• fairyfloss

Plötslig yrsel!?

Sitter här i soffan och helt plötsligt börjar tappar jag balansen och världen vrider på sig, kan inte gå upp för då ramlar jag. Det här händer mig ibland, vet nån varför? Det är ju inte blodtrycksfal efter som jag satt still! (Eller kan man ha det ändå?) Det kan hålla i sig i timmar ibland.

• Svar på tråden Plötslig yrsel!?
  • P2007

Kan vara järnbrist eller så är det kristallerna i örat som rubbats (kan kännas som en konstant sjösjuka!) Inte mycket man kan göra åt just det, försöka att kraftigt slänga huvudet åt sidan så allt hamnar på plats igen. (bäst att fråga en läkare om det)

Fast det kan ju vara vad som helst egentligen, svårt att säga!
    Men dom två grejerna har jag fått kraftig yrsel utav.

• fairyfloss

Hoppas det inte är järnbrist igen. Men det skulle det kunna vara. Men jag skulle kunna veta varför man ska söka vård om man samtidigt får susningar i örat, för det brukar jag alltid få på ena örat. Måste fråga min läkare om det, ska dit om en vecka ändå (det har gått över nu).

• Lotta71
    fairyfloss skrev 2008-10-08 15:02:24 följande:
    Hoppas det inte är järnbrist igen. Men det skulle det kunna vara. Men jag skulle kunna veta varför man ska söka vård om man samtidigt får susningar i örat, för det brukar jag alltid få på ena örat. Måste fråga min läkare om det, ska dit om en vecka ändå (det har gått över nu).
    Hej! Jag har Meniers sjukdom. Det ter sig som kraftig roterande yrsel. Stress utlöser det. Av det kan man oxå få tinnitus, det hänger ofta ihop.
    Daniel-02 Isac-00 Emanuel-98
  • Lotta71

Kan man få yrsel av järnbrist? Vilket värde har du legat på när du haft yrsel?

• fairyfloss

Lotta71 skrev 2008-10-08 15:04:42 följande:

Hej! Jag har Meniers sjukdom. Det ter sig som kraftig roterande yrsel. Stress utlöser det. Av det kan man oxå få tinnitus, det hänger ofta ihop.
    Läskigt! Men stressad var jag i alla fall inte, satt bara i soffan helt lugnt. Men helt klart värt att fråga en läkare (det har börjat hända mig mer ofta den senaste tiden).

Är det mina järnvärden du undrar om, eller P2007's? Mina har i alla fall legat på 4-5 men jag kan inte minnas att jag fått yrsel direkt av det, mer extrem trötthet.
  • Lotta71
    fairyfloss skrev 2008-10-08 15:18:41 följande:
    Lotta71 skrev 2008-10-08 15:04:42 följande: Läskigt! Men stressad var jag i alla fall inte, satt bara i soffan helt lugnt. Men helt klart värt att fråga en läkare (det har börjat hända mig mer ofta den senaste tiden). Är det mina järnvärden du undrar om, eller P2007's? Mina har i alla fall legat på 4-5 men jag kan inte minnas att jag fått yrsel direkt av det, mer extrem trötthet.
    Nej, jag tänkte på ditt hb-värde. Jag har 104 o det är ju superlågt.Men har inte vetat att det kan orsaka yrsel oxå

Meniers kommer om du är stressad en tid. Kanske dagen innan lr tidigare under dagen. Sedan när du slappnar av kan det komma en attack. Det är inte farligt, men otäckt. Hela rummet snurrar o det är helt omöjligt att vara uppe o gå.
  • fairyfloss

Lotta71 skrev 2008-10-08 15:23:00 följande:

Nej, jag tänkte på ditt hb-värde. Jag har 104 o det är ju superlågt.Men har inte vetat att det kan orsaka yrsel oxå Meniers kommer om du är stressad en tid. Kanske dagen innan lr tidigare under dagen. Sedan när du slappnar av kan det komma en attack. Det är inte farligt, men otäckt. Hela rummet snurrar o det är helt omöjligt att vara uppe o gå.
    Jaså hb, jag har faktiskt igen aning, får veta på fredag! Senast jag kollade var mitt också på 104 dock, men det var under graviditeten. Alltså, det du beskriver låter lite som det jag får, jag KAN inte stå upp, måste sitta eller hellst ligga ner. Ibland kan jag få ligga i ner i flera timmar innan det går över, och så fort jag vrider på mig så blir det värre. Fast det kan ju vara nått med kristallerna i örat också. Ja, jag vet ju inte, därför jag frågar .
Svar på tråden Plötslig yrsel!?