• Cissi28

Kokt potatis som legat framme... kan man äta den dagen efter kokning?

Ja, se rubriken, kan man äta kokt potatis som legat framme i ett dygn efter att jag kokat den?

• Svar på tråden Kokt potatis som legat framme... kan man äta den dagen efter kokning?
  • gullet79

legat framme? vart har den legat ?

• Birgitta2

Du menar utanför kylskåpet? Det skulle inte jag våga göra. När mat svalnar och därefter får stå ute så sker en ganska kraftig bakterietillväxt. Huruvida denna försvinner vid ex.vis stekning vet jag inte, men själv skulle jag avstå. Å andra sidan äter jag aldrig nånsin något varmt som stått utanför kylen över natten.

• Cissi28

Råkade bli kvar i kastrullen hela dagen och hela natten...

• Caamillaa

Gränsfall.. men jag ska äta pasta till lunch som legat framme i natt.

• arianne03

Jag skulle äta den. Iom att den är kokt är det ju inte galet mycket bakterier kvar, som kan tillväxa.

• Raka Pungen

Alltså, jag skulle lätt ätit det (antingen stekt eller som potatissallad, för annars är gårdagens potatis bara äcklig) fast det stått framme. Jag är jätteglömsk, och skulle var och varannan dag få slänga stora mängder mat bara för att jag glömt det framme. Jag är inte så kinkig och kräsen, och blir aldrig magsjuk hemma.

Hade jag bott i ett tropiskt klimat så hade jag avstått, men här hemma spelar det fan ingen roll anser jag.

• Zzzoffan

Koka om den en eller två minuter..
    Koka upp vattan typ i vattenkokarn å släng ner dom snabbt.
    Jag själv hade nog kunnat äta dom bara jag värmt dom i mikron... Många bakterier dör ju vid upphettning...

♥Alvin & Astor♥
  • Cissi28

Låter som att de flesta är som jag med andra ord :D

Jag har för mig att mormor till exempel lät kokt potatis ligga framme också och värmde på dagen efter bara. Så det känns rätt lungt tycker jag med. Tack för era svar.

• Clanica

Min mamma älskar kokta kallapotatisar på knäckemackan,så det låg alltid ett par kalla potatisar på bänken hemma

• Cissi28

Ju fler som svarar desto lugnare känner jag mig. Jag vet att min man aldrig skulle tänka sig att äta potatis som stått framme över natten han vill inte riskera bakterierna...

• thissan

Det är väl klart man kan äta några potatisstackare som legat framme! Vad sa det frodas fö bakterier i dem då?
    Det är en annan sak om det är kött eller nått, då skulle inte jag heller äta.

• Cissi28

Men ni kan alltså tänka er att äta tex pasta som legat i sin kastrull över natten också? Vad tror ni om ris då? Kan ju vara bra att veta för framtida glömska :D

• Dino78

Jag äter allt dagen efter.
    Potatis steker jag med massa krydda - har aldrig blivit dålig.
    Pasta skulle jag göra stuvning till, den har ju en förmåga att bli stel. Jag brukar ta bort det översta först sen under är pastan helt ok.
    Ris gör jag samma sak med, skrapar bort ytan som ser lite skraltig ut och sen har jag på massa sås eller nåt.

Visst, det blir säkert massa bakterier men jag har som sagt aldrig blivit sjuk.
    DÄREMOT äter jag aldrig saker som stått framme när det är sommar och varmt, men annars...nemas problemas

DIF i själ och hjärta
  • Cissi28
    Svar på #13
    Åh, underbara människa, här får man många bra tips :D
    Dino78 skrev 2008-10-09 12:23:06 följande:
    Jag äter allt dagen efter.Potatis steker jag med massa krydda - har aldrig blivit dålig.Pasta skulle jag göra stuvning till, den har ju en förmåga att bli stel. Jag brukar ta bort det översta först sen under är pastan helt ok.Ris gör jag samma sak med, skrapar bort ytan som ser lite skraltig ut och sen har jag på massa sås eller nåt.Visst, det blir säkert massa bakterier men jag har som sagt aldrig blivit sjuk.DÄREMOT äter jag aldrig saker som stått framme när det är sommar och varmt, men annars...nemas problemas
  • Dino78
    Cissi28 skrev 2008-10-09 12:25:06 följande:
    Svar på #13Åh, underbara människa, här får man många bra tips :D
    En gång hade vi ätit kyckling (grillad) med ris och sallad. Det fanns kvar dagen efter (viserligen i kylskåp den gången men skit samma!).
    Då lade jag riset i botten på en form, tog bort kycklingköttet från benen och lade det på, sen blandade jag en burk creme fraiche med curry och lite soja och rörde ihop allt. Hade på riven ost och in med skiten i ugnen. Blev skitgott
    Rester är fantastiskt ibland
    DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Kan för övrigt tipsa om att ingefära och curry på när man steker potatis är underbart gott! Alltså på burk då och inte riven färsk ingefära (aldrig testat det men det är säkert gott det med)

DIF i själ och hjärta
  • gullet79

jag hade ätit potatisen dagen efter,har hänt att jag gjort potatissallad dagen efter och vi har aldrig blivit dåliga. Likaså brukar jag steka den å hälla i lite grädde å svartpeppar. Brukar oxå ha kall potatis i lax paket som man lägger på grillen,el i ugnen.funkar hur bra som helst tycker jag.

• Birgitta2

Pratar alla här om tillagad mat som stått framme utanför kylskåpet under en hel natt?

• MajaLarsson

fast ris är jättekänsligt har jag hört, så just det kanske man ska vara lite försiktig med...

• Ronjas mamma

Läste frågan om ris vill bara säga det att ris som inte kyls ner tillräkligt snabbt kan bilda gift så det är inte å bra att äta om det har varit ute hela natten detsamma med pasta där är något med mjölet som gör att man inte ska äta det. Men tror själv att jag vågade äta potatisen( värmd til 75 grader då dör de flesta bakterier) men pasta och ris ville jag låta bli.

Svar på tråden Kokt potatis som legat framme... kan man äta den dagen efter kokning?