• varm

Illaluktande pruttar!!!

Har en dotter på 7 veckor som hel ammas, har inte bajsat på flera dagar men har nu börjat prutta mycket och dom luktar väldigt illa. Vet att bebisar inte behöver bajsa på ett tag men jag tänkte om det är normalt att dom pruttar mycket istället.
    Tänkte om någon känner igen sig, om det är normalt eller om hon behöver hjälp.
    Verkar inte ha ont i magen.

• Svar på tråden Illaluktande pruttar!!!
  • Mayen

Heh heh...

Jag vet hur det är... Riktiga stinkbomber släpper de små liven.

Först kommer gaserna, sen bajset. Du ska se att bajset är på väg.

Min dotter fiser en hel del - än idag. Hon är 2,5 år gammal.

• SaraSara

Barn som enbart får bröstmjölk blir inte förstoppade, detta har de sagt till mig både på "föräldrarutbildningen" hos mvc, på bb och på bvc. Så du ska se att bajset kommer.
    Så länge hon i alla fall kissar som hon ska, så har du ju en bekräftelse på att hon i alla fall får i sig maten ordentligt (om de suger med fel grepp kan man bli lite lurad eftersom de då inte får i sig lika mycket).
    Om hon verkar ha ont av gaserna så tycker jag att du ska prova semper magdroppar, dessa hjälper matsmältningssystemet hos den lilla.
    Finns även minifom droppar som ska minska gaser, men jag märkte ingen skilad alls hos vår tjej trots att hon fick dem i nästan en vecka. De ska dessutom ges innan varje matning, medan semper magdroppar bara ges en gång/dag.

• Hervor 1

Allt är som det skall! Man kan ju lätt frestas att tro att de små sidenlena varelserna bara doftar rosor och nyplockade äpplen men det är alltså fel.. ;)
    Har hon inte bajsat på ett antal dagar så kan fisarna imponera i både antal och doft rätt länge innan hon bajsar igen.
    Varning dock för att det kan bli ett tvåmans jobb att tvätta rent :)

• SaraSara
    Hervor 1 skrev 2008-10-09 10:14:04 följande:
    Allt är som det skall! Man kan ju lätt frestas att tro att de små sidenlena varelserna bara doftar rosor och nyplockade äpplen men det är alltså fel.. ;) Har hon inte bajsat på ett antal dagar så kan fisarna imponera i både antal och doft rätt länge innan hon bajsar igen. Varning dock för att det kan bli ett tvåmans jobb att tvätta rent :)
    Haha! När vår tjej inte hade bajsar på lite mer än ett dygn, så blev hela badrummet och skötbordet nerbajsat (även både jag och pappan en varsin gång) när det väl kom... Inte så kul just då, men nu i efterhand kan man ju skratta åt det.
Svar på tråden Illaluktande pruttar!!!