• Anonym (Minii)

Basiron..akne

Jag har lite akne problem då & då..Inget extremt, men lite små finnar/utslag ibland.
    Jag köpte basiron på apoteket & har använt det nu i ca 3 dagar..tycker de utslags området blivit bra. Syns knappt något, endast lite rött. Men min hy har blivit extremt torr & kan nästan liknas med sandpapper. Kliar och känns stelt gör huden också(nästan som att ha en ansikts mask på sig..).
    Det känns mer än vad det syns..men ska det vara så här? Blir det bättre efter ett tag användade?
    Eller ska jag sluta använda det?
    Någon annan som provat Basiron?

• Svar på tråden Basiron..akne
  • Anonym

Låt det gå åtminstone 4 veckor innan du värderar resultatet. Och tänk på att du, precis som det står på bipacksedeln, dels ska börja med den 5%-iga och dels ska tvätta av medlet efter ngn timme de första dagarna. Man blir lätt väldigt torr av Basiron, men det blir bättre om man vänjer huden försiktigt. Se också till att smörja huden rikligt med fuktkräm emellanåt!

• Spartacus

acnemedel som basiron tunnar ut huden, det är extremt uttorkande som sagt! och i längden kan det ge mer finnar, bör bara användas till extremt fet hy om jag förstått det rätt...

har själv använt det och i det stora förvärrade det nog bara problemen.

så lite produkter som möjligt i hyn är bäst, och använd mineralsmink så blir hyn ofta bättre... själv rengör jag med oparfymerad tvättkräm och smörjer med oparfymerad ansiktskräm. däremellan använder jag lite mineralfoundation och jag har slutat få nån särskild acne

• Mamsis

Testa Stioxyl annars samma sak som basiron. Eller smörj med fuktgörande. Tvätta med honung kanske?

• Anonym (Minii)
    Svar på #3
    Aha okej. Jag använder dagligen fuktgörande kräm..(vishy)
    Honung? Ska det vara mjukgörande?
  • Mamsis

Honung är milt mot huden och antiseptiskt. Huden känns jättelen när jag har använt det, men jag har aldrig använt basiron så jag vet inte om det hjälper mot det.

• Mjäll

Basiron ät väldigt starkt och ger en fjällande/uttorkande effekt av det yttre hudlagret. Om huden är så torr som du säger hade jag provat att kanske köra med Basiron varannan dag istället för varje. Och även använda en snäll och väldigt fuktgivande ansiktskräm.

Har själv bara använt stioxyl och jag fick oxå väldigt torr och stram hud av denna. Samt att jag blekte alla sängkläder vilket fick mig att sluta, det blev liksom dyrt i längden

Eftersom du säger att din akne/finnar inte är jätte mycket kanske du ska använda snällare preparat men mer regelbundet. Provat produkter med AHA- Syra? Finns på de flesta hudvårdssalonger, mycket bra produkter och definitivt snällare mot huden. Jag har Bioline, lite dyrt men så bra.

Svar på tråden Basiron..akne