• Frogiz

Amnings napp Råd & Tips

Har haft problem med amningen (pga brösten/bröstvårtan)
    Började med amn-napp och hade i början ingen bra kläm på att få dit den.
    MEn sen satt det. Bara det att nu så när hon börjat suga så vill nappen inte stanna kvar. Vakumet släpper och vårtan blir mjuk.
    Kanske inte förklarar så bra men någon som känner igen sig??

• Svar på tråden Amnings napp Råd & Tips
  • dogcatbird

Man måste tvätta den och sedan ska den väl vara fuktig när man sätter dit den? Jag körde medelas variant.

• Frogiz

Jo de e medelas napp ja har. Har både tvättat å kokat nappparna. HAr funkat bra någon vecka men nu så släpper dom bara.
    Kan de bero på att brösten e så mjuka å vårtan likaså.
    Hur länge ammade du med napp?

• NovJenny

Kanske ska testa en mindre storlek?

• BabyJay

Jag tvättade mina med diskmedel mellan arje amning, annars blev den lite flottig på insidan och lossnade lätt. Sen fuktade jag den på insidan innan jag satte dit den. Jag hade Esska amningsnapp

Mamma till Freja, född 080706
  • Frogiz

Gjorde det idag, men medela har tydligen bara storlek L eller S. Så S va för liten.
    Någon som vet nåt annat märke kanske?

• dogcatbird

Jag hade nappen till honom kanske sex månader. han åt jättebra! Sedan ammade jag fyra och en halv till men då hade han fattat.

jag hade stora mjuka bröst, men det gick bra ändå.

Vi klippte ett kort tungband på honom första veckan. När det var för kort fick han dåligt tag.

Du kanske har mycket kalk i vattnet så att napparna blir vitfläckiga? Då blir det nog sämre fäste. Jag minns inte vad jag gjorde för att få bort kalken...

• dogcatbird

medelas nappar är bäst av dem jag testade, L funkade bra. Apotekets suger, om skämtet tillåts...

• Frogiz

Ha ha... Jo ja tror oxå på att medela har bra grejer. Får gå å diska mina nappar.
    Kändes bara som att nappen va för stor helt plötsligt fast de funkat fint innan.
    Förstår inte varför Medela har hoppat över storlek M.

• NovJenny

Avent har ju också amningsnappar. De är mindre men jag tyckte medelas var bättre. Fast du kanske ska testa de?

• TinaLi

Jag har testat några olika amn.nappar och medelas är klart bäst!
    Dom andra fäster sämre på nått vis, för "gummit" är liksom tjockare. Medelas är lite tunnare, och jättebra tycker jag

• Anaiah

Förutom att nappen måste vara helt kalkfri (det är ju mängder av kalk även i mjölken som fastnar) så var noga med att vränga nappen ordentligt. Sådär gjorde mina bröstvårtor också, så fort nappen var på så krympte vårtan ihop och vakuumet försvann om man inte var snabb med att få dit bebisen eller om man så mycket som råkade peta till den lite från sidan. Det gäller att vara snabb dit med ungen då deras sug bättrar på vakuumet mycket (om inte så fäst om den), du kommer att få dit "den rätta knycken" så småningom

Someone is WRONG on the internet!
  • Frogiz

Det låter likt, för ja får först på nappen bra. Men kan det vara så att hon börjat suga dåligt å kanske tröttnat på den här nappen. JA försöker emellanåt med bara bröstet oxå. Det går sådär.

• Stormar

Hej!
    Snor din tråd för en annan fråga om amningsnappen. =)

Jag har använt Medelas strl L nu i två månader (provade vid något tillfälle även strl S).
    L sitter okej, det går ganska snabbt att amma oxå.
    När jag provade S så satt den mycket bättre - vårtan fyllde hela nappdelen. Men amningen tog mycket längre tid. Verkar som om han fick suga så mycket mer och kraftigare för att få ut mjölken.

Vilken ska man då använda? Den som sitter som berget men funkar sisådär, eller den som sitter ganska dåligt och faller av, men ger en snabb amning?

Hur ska den sitta egentligen??

*svammel*

Gå fort och le mycket, så är det ingen som märker att du är ful.
  • dogcatbird

Jag tyckte att den lilla nappen verkade sitta bra, men det blev ju liksom inget utsuget eftersom bröstvårtan inte kunde "dras ut" där inne.

Jag tyckte den stora var bra, och till slut kunde sonen amma utan!

Svar på tråden Amnings napp Råd & Tips