• gullican

AKUT! Recept på god, enkel och snabblagad soppa

Jag är själv inte så förtjust i soppa men dottern är och jag har väl börjat vänja mig. SKa gå och handla nu tänkte jag och vill göra en god soppa till kvällsmaten. Ganska snabblagad får den ju helst vara.

Får gärna innehålla köttfärs eller kyckling. Inget krav men helst inte bara grönsaker.

• Svar på tråden AKUT! Recept på god, enkel och snabblagad soppa
  • Lilla Mimsan

Köp smörbönor i burk. Canelonibönor el ngt liknande tror jag de heter.
    Hacka 1 lök
    1 hönsbuljong i 4dl vatten (koka vattnen i vattenkokare eller kastrull och lös buljongtärningen)
    1 vitlök
    Bryn löken i kastrull. Häll i bönorna (2 burkar som du sköljt under vatten)
    Häll hälften av buljongen
    koka i 10 minuter.

Mixa med mixerstav och hälli resten av vätskan. salta och peppra.
    Tar max 20 minuter total tid

• gagge

Koka tärnad potatis och lök i fiksbuljong, slå i cremefraiche, låt koka ett tag. Lägg i bitar av pangasus file el. torsk. krydda med salt, svartpeppar, paprikapulver.
    Innan servering slå i någon msk konjak och skalade räkor.
    Riktigt god och bus enkel

Mina älskade två prinsessor!
  • October

Kräftsoppa
    Fräs upp två rivna morötter (nån mer om de är små) i lite smör i en kastrull.
    Häll på 2 msk mjöl och rör runt. Häll på 1 liter vatten och två fiskbuljontärningar.
    Koka upp. I med en burk creme fraiche, koka. En burk kavli kräftmjukost, 400g, koka. KLART!
    Servera med kräftstjärtar i lag. Ej kokas. 1 burk kräftstjärtar brukar räcka till 2 pers. Hela receptet till 4 pers eller 8 pers som förrätt.
    Vitlöksbröd, eller gott bröd med ost är gott till.

• marjalena

Bryn köttfärs och hackad gul lök.

Rör ned råriven potatis och låt fräsa nån minut. Slå i en förpackning passerade tomater och fyll på med vatten till "soppkonsistens". Lägg i en buljongtärning (jag har använt hönsbuljong och ibland mörk oxbuljong) och låt koka en stund. Krydda med paprikapulver, citronpeppar, svartpeppar och salt.

Jättegott tycker vi i vår familj iaf!

• Vårsolen

stek köttfärs, ner i en gryta med tärnad potatis,morotsslantar och lökringar, i med vatten och 2buljongtärningar, vitlök, vitpeppar, paprikapulver och tomatpurrè.
    koka tills potatisen är mjuk.
    det blir ungefär som en gulasch och är supergott

• Vårsolen

om man vill kan man ha lite cremefraiche på sin soppa när den ska ätas, är jättegott till tycker jag

Vårsolen skrev 2008-10-09 15:40:08 följande:
    stek köttfärs, ner i en gryta med tärnad potatis,morotsslantar och lökringar, i med vatten och 2buljongtärningar, vitlök, vitpeppar, paprikapulver och tomatpurrè.koka tills potatisen är mjuk.det blir ungefär som en gulasch och är supergott
  • Nixx

Avokadosopppa är gott och tar typ 10 minuter att göra

• marjalena
    Nixx skrev 2008-10-09 15:42:54 följande:
    Avokadosopppa är gott och tar typ 10 minuter att göra
    Recept?
  • Lemice
    October skrev 2008-10-09 15:34:27 följande:
    KräftsoppaFräs upp två rivna morötter (nån mer om de är små) i lite smör i en kastrull. Häll på 2 msk mjöl och rör runt. Häll på 1 liter vatten och två fiskbuljontärningar. Koka upp. I med en burk creme fraiche, koka. En burk kavli kräftmjukost, 400g, koka. KLART! Servera med kräftstjärtar i lag. Ej kokas. 1 burk kräftstjärtar brukar räcka till 2 pers. Hela receptet till 4 pers eller 8 pers som förrätt. Vitlöksbröd, eller gott bröd med ost är gott till.
    ungefär samma med slänger i hackad dill i slutet sååå god
  • Tina83
    October skrev 2008-10-09 15:34:27 följande:
    KräftsoppaFräs upp två rivna morötter (nån mer om de är små) i lite smör i en kastrull. Häll på 2 msk mjöl och rör runt. Häll på 1 liter vatten och två fiskbuljontärningar. Koka upp. I med en burk creme fraiche, koka. En burk kavli kräftmjukost, 400g, koka. KLART! Servera med kräftstjärtar i lag. Ej kokas. 1 burk kräftstjärtar brukar räcka till 2 pers. Hela receptet till 4 pers eller 8 pers som förrätt. Vitlöksbröd, eller gott bröd med ost är gott till.
    tack för receptet! har letat efter det!! den soppan är såååå gooood!!!
  • gullican

Massa goda recept ser jag. Sparas för framtiden, tack alla!

• Nixx

Avokadosoppa:

2 st mogna avokados.
    6dl grönsaksbuljong
    2 dl creme fraiche

Koka upp buljongen, dra ner värmen.
    Ha i avokadon i buljongen, mixa slät med stavmixer.
    Tillsätt Creme Fraiche och mixa.

Servera med pepparrotsvisp och eller löjrom

• Annaluskan

Ta nåt av följande:

Broccoli
    Blomkål
    Morot och gul lök
    Gul lök, vitlök och purjolök
    Purjolök och Potatis

eller annan favorit.

Koka i sparsamt med vatten med buljongtärning tills det är mjukt. Mixa med mixerstav. Späd med grädde av önskad fetma och eller creme fraische. Salta och krydda efter smak. Går att tillämpa på det mesta. Prova olika.

Svar på tråden AKUT! Recept på god, enkel och snabblagad soppa