterna av värk i maggropen är i v33. Fler som haft sådana besvär som värk och ömhet när man tar där? Har ni något om hjälper

• Svar på tråden Bråck magmunnen el magkatarr och gravid, någon mer
  • gummitrollet

Har du testat att äta Losec Mups (dom starkare)? Jag fick inte äta mina "vanliga" mediciner som jag har för bråcket. men losec gick bra, utan dom hade jag mått skit. visst var det jobbigt ändå under graviditeten, speciellt på slutet, men utan tabletterna hade det inte gått.

• Miabjörn

Hmmmm......låter som ngt jag kan ha.Hur fick du reda på det?

• sassy74

Jag har också bråck på magmunnen och är i v 25 men jag har inte så jobbigt med halsbränna..

• Miabjörn

har ni gjort en undersökning för att få veta det?

• finskaflikkan

Jag har oxå magmunsbråck o magkatarr.. O har e förjävlig halsbränna... De svider o brinner så in i h*vete aå att jag får tårar i ögonen.. Ledsen 
    Äter starka mediciner annars dagligen men nu när jag e gravid så får jag bara använda Gaviscon enligt min läkare...

• SannaM86

maribel: Jag har också bråck i övre magmunnen plus magkatarr, är i v.40+1 idag.. Det som har fungerat för mig (både innan och nu under graviditeten) är Gaviscon, som finns receptfritt på apoteket. ca 85kr. Finns i flytande form(som jag föredrar) och tuggtabletter och jag måste alltid ta en "hutt" innan jag ska sova för att överhuvudtaget kunna ligga ner utan halsbrännan och slippa ont.
    Ibland brukar jag äta en skål med fil, russin och skivad banan om jag får ännu mer ont. Även Samarin har hjälpt mig. Alla är ju olika men värt att testa.

miabjörn: prata med din BM kanske om hon kan hjälpa dig om du är gravid annars kan du ringa din läkarmottagning och förklara att du misstänker att du har bråck och vill ha remiss till läkare. Jag fick en sådan undersökning med slang ner i magsäcken som hade en kamera.. det visade bråck i övre magmunnen.

• maribel

Skönt att höra att fler haft samma "helvete"

SannaM86- jag har ätit Gaviscon 2 månader, de hjälper mot halsbrännan men inte värken. Ska testa samarin.

Gummitroll- är det ok alltså att testa Losec mups

Fick veta att jag har detta genom att göra en gastroskopi (slang ner i magen)

• gummitrollet

Jag fick Losec mups utskrivet på recept när jag blev gravid. Fast de finns ju receptfritt oxå så dem äter jag fortfarande nu när jag ammar. Så du borde väl oxå kunna testa dom tycker jag...

• Vi 5

jag har också bråck på magmunnen och magkatarr, det som brukar hjälpa mig i vanliga fall är Zantac. Tål inte losec. Nu när jag är gravid (för andra gången) har jag också hemsk halsbränna, båda gångerna har jag mot slutet kunnat få Zantac i gen, men det vill man inte ge i början eftersom det är b-klassat.
    Något som var fantastiskt för mig var att ditekt efter förra förlossningen försvann min halsbränna helt! Har inte haft besvär förrän denna nya grav. ! Hoppas det blir så för er med!

Svar på tråden Bråck magmunnen el magkatarr och gravid, någon mer