• Pansarhamster

Skambud på bostadsrätt......?

Priserna på bostadsrätter sjunker och jag har sett massvis som legat ute så länge att säljaren själv sänkt priserna med flera hundra tusen.

Vi letar bostadsrätt nu och jag dammsuger hemnet!

Men har en fråga. Är det vanligt att man lägger sk skambud på en lägenhet, får man ens det liksom, och om så, hur mycket kan man då erbjuda om inga bud kommit in?

Säg att lägenheten har ett utgångspris på 800 000 och inga bud har kommit på ett bra tag. Är det helt orimligt att testa att buda typ 600 000 - 700 000?

Någon som har erfarenhet och har lust o svara?

• Svar på tråden Skambud på bostadsrätt......?
  • Birgitta2

Du får buda vilket pris du vill och säljaren får ta det om han/hon vill. Lägger du skambud så får du vara beredd på ett nej.

• aktuelle

beror ju på huruvida säljaren står i ett läge där de måste sälja av olika skäl även om de går back på affären, testa kan man alltid.

• Pansarhamster

Tack för svaren! Såklart jag är beredd på ett nej

Men vad tror ni, är det rimligt att testa sänka 100 000 - 200 000 från 800 000? Ska testa tror jag, men vad tror ni?

• Birgitta2

Testa du. Har den legat ute länge kanske säljaren inser att det är dags att gå ner i pris lite till. Är det din drömbostad så kan det ju vara lite riskfyllt dock.

• SE10

Vi fick ett bud på ca 15% under utsattpris accepterat, i slutet av 90-talet fick vi ett annat på lite mer än 10% under utsattpris accepterat.

Vi började ännu lägre båda gångerna och jobbade oss uppåt.

• aktuelle

jag skulle testat med iaf 150 tkr mindre :)

• Joual

Jag skulle kolla upp hur länge den legat ute på nätet och om priset sänkts tidigare. www.boligan.se är din vän

Pansarhamster skrev 2008-10-08 16:07:39 följande:
    Tack för svaren! Såklart jag är beredd på ett nej Men vad tror ni, är det rimligt att testa sänka 100 000 - 200 000 från 800 000? Ska testa tror jag, men vad tror ni?
  • janne j

dra till med 4-500 000 kr säger de nej kan du öka med 1-200 000 då kanske de är mer sugen på att sälja

• Wipperman

Du bjuder vad du anser är rätt pris.
    Kolla på:
    www.booli.se/

Där hittar du vad lägenheterna såldes för.

• therese

Bjud vad du vill. Det är upp till säljaren att acceptera eller förkasta budet.
    Vi köpte en bostad för inte så länge sedan och då "budade" säljaren med oss. Vi gav ett rätt lågt bud, han kom med motbud, så bjöd vi tillbaka osv tills vi nåt en nivå båda parter kunde acceptera.
    Vi ville mkt gärna ha huset men där fanns inga andra som bjöd o huset hade legat ute ca 8 månader.
    Så vi kände oss helt säkra på att få huset även om söljaren inte fick det han ville ha från början.

• Senap

Tja, jag har lagt 4,050 Mkr på ett hus de ville ha 5,2 Mkr i utgång för
    Deras motbud var 4,9 Mkr. Men vi köpte det inte.

My sugar is raw
  • Jaime

håller med alla andra. Bjud lågt och agressivt. Det finns massa desperata säljare därute så passa på. Den situationen vi har nu där ingen är på visningarna kommer inte att hålla i sig så passa på.

Det värsta som kan hända är att säljarna blir sura på er eller mäklarna. Men allvarligt, who gives a da...?

• mästerkatten

Ja, lägg ett bud. Vi har precis lagt ett bud 100 000 kr under det begärda priset på en bostadsrätt. Det är köparnas marknad nu, om man vågar...

Svar på tråden Skambud på bostadsrätt......?