• Sweetest Sin

Blodsockerfall/yrsel/svettningar i v.36

Ngn mer som fått ovanstående symptom, trots att man ätit vettigt? Åt en rejäl frukost vid nio, och stod i en affär halv ett. Fick världens blodsockerfall. Började svettas, skaka och känna mig yr. Känslan hänger kvar trots att det var en timme sen jag åt nu. Fryser istället men är fortfarande lite yr och konstig. Ngn som känner igen sig?

• Svar på tråden Blodsockerfall/yrsel/svettningar i v.36
  • rosahjärtan

Har känt ungefär som du. Kan kännas som att jag skall svimma i affärer. Det kan vara lite jobbigt.

• spirea

Det kan ju vara blodtrycket också. Brukar du ha lågt tryck annars. Jag har haft problem med blodtrycksfall som ger de symtomen. Måste också vara noga med att äta var tredje timme för att blodsockret ska hållas på en bra nivå. Mitt blodsocker kan bli svajigt om jag ätit dåligt dagen innan eller om jag stressat.

• Sanna08

Har precis samma problem förrutom att jag fått konstant huvudvärk oxå. (Jag är i vecka 37) Men det konstiga är att både blodtryck och socker ser bra ut hmm kanske är hormonellt såhär i slutet?

• kegan

Samma här. Kan äta jättebra till frukost och sen känna mig helt svimfärdig, darrig, varm, illamående bara nån timme efteråt, måste äta konstant nu, är i vecka 38. Det är oftast förmiddagarna jag känner så, på em och kvällen går det bättre.

• Käringen

Blodsockerfall eller hypoglukemi som det också kallas är relativt vanligt i slutet av graviditeten när barnet lägger på sig som mest och därmed tar en stor del av den energin som du stoppar i munnen. Huvudvärk får man av lågt blodsocker men också av svängningar i blodsockret. Det beror på att hjärnan är beroende av syre och socker. Sjunker blodsockernivån så vidgas kärlen i huvudet för att tillgodose hjärnan med så mycket socker som möjligt. Darrningar och svettningar är också vanligt i samband med hypoglukemi.

Jag har haft diabetes i 25 år och mitt bästa tips är att äta mat med lågt GI, ofta och regelbundet. Får man blodsockerfall är det lätt att stoppa i sig snabba kolhydrater och det blir bara en ond cirkel. Knäckebröd med ost, frukt, grovt bröd, naturell yoghurt, nötter, fullkornspasta, grönsaker eller annat är betydligt bättre än en chokladbit eller rostat bröd...

Försök att alltid ha någonting i väskan som ni kan äta. Det gäller att hela tiden vara ett steg före kroppen. Var tredje timme tycker jag att man ska äta något. Det är alltså inte farligt, men väl så obehagligt.

Lycka till! /Malin

• trollungar

känner oxå igen det där och har fått så på jobbet.lite läskigt och ganska jobbigt.folk runt mig har verkligen sett att jag mått dåligt.

• Hannaz

en till som känner igen sig. Började typ i v 34-35 för mig. Får riktigt fruktansvärda svettningar, kan sitta helt still och det bara börjar rinna längs ryggen, i pannan etc. Blir ganska ofta yr oxå. kan komma även om jag bara är hemma och typ har tagit en dusch så är jag helt slut sen...
    när jag gårnånstans har jag alltid en flaska vatten och någon frukt med mig...

• Sweetest Sin

Tack för era svar och tips. Alltid skönt att höra att fler har samma problem.....

• ejenny

Samma här - fast jag har haft det hela graviditeten. Jag äter normalt 6 ggr per dag - 3 måltider och 3 mellanmål men kan ändå drabbas. Vissa dagar är värre än andra - men jag måste alltid ha något i väskan att äta. Det inträffar ibland en gång per dag annars med ett par veckor mellan. Ibland beror det på att föregående måltid var lite för sockersöt ibland för att det hann gå för länge mellan målen. Jag hoppas verkligen att det försvinner efter BF och att det inte inträffar under själva förlossningen..usch usch. Lycka till är själv i V.39 idag.

Svar på tråden Blodsockerfall/yrsel/svettningar i v.36