• Kaitlin

Tics hos 2,5 åring???

Jag misstänker att min 2,5åring har fått tics. Han blinkar hårt och ofta med ögonen. Ofta när han koncentrerar sig, inte hela tiden. Är det någon mer som varit med om detta, han är ju så liten, trodde att det kom senare. Eller kan det var att han har fått något i ögat/ögoninflammation? Han har börjat stora gruppen i dagis för ett tag sen och fick en lillasyster för fem månader sedan. bör man kolla upp det?

• Svar på tråden Tics hos 2,5 åring???
  • Luddvar

Kanske han är trött i ögonen? Kolla upp hans syn.

• Vombell

Jag vet att 3 av mina barn har haft tics-liknande beteende i perioder. Det har dock gått över av sig själv. Det har tex varit just ögonblinkningar och harklingar i halsen. Har hört flera andra vars barn också haft det.

• Saltlakrits

Vår dotter hade tics ett tag, men var dock äldre..

Hon började med att blinka hårt med ögonen.
    Det första vi fick göra var att göra en synkontroll mm. Det gjorde hon hos ögonläkare.
    Det var visst även ett tecken på att synen kunde vara dålig. (vår dotter hade bra syn)

Så jag hade kollat upp det!

Mamma till tre underbara barn!
  • JolinesMamma

Det är vanligt bland små barn och brukar gå över. De får för sig att göra så bara.

• Evangeline72

Låter som om hans ögon är ansträngda tycker jag. Säkert ingen fara.

• Kaitlin

Tack för alla svar! Låter ju som tics, man blir ju lite orolig när han plötsligt börjar blinka jättemycket.
    Vombell: var dina barn i ungefärsamma ålder? tycker att han är så liten, hoppas att han inte är stressad.

• Vombell

Ja, jag har för mig att min första var ungefär i den åldern när han började ticsa med ögonen. Man blev ju tokorolig men det gav sig. Sedan har det kommit en eller två ggr till men han är ju 11 år nu. Hans småsystrar har också haft lite i perioder. Du kan ju ringa BVC eller vårdcentraken för säkerhetsskull.

Svar på tråden Tics hos 2,5 åring???