Kassler recept
Skulle behöva lite recept med kassler..
Helst inte i ugn med ananas för det är gubben inte så förtjust i, men allt annat är välkommet.. =)
Skulle behöva lite recept med kassler..
Helst inte i ugn med ananas för det är gubben inte så förtjust i, men allt annat är välkommet.. =)
Pasta sallad med kassler
Koka pasta (jag brukar använda farafalle eller gnocci)
Skär kassler i tärningar
Skär gurka & tomat
Häll allt i en skål..
Häll över creme fraiche, salta och peppra.
Strimla kassler och bryn i stekpanna med gul eller röd paprika.Häll över creme fraiche chili/paprika och servera med tagliatelle,mums!!
Skiva kassler och lägg i en ugnsform.
Blanda matlagningsgrädde,chilisås,lite salt och peppar och häll över.Toppa med riven ost och servera till ris eller pasta.
Självklar ska det sista in i ugnen,glömde skriva
Ca 25 min.Jag brukar ha 225 grader.
Tärna kassler och stek ihop med röd paprika och champinjoner (jag använder färska). Stek lite lätt ihop detta i smör innan du häller på lite vetemjl för redning. Sedan Häller du på grädde efter behov. Krydda med lite chilisås och låt det koka en stund.
Servera med tagatelli
Jag brukar göra kassler/potatis / Broccoli gratäng.
Som potatisgratäng - men du tärnar ner kasslern i den formen och varvar med potatis och grädde... och broccoli, om man tycker det är gott.
225 grader ca : 1 timma
Man lägger brocoli i en ungsform skivar kasler och lägger på. Vispar grädde och rör i chilisås eller söt sur sås. Häller över och in i ugnen.
Sen är det ju jätte gott att strimmla och steka, hälla på grädde, lägga i gröna ärtor och till sist nån ost man tycker om, servera till pasta.
Brukar tärna kassler och varva form med broccoli och skivade tomater. Sen rör jag i en blandning av creme fraiche och smulad ädelost och har i ugnen i ca 20-25 min på 200-225grader. Äter ris till. Kanongott!
Jag brukar göra fyllning till bakpotatis med kassler.
Tärna kassler och blanda med cremefraische och rödlök. Häll på lite frysta örtkryddor, typ basilika. (jag brukar ta "Örtkryddor provencale" med blandade kryddor.) Salta och peppra. Låt stå kallt i kylskåp en halvtimme för att "mojsa till" sig lite.
Underbart gott!
Enkel och god gratäng med kassler:
Skär kassler i skivor och lägg i en ugnsform.
Skär paprikor (gärna olika färger) lägg det på kasslern.
Blanda matlagningsgrädde, med vitlöksklyftor, cayennepeppar och ev salt.
Häll detta över kasslern och paprikan.
Strö över riven ost.
Gratinera i ugn tills det fått fin färg.
Servera med pasta eller potatis.
Bra vardagsmat tycker jag.
`Hej!
Ett litet tips till:
Strimla kassler i lagon tjocka strimlor. Ner i gryta, bryn lite, mest mjuka till den lite.
Blanda ner en hackad purjo, hackad gul+röd paprika, mango chutney efter behag likaså sambal olek(pm man gillar). Häll över grädde el mellangrädde. Soja för färg. Salta o vitpeppra om det behövs- låt puttra samman lite.
Gillar man bannan kan man skiva i en sådan mot slutet. ger god smak.
Man kan oxå svänga i lite creme fraiche om man vill att det ska vara lite tjockare.
servera med ris o sallad. SÅ GOTT och enkelt.
Brukar göra en rejäl laddning så man har i några dagar, passa på när det e bra pris på kassler.
smaklig spis!
anna
Bryn purjolök i olivolja, häll ner skivade champinjoner och hackad röd eller röd paprika samt tärnad kassler. Blanda ner en stor burk creme fraiche, smaksätt med vitlök, grön tabasco (ej stark) och salt. Servera med pasta.
Pastasallad: Koka pasta (gärna skruvar), häll över vinegrette (1 del vitvinsvinäger +1 del olivolja + i del matlagningsolja, salt, peppar och en vitlöksklyfta = bästa salladsdressingen!) medans pastan är varm. Blanda i tärnad kassler, rödlök, gul el röd paprika, soltorkade tomater, svarta oliver och fetaost. Brukar ha i lite mache-sallad eller liknande om jag har hemma. Servera med bake-off baguetter. Supergott och bra att ta med som lunch dan efter...
Kassler Hawaii
Nu har jag provat detta receptet och det var ju riktigt riktigt gott. Jag vet tyvärr inte var jag har hittat det men det är någon annan som får ta åt sig äran.
Ca 500 g kassler
1 purjolök
1 paprika
1 burk ananas
1 msk olja
1 msk curry
1 msk soya
Till såsen
2 dl grädde
1 dl chilisås
(2 tsk tabasco)
riven ost
Skölj och strimla purjolöken och skölj, kärna ur och strimla paprikan. Skär ananasen i små bitar och fräs dem snabbt i olja och curry. Blanda i soyan och lägg grönsaksröran i en smord form. Skär kasslern i stavar och lägg den ovanpå grönsakerna. Vispa grädden och blanda den med chilisåsen (och tabasco). Bred såsen över kasslern, strö över riven ost och gratinera i ugn, 200 grader, 20-25 min. Tills såsen smält ner och fått en fin färg. Servera med ris.
Det här är gott (jag drar dock ner på mängden majonnäs)
www.recepten.se/recept/kassler_ris.html