• tessum

Skicka julklappar till de barn som annars inte får några

Hittade en underbar sida på nätet där det stod om att man kunde skänka julklappar till barn i östeuropa. Alla paketen skulle inhålla samma sak för rättvisan

» 1 st skrivbok
    » 1 st blyertspenna
    » 1 st suddgummi
    » 1 st ritblock
    » 1 ask färgkritor/tuschpennor
    » 1 st tvål
    » 1 st tandborste
    » 1 tub tandkräm
    » 1 tablettask
    » 1 vykort eller någon bild, gärna på något "typiskt  svenskt"
    » 1 julhälsning från den som skickar paketet
    » 1 reflex

Det är inte precis någon stor summa de grejerna kommer att kosta, dessutom betalar man bara för frakten inom sverige.Är inte det en underbar idé?! Jag och min dotter ska skicka iväg några julklappar.

Lämnar en länk här så ni kan kika själva.
    www.webaid.se/julklappen/

Någon som gjort något liknande tidigare?
    Jag har funderat ett tag på att skaffa ett fadderbarn, "köpa" några träd till regnskogen eller bara göra något för någon annan.

• Svar på tråden Skicka julklappar till de barn som annars inte får några
  • Flutterby

På vår sons dagis skickar de sådana julklappar. Vi brukar lägga en 100-lapp per familj(frivilligt).

• remix

Finns det inget sånt för våra svenska barn?
    Har letat, men inte funnit något..
    Jag menar det finns väll banhem å fattiga barn här i sverige med, eller sopas dom under mattan?

• Jesslan

japp jag har registrerat mig

detärsålöjligtattmankanvarasåpinsam
  • modestyonly
    remix skrev 2008-10-08 15:25:30 följande:
    Finns det inget sånt för våra svenska barn?Har letat, men inte funnit något..Jag menar det finns väll banhem å fattiga barn här i sverige med, eller sopas dom under mattan?
    Japp, Sverige är ett välfärdsamhälle, punkt slut!!
    Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Balehead

Det låter jättebra! Det ska jag göra med flickorna i år! Tack för tipset. Ifjol skänkte vi pengar till hjälporganisationer, och det får det bli i år också.

• mianyckelpiga

Här i Gävle har Gävletidningar alltid insamling av julklappar som sedan Lions, svenska kyrkan mfl delar ut till barn i Gävle som inte får så många klappar. Vi har bestämt att göra detta till tradition inför varje och jul och att sonen får bestämma julklapp som han sedan får ge bort.

• remix

Åh det kanske finns nått sånt här med..
    Det måste jag kolla upp, borde ju stå något på svenska kyrkans hemsida??
    Tycker jag vart in å läst där 100 ggr men inte hittat något.. men skam den som ger sig..

• tessum
    mianyckelpiga skrev 2008-10-08 15:27:44 följande:
    Här i Gävle har Gävletidningar alltid insamling av julklappar som sedan Lions, svenska kyrkan mfl delar ut till barn i Gävle som inte får så många klappar. Vi har bestämt att göra detta till tradition inför varje och jul och att sonen får bestämma julklapp som han sedan får ge bort.
    Vad härligt!
    Önskar att vi hade det här också.
  • mianyckelpiga
    remix skrev 2008-10-08 15:33:43 följande:
    Åh det kanske finns nått sånt här med..Det måste jag kolla upp, borde ju stå något på svenska kyrkans hemsida??Tycker jag vart in å läst där 100 ggr men inte hittat något.. men skam den som ger sig..
    Båda Gävletidningarn (GD och Arbetarbladet) annonserar om detta i slutet av november eller början av december, där det står tid och datum för inlämning av klapparna.
  • remix

hmm, då kanske lilla vk:n här gör samma sak.. får be grannen hålla utkik!!
    Skulle bli så glad om det fanns något sådant.. hoppas

• Balehead
    remix skrev 2008-10-08 15:25:30 följande:
    Finns det inget sånt för våra svenska barn?Har letat, men inte funnit något..Jag menar det finns väll banhem å fattiga barn här i sverige med, eller sopas dom under mattan?
    Problemet här är väl att man inte vill visa att man är fattig. Och det är svårt att hjälpa den som inte vill ta emot hjälp, utan vill försöka låtsas som om problemen inte finns. Men Rädda Barnen hjälper väl även barn i Sverige. Kanske de kan vara ett alternativ?
  • sky1208

Jag är från Malaysia och har hittat ett barnhem där nere. Jag skickar ut inga julkortet med posten för 2 anledning. spara papper, frimärken och därmed skicka jag ca 400-600kr varje år till barnhemmet. Och iår ska sonen ger bort ett av sin julklapp till de som har inte fått mycket. den ska troligen åka till Indien

• tessum
    sky1208 skrev 2008-10-09 10:04:28 följande:
    Jag är från Malaysia och har hittat ett barnhem där nere. Jag skickar ut inga julkortet med posten för 2 anledning. spara papper, frimärken och därmed skicka jag ca 400-600kr varje år till barnhemmet. Och iår ska sonen ger bort ett av sin julklapp till de som har inte fått mycket. den ska troligen åka till Indien
    Vilken fin sak att göra. Hur hittade du barnhemmet? Hur fungerar det att skicka pengar till ett barnhem, gör man någon insättning eller skickar man pengar i kuvert?
  • sky1208

Tessum, som tur har jag min moster och mamma som sköter den åt mig. Tycker att det är för mycket att betala 10% för adminstrativ kostnader till banken även om man överföra via internet. Och de flesta barnhemmet är inte så advancerat som vi tror.

Svar på tråden Skicka julklappar till de barn som annars inte får några