• MysMalin

Elda hur svårt kan det va?

Jag har en liten pinsam fråga, vi har just flyttat in i vårt hus. Detta hus har en kamin, och varken jag eller sambon har eldat tidigare. Vi tycker att vi gör helt rätt men det börjar inte brinna utan elden slocknar direkt tidningspappret är uppeldat. Någon som har nått bra tips för oss ???????

• Svar på tråden Elda hur svårt kan det va?
  • janne j

10 liter bensin gör susen

Skämt å sido se till att veden är torr och börja med små pinnar och inte fullstora vedträn, när elden sedan tar sig kan man lägga på grövre pinnar. Se även till att luftspjället är öppet så det kommer in syre till elden, gör det inte det då kommer elden inte ta sig.

Sedan kan man om man är lat använda lite tändvätska för att lättare starta elden.

• snappi81

Det kan va lite knepigt ibörjan, är ni helt säkra på att veden är helt torr? Sen får man alltid börja med små stickor tills det tar sig, att slänga på stor bitar ger inget för dom hinner inte ta sig.

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Meme

Jag köpte tändblock. Va perfekt tillsammans med lite flis och sen in med dom stora vedträna

• Angelven

Drag är viktigt - kolla först att ni har bra drag.

Ett bra sätt att göra det är att ta en tidningsida och tutta eld på, hålla upp mot där röken skall gå ut.

Är det dåligt drag är det svårare.

Det kan bero på:
    - Kall skorsten.
    - Tryckinversion - att det är sug i huset.
    - Skatbon och liknande.

Om skorsten är nysotad är det 1 eller 2 som är problemet.

Det kommer man runt genom att värma upp skorsten lite, enklast genom att helt enkelt först elda upp en tidning utan att försöka tända en brasa.

Sedan är det precis som alla skriver - torr ved, späntat i stickor, syretillförsel undertill.

Vi har eldhundar, det är väldigt bra i en braskamin - man lägger tidningar i botten, knögglade och med en lufttunnel, staplar ved på hundarna och tuttar på undertill.

• Rosen81

Vi har precis också flyttat in i vårt nya hus som är nytt. Jag ville ju ivrigt tända brasan på en gång . men fick ingen futt på det. Hade smala vedträn, men de var inte delade på mitten, alltså bark runt hela. Tände eld på flera tidnigar, men inget hände, fick till slut ge upp gjorde allt rätt öppet fönster, öppet spjäll. Dagen efter köpte vi ny ved på k-rauta, den vi hade var nog för blöt och sen funkar det inte så bra att tända på med sånna runda vid upptändningen. Köpte även tändblock, efter det funkade det fin fint! Är kaminen ny var berädd på att det luktar päck första gångerna ni eldar.

• snappi81

Precis som föregående säger, oklyven ved är hopplös att börja med. Men håller bra när det har tagit sig.

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Viewsonic

Fuktig ved, eller kall luft som trycker ner uppifrån skorstenen. Vissa dagar kan det vara knepigt att få igång det.

dator heter det. datOR...
  • johandra

haha jag har samma probs ikväll och då har vi ändå haft vår kamin ett år..

Här beror det dock på att jag hade för lite små trän inne...

Veden behöver dessutom ligga inne nåt dygn för att dom ska brinna riktigt bra och inte sota så mycket..

Det är en hel vetenskap det här med att elda

och just det,tändblock är ju hur bra som helst!Vi köper våra på öb,absolut billigast och dom brinner finfint!

Lycka till iaf,med alla råd du fått här över ska ni nog klara det

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
Svar på tråden Elda hur svårt kan det va?