• loem

Turners syndrom!

Igår fick vi reda på att vår tjej har turners syndrom (än så länge finns hon i tryggt förvar i min mage )!
    Finns det någon som har erfarenhet av detta? Jag har nog läst allt som finns att läsa på nätet men skulle gärna komma i kontakt med någon som har egen erfarenhet av detta! Vill vara så förberedd som möjligt när hon kommer till oss!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 05:45
    Vill bara tacka er alla som tagit er tid att svara på mitt inlägg. Tyvärr så är våran lilltjej inte med oss längre. Hon dog i min mage (v 24) och jag födde henne igår morse. Det är med delade känslor som jag går igenom detta - men hon var så sjuk så hon inte klarade att leva och för oss är det bara att se framåt och vara tacksamma för vår 5-åring! Kram

• Svar på tråden Turners syndrom!
  • helena22

Jag har varit med om din situation som du befinner dig i nu. Det var mitt första barn som jag väntade, och när de berättade om att flickan hade turners syndrom vändes hela mitt liv upp och ner. Men jag hade bestämt mig att jag skulle ha detta barn, det spelade ingen roll om barnet hade funktionshinder eller ej. Barnet skulle bli älskad. Men tyvärr blev det inte så, utan jag vart tvungen att avbryta graviditeten i 4 månaden och födda fram henne (dödfött), alldeles själv, utan sjukvårdpersonal eller den blivande pappan. Varför man avbröt berode på att allting var fel placerat på henne, organen var spegelvända, samt att hon inte utvecklades i rätt takt, och att hon hade en stor cysta i nacken. Jag lider fortfarande av detta eftersom personalen var så himla hemska och klantiga på detta sjukhus. Nu har jag två friska barn, men varje år den 5 oktober tänder jag ett ljus för henne, eftersom detta var hennes dag..

Jag hoppas av hela mitt hjärta att din lilla flicka kommer att klara sig och bli stor och stark. Lycka til med allting nu..

Mpnga varma hälsningar helena

• Smultronhjärta

En av mina närmaste kompisar har Turners syndrom och hon är precis som vem som helst Enda skillnaden är väl att det är näst intill omöjligt för henne att bli gravid på egen hand (tror hon har frusit ner ägg för framtiden)

**Max Lejon 070227**
  • loem
    Svar på #2
    Tack, det är sådant jag behöver höra! Men ju mera jag läst ju mer inser jag att det är som du säger - de är som alla andra!!!
  • UlMaLuLi
    Svar på #1
    Hejsan. Jag har en livlig, pigg och allert flicka som är så otroligt vacker, stora ögon och full i bus. Hon fyller fem år i december. Hon har alltid varit mindre än barn i hennes egen ålder och i oktober fick hon diagnosen turners, hela vår värld vändes upp och ner. Men det enda som märks är att hon är mindre än jämnåriga. Läkarna har lovat ett normalt liv, förutom att hon måste få hormoner för att utvecklas.
  • Alexandra82

Jag har ingen egen dotter med Turners syndrom, men min syster har en flicka som idag är 13 år som har Turners.
    Hon har alltid varit mycket mindre än jämnåriga barn, och det var på så sätt dom fick reda på efter många utredningar om att det var just Turners.
    Jag kommer inte ihåg vid vilken ålder men hon fick ta sprutor varje dag för att hon skulle växa lite mer än vad hon hade gjort annars.
    På dagis och i skolan har hon kanske varit lite lite efter men hon har gått i vanlig skolklass fram tills nu när hon började i nån särskola där det funkar jättebra.
    Annars är hon som vilken tjej som helst, älskar kläder och musik och saker hon verkligen är intresserad av lär hon sig snabbt.

• Alvarin

Träffade en tjej på lärarprogrammet på högskolan som hade Turners syndrom. Lite kortväxt var hon, och hon berättade att hon inte kan få några barn och hon fick hormoner för att få "kvinnliga former", annars var hon som vem som helst.

• morsisen

Hejsan!

Jag har en dotter som har turners syndrom. Hon föddes med hjärtfel och jag har hela hennes uppväxt vetat att det är något med henne.
    I ettan undrade skolläkaren om jag inte funderade något över hennes längd, hon var extremt kort.
    Vi blev skickade vidare och tillslut fick vi veta att hon hade turners syndrom.
    Det syns inte på henne att hon har det, har växt ganska mycket av hormonsprutorna som hon får.

• morsisen

Tråkigt att höra, beklagar verkligen!!!
    Turnertjejer är inte alltid så starka har jag fått höra. Vår turnertjej höll på att dö under förlossningen för hon orkade inte. Togs ut med akutsnitt. Vi visste då inte att hon hade turners syndrom.
    Sänder lite styrkekramar från en mamma till en turnertjej.

• AngelicaF

Har en fd kompis med detta syndrom som väntar sitt andra barn nu. Hennes barn är friska. Läkarna gav henne 1 på miljonen att bli med barn, men hon blev det _:)

Svar på tråden Turners syndrom!