• Busbellan

Hur länge löper en katt?

Vår lilla honkatt löper för första gången.
    Jag bara undrar ungefär hur lång en löpperiod är?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Hur länge löper en katt?
  • marjalena

När vår katt löpte så gjorde hon det ca en vecka tror jag. Nu är hon steriliserad, så vi slipper det eländet

• Busbellan
    marjalena skrev 2008-10-09 08:07:29 följande:
    När vår katt löpte så gjorde hon det ca en vecka tror jag. Nu är hon steriliserad, så vi slipper det eländet
    Ja, det är ju ingen angenäm tid precis
    Hon väcker oss allihop på natten.
  • marjalena

Ja de kan verkligen vara jobbiga! Är hon innekatt eller utekatt? Har ni funderat på att sterilisera henne eller vill ni ha lite missebäbisar först?

• Busbellan
    marjalena skrev 2008-10-09 08:13:48 följande:
    Ja de kan verkligen vara jobbiga! Är hon innekatt eller utekatt? Har ni funderat på att sterilisera henne eller vill ni ha lite missebäbisar först?
    Vi vill nog faktiskt ha lite bebisar en gång först, sen får vi ta ställning till hur vi gör.
    Hon är utekatt, men vågar knappt skriva här på fl att vi bedriver okontrollerad avel.
  • marjalena
    Nogula skrev 2008-10-09 08:25:02 följande:
    Vi vill nog faktiskt ha lite bebisar en gång först, sen får vi ta ställning till hur vi gör.Hon är utekatt, men vågar knappt skriva här på fl att vi bedriver okontrollerad avel.
    Har hört att det är bra för en hona att få åtminstone en kull innan hon steriliseras. Vår katt fick en (!) unge förra året och vi steriliserade henne nu i år. Hon har ätit p-piller, men det är ju inte bra att använda under längre tid.

Haha! Nej, ibland får man tänka till lite extra innan man erkänner nåt här på Fl
  • Havanna82

1) Man kastrerar katter, inte steriliserar.
    2) Det är total lögn att man måste ha kull på katten innan kastering.
    3) Jag hoppas ni läst på om sjukdomar innan parning och att hon är vaccinerad ordentligt osv osv.

Mitt tips är du att du går in på www.kattforum.se och läser på lite där. Sök på forumet, men ställ även frågor om din kommande avelskarriär. Du kommer att få svar.

(Sedan kan jag väl tycka att en katts löpperiod är väl det minsta man bör kunna om man ska ta kull...)

• CTMT
    Havanna82 skrev 2008-10-09 10:31:40 följande:
    1) Man kastrerar katter, inte steriliserar.2) Det är total lögn att man måste ha kull på katten innan kastering.3) Jag hoppas ni läst på om sjukdomar innan parning och att hon är vaccinerad ordentligt osv osv.Mitt tips är du att du går in på www.kattforum.se och läser på lite där. Sök på forumet, men ställ även frågor om din kommande avelskarriär. Du kommer att få svar.(Sedan kan jag väl tycka att en katts löpperiod är väl det minsta man bör kunna om man ska ta kull...)
    Håller med...

Finns över 200.000 hemlösa/oönskade katter i Sverige. Så såvida man inte berdriver en seriös avel och vet vad man gör så ska man inte där och göra... Synd om katterna.
  • marjalena
    1) Man kastrerar katter, inte steriliserar.2) Det är total lögn att man måste ha kull på katten innan kastering.3) Jag hoppas ni läst på om sjukdomar innan parning och att hon är vaccinerad ordentligt osv osv.Mitt tips är du att du går in på www.kattforum.se och läser på lite där. Sök på forumet, men ställ även frågor om din kommande avelskarriär. Du kommer att få svar.(Sedan kan jag väl tycka att en katts löpperiod är väl det minsta man bör kunna om man ska ta kull...)
    Hankatter kastreras och honkatter steriliseras har jag fått lära mig hos vetrinären. Men han kanske sa fel...

Vem har sagt att en katt SKA ha en kull innan sterilisering? Jag skrev att jag har hört att det är bra för katten att få åtminstone en kull.

Om du tycker att det minsta man bör kunna är löptiden hos en katt, ja men då är det väl jättebra att hon söker informationen tex här?
  • Busbellan
    men ursäkta mig då, jag kan nog ta att hon löper, hör det till att man har svårt att förstå ironi direkt man blir medlem på fl?
    Kattungarna ska vi nog klara av, det är första eventuella kullen för denna katten, men vi har haft katt innan
    Tack för tipset om kattforumet.
  • Busbellan
    CTMT skrev 2008-10-09 10:35:35 följande:
    Håller med...Finns över 200.000 hemlösa/oönskade katter i Sverige. Så såvida man inte berdriver en seriös avel och vet vad man gör så ska man inte där och göra... Synd om katterna.
    Varför är det synd om katterna? Jag är helt säker på att jag kommer hitta bra hem till alla eventuella kattungar
Svar på tråden Hur länge löper en katt?