Blodsockerfall eller hypoglukemi som det också kallas är relativt vanligt i slutet av graviditeten när barnet lägger på sig som mest och därmed tar en stor del av den energin som du stoppar i munnen. Huvudvärk får man av lågt blodsocker men också av svängningar i blodsockret. Det beror på att hjärnan är beroende av syre och socker. Sjunker blodsockernivån så vidgas kärlen i huvudet för att tillgodose hjärnan med så mycket socker som möjligt. Darrningar och svettningar är också vanligt i samband med hypoglukemi.
Jag har haft diabetes i 25 år och mitt bästa tips är att äta mat med lågt GI, ofta och regelbundet. Får man blodsockerfall är det lätt att stoppa i sig snabba kolhydrater och det blir bara en ond cirkel. Knäckebröd med ost, frukt, grovt bröd, naturell yoghurt, nötter, fullkornspasta, grönsaker eller annat är betydligt bättre än en chokladbit eller rostat bröd...
Försök att alltid ha någonting i väskan som ni kan äta. Det gäller att hela tiden vara ett steg före kroppen. Var tredje timme tycker jag att man ska äta något. Det är alltså inte farligt, men väl så obehagligt.
Lycka till! /Malin