• TyskMamma

Att sitta på golvet

Varför är det så tabu för europeer att sitta på golvet?!
    Jag är en "golvsittare". Jag sätter mig jämt på golvet om det inte "finns" några platser att sätta sig på och då tittar alla på mig som om jag vore dum i huvudet. Varför är det så? I andra delar av världen sitter man ju jämt på golvet.
    Ok jag kan köpa argumentet att det är kallt på vissa golv och jag kan också förstå att man inte vill sätta sig på marken utomhus tex. Men jag har bland annat fått höra "Nej, vad gör du! Kom upp därifrån, det är smutsigt!" Ok, alltså jag skulle se det som en stor fet jävla förolämpning om någon skulle ta för givet att det skulle vara så skitet i mitt hem att de inte skulle våga röra golvet annat än med fötterna. Och dessutom lyfter ju ingen på ögonbrynet om ett barn sätter sig och leker på golvet så varför är det så farligt att fortsätta göra samma sak som vuxen? Någon som vet???

• Svar på tråden Att sitta på golvet
  • strojes

Jag brukar sätta mig på golvet om det inte finns andra sittplatser. Nu har jag iof småbarn och då flyttas mycket aktiviteter ner på golvet men jag har inget emot att sitta på golvet annars heller.

• IsadorasMamma

HAHA! Jag vet precis vad du menar!
    Det brukar jag få höra.
    Jag sitter GÄRNA på golvet!
    Jag brukar tom ligga på mitt eget golv & titta på tv trots att det finns plats.

• Mamma till V och E

Funderar lite på om det kommer just från tider med t.ex. jordstampade golv, kalla golv osv.

Eller så är det så att andra som inte själva tycker det är skönt, reagerar för att de håller uppe en plats för dig så att du TVINGAS sitta på golvet. Känner sig kanske lite besvärade...?

• TyskMamma

Fru Hennerdal.
    Menar du att de tycker synd om oss då?

• Mårran74
    TyskMamma skrev 2008-10-09 09:54:05 följande:
    Varför är det så tabu för europeer att sitta på golvet?! Jag är en "golvsittare". Jag sätter mig jämt på golvet om det inte "finns" några platser att sätta sig på och då tittar alla på mig som om jag vore dum i huvudet. Varför är det så? I andra delar av världen sitter man ju jämt på golvet.Ok jag kan köpa argumentet att det är kallt på vissa golv och jag kan också förstå att man inte vill sätta sig på marken utomhus tex. Men jag har bland annat fått höra "Nej, vad gör du! Kom upp därifrån, det är smutsigt!" Ok, alltså jag skulle se det som en stor fet jävla förolämpning om någon skulle ta för givet att det skulle vara så skitet i mitt hem att de inte skulle våga röra golvet annat än med fötterna. Och dessutom lyfter ju ingen på ögonbrynet om ett barn sätter sig och leker på golvet så varför är det så farligt att fortsätta göra samma sak som vuxen? Någon som vet???
    Eh... Jag sitter gärna på golvet(när ja inte är gravid och kan komma upp själv iaf ). -Vad e det för männsikor som du träffat på som tycker att det är konstigt? Jag kan tänka mig att endel äldre kan tycka att det är konstigt(man hade ju inte lika rent som vi har idag, förr) och kanske en del "fisförnäma" unga damer och damer i allmänhet...
  • Mamma till V och E
    TyskMamma skrev 2008-10-09 10:03:47 följande:
    Fru Hennerdal.Menar du att de tycker synd om oss då?
    Ja precis, de kan liksom omöjligen förstå att det kan vara bekvämt. Så då blir de lite besvärade att du måste sitta på golvet för att de tagit upp alla stolar.
Svar på tråden Att sitta på golvet