• Sia11

Tips om födelsedagsmiddag och tårta

Hej på Alla,

Det är min mansfödelsedag på lördag. Jag bjöd hans närmaste vänner som bor 5 mil från oss. Jag vill laga två olika kötträtter som är goda & så lättlagade som möjligt.Någon annoulunda tårta recept?

Tack för svaren
    Ege

• Svar på tråden Tips om födelsedagsmiddag och tårta
  • vernis

Kött i god sås
    För 4 personer.

Till denna kötträtt kan man använda vilket kött
    som helst, tex. Fläskfilé eller Kycklingfilé
    Lika bra går det med Fläskkotlett som omväxling

Ingredienser
    ca 500 g fläskfilé, 4 kycklingfileér eller fyra kotletter
    3 dl grädde ( går även bra med matlagnings grädde )
    2 dl creme fraiché
    1/2 dl soja
    1 tsk sambal oelek

Gör så här
    Skär skivor av filén eller lägg ut kotletterna i en
    eldfast form ( obs skall ej förstekas ).
    Gör sedan såsen och häll såsen över köttet. Grädda i ungnen i ca 1 1/2 timme i 175 grader för filén och ca 1 timme för kotletterna.
    Serveras med ris eller pressad potatis och en god sallad.

Pastasallad till kallt kött
    För 8 personer.

Pastasallad perfekt till utflykt eller vid sommarfest när man är många.

Ingredienser
    1/2 kg pasta t ex fjärilar
    1 liter filmjölk
    1 påse örtagårdskrydda (finns att köpa avsedd för dressing)
    2 vitlöksklyftor, pressas
    2 1/2 dl majonnäs
    Salt
    Gräslök, 1 knippa

Gör så här
    Koka pastan enligt förpackningens anvisning och låt den svalna.
    Under tiden blanda ihop filmjölk, örtagårdskrydda, vitlök, majonnäs, salt och gräslök.
    Tillsätt den kalla pastan.
    Till denna pastasallad serverar du kallt kött t ex grillad kyckling (Tycker jag är godast), rökt skinka, kassler eller rostbiff samt bröd och grönsallad.

• vernis

Pinocchio-tårta
    För 12 personer.

En god och mycket uppskattad tårta!

Ingredienser
    kakbotten:
    75 g margarin
    1 dl socker
    4 äggulor
    1 ½ dl vetemjöl
    1 ½ tsk bakpulver
    2-3 msk mjölk

maräng:
    4 äggvitor
    2 dl socker

fyllning:
    2-3 dl vispgrädde
    1 kartong frysta bär (hallon, björnbär), eller färska om man har

Gör så här
    Tårtan består av ett lager sockerkakssmet och ett lager marängsmet som gräddas samtidigt i en långpanna.
    Den stora bottnen delas sedan, läggs ihop med vispad grädde och färska eller frysta, lätt tinade bär.

1. Sätt på ugnen, (150 grader)

2. Täck botten i en långpanna (30x40 cm) med bakplåtspapper.

3. Rör margarin och socker, gärna med elvisp. Tillsätt en gula i taget och rör till en porös smet.

4. Blanda sedan i mjölet blandat med bakpulvret och sist mjölken.

5. Vispa vitorna till hårt skum. Tillsätt sockret, lite i taget, och fortsätt att vispa ett par minuter.

6. Bred ut sockerkakssmeten i långpannan, bred marängen ovanpå.

7. Grädda i nedre delen av ugnen i 150 grader, ca 25 minuter.

8. Låt kakan svalna, lossa den försiktigt från papperet, med stekspade, och låt den kallna utan att flytta den.

9. Dela kakan på mitten. Lägg ihop de båda halvorna med vispad grädde och bär.

Tips:
    Stor kalas tårta!
    Gör 2 Bottnar, en sats i taget.
    Lägg ihop dem till en jätte tårta.
    Ca 25 bitar.

• vernis

Tårta Black and White
    För 12-14 personer.

Det här blir en hög och saftig tårta med mycket chokladsmak i. Verkligen något för chokladälskaren!

Källa: Egen
    Uppladdad av: Ketronya

Ingredienser
    Botten. 1 sats:
    3 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    1 dl strösocker
    2 ½ tsk bakpulver
    2 äggulor
    2 msk ljus sirap
    1 ¼ dl mjölk
    125 g smält smör
    2 äggvitor
    1 kakform med löstagbar kant ca 24 cm i diameter

Fyllning, vit chokladmousse:
    6 dl vispgrädde
    400 g vit choklad

Chokladfrosting:
    300 g mörk choklad
    25 g smör
    2½ dl vispgrädde

Gör så här
    Man bakar bottnarna i två omgångar, så det behövs alltså två satser.

Bottnarna:
    Sätt ugnen på 200 grader. Blanda vetemjöl, kakao, socker och bakpulver i en bunke.
    Rör ner äggulor, sirap, mjölk och smält avsvalnat smör, inte så svalt så att det stelnar.
    Vispa äggvitorna till ett hårt skum, så att du kan hålla bunken upp och ner utan att det droppar.
    Blanda ner äggvitorna med det andra.
    Häll smeten i en form med smörpapper i botten och smorda kanter. Grädda kakan i ugnen ca 30 min. Låt den svalna på galler.
    När kakan svalnat delar du den i två bottnar och gör sen en tårtbotten till på samma sätt. Om du gör bottnarna nån dag innan så vänta med att dela dem tills du ska lägga ihop tårtan och förvara bottnarna i plastfolie i kylen.

Jag föredrar att man gör bottnarna två dagar innan, gör fyllningen och lägger ihop tårtan dagen innan så den får stå och dra till sig, sen gör man frostingen samma dag. Det kan dessutom bli svårt att hinna med allt på en dag!

Fyllningen:
    Värm grädden under omrörning tills den nästan kokar, bryt ner chokladen i små bitar och rör hela tiden tills allt smält ihop. Ställ in i kylen tills den blir helt kall. Vispa sedan smeten med elvisp till en tjock mousse.

Lägg ihop tårtan med chokladmoussen mellan varje lager, täck med rejält med plastfolie och in med den i kylen tills nästa dag.

Obs!
    Jag använde bara tre av bottnarna eftersom jag tyckte den blev tillräckligt hög så, jag gjorde en glasyr och täckte den överblivna bottnen med och åt som vanlig kaka, det blev jättegott!

Chokladfrosting:
    Smält chokladen och smöret i vattenbad, rör om då och då. Tag bort från värmen. Vispa grädden och rör ner den lite i taget i chokladmassan till en jämn smet. Låt blandningen kallna men inte i kyl, då blir den för hård!

Täck hela tårtan med chokladfrostingen med hjälp av en slickepott, skölj slickepotten under rinnande hett vatten till slutfinishen så blir det lättare att få en slät yta.

Dekorera tårtan som du vill eller ha den som den är, jag brukar dekorera med stjärnor i vit choklad som jag gjorde samtidigt som chokladmoussen, smälte choklad och hällde upp i små formar.

Ganska mycket arbete, men helt klart värt besväret! Själv tyckte jag det var en väldigt rolig tårta att göra!

• vernis

Ingredienser
    Tårtbotten:
    6 ägg
    3 ½ dl strösocker
    2 krm vaniljsocker
    5 dl vetemjöl
    2 msk kakao

Fyllning:
    1 stort paket After Eight, ca 400g
    8 dl grädde
    3 st gelatinblad
    1 krm vaniljsocker

Garnering:
    2 dl vispad grädde
    10 plattor After Eight

Gör så här
    Fyllning görs 1 dag innan:
    Lägg undan 10 After Eight plattor till garnering, smält resten av plattorna med grädden i en kastrull. Låt chokladsmeten kallna i en bunke i kylskåpet, under natten. Det är viktigt att grädden är riktigt kall innan den ska vispas upp. Annars blir den lös.

Tårtbotten:
    Vispa ägg och strösocker till en vit porös smet i ca 4 minuter med en elvisp.
    Blanda mjöl, vaniljsocker och kakao och vänd ner försiktigt i äggsmeten.
    Häll upp i en smord form (26 cm i diameter) med löstagbara kanter.
    Grädda ca 25 minuter i 200 grader i mitten av ugnen.
    Låt tårtbottnen svalna och skär den sedan i tre lager.

Fortsätt med fyllningen. Blötlägg gelatinbladen i iskallt vatten.
    Vispa ner vaniljsocker i den kalla grädden, med en handvisp. Använd sedan elvisp för att vispa After Eight grädden. Konsistensen ska bli den samma som vispad grädde (OBS vispa ej för hårt, då kan grädden skära sig).

Smält gelatinet i 2 msk vatten i en kastrull och rör snabbt ner gelatinet i chokladgrädd smeten med en vanlig handvisp men rör försiktigt.

Bred After Eightgrädden mellan tårtbottnarna och täck sedan hela tårtan med After Eightgrädden. Låt tårtan "stå till sig" övertäckt i kylskåpet ca 1 timme eller gärna längre.

Innan servering dekoreras tårtan med vispad grädde och After Eight plattor, ex skurna i trekanter.

lycka till

Svar på tråden Tips om födelsedagsmiddag och tårta