• Anonym (Lovisa)

Ni som ej har goda referenser, hur gör ni när ni söker jobb?

Jag söker jobb inom vården men det känns hopplöst då jag ej har några goda referenser att ge.
    De tidigare jobb jag haft har varit riktiga skitjobb dvs oseriösa arbetsgivare och orimliga krav så jag har slutat i förtid.
    Jag har på papper att jag jobbat där men jag kan inte ge dessa som referenser.
    Jag frågade en lärare men hon sa att hon ej ville vara referens till elever.
    Jag har alltså verkligen ingen att ge förutom kompisar och det är knappast godtagbart.

Finns det någon i min situation? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ni som ej har goda referenser, hur gör ni när ni söker jobb?
  • Krisselina

skriver ett jävligt bra personligt brev

Lita alltid på din intuition
  • Anonym (Lovisa)

men jag har gjort det (tror jag)
    Typ alla jobb jag sökt har jag fått komma på intervju men sen har de fallit på referenserna

• Mickis74

Har du ingen fd kollega som kan ställa upp då?

Jag har två referenser som jag använder, en personlig (kompis) och en fd kollega.

• Jordbubben

Vad händer om du säger som det är angående referenserna. sen kan man ha en vän som referens, personlighets referens. som kan tala om hur du är som person.
    Lycka till!

• Anonym (Lovisa)

Jag har försökt bortförklara det. Om jag säger att mina två tidigare jobb slutat illa lär dom ju tycka det inte är så bra...
    Men kanske är det bättre att säga som det är?

• Jordbubben

Tycker inte att du ska bortförklara utan bara säga att så är det. Kom på positiva ord när du berättar om det negativa.

• Anonym (pr)

Jag har sällan chefer som ref-personer, utan kollegor. Ringer också heller till kollegor när jag ska höra ref-personer i anställningssammanhang. De vet oftast bättre hur arbetsrelationen har varit, och den är viktig vid anställningar. Lycka till!

• Anonym
    Mickis74 skrev 2008-10-09 12:49:34 följande:
    Har du ingen fd kollega som kan ställa upp då? Jag har två referenser som jag använder, en personlig (kompis) och en fd kollega.
    Det har aldig någon arbetsgivare god taget när jag sökt arbete de har ska alltid kiola med chen även om de denna slutta etc.
  • Mickis74

Ok, jag har varit referens själv åt andra och dom cheferna har då ringt mig.

Anonym skrev 2008-10-09 16:52:35 följande:
    Det har aldig någon arbetsgivare god taget när jag sökt arbete de har ska alltid kiola med chen även om de denna slutta etc.
  • Anonym (Lovisa)

ok ja jag har tyvärr inte gamla kolleger heller att ge
    Var olika personal hela tiden då personalomsättningen var skyhög.

Usch vill inte leva på soc längre men det känns hopplöst

Svar på tråden Ni som ej har goda referenser, hur gör ni när ni söker jobb?