• Förstis

Första bära-barn-sjalen, butik i sthlm eftersökes

Jag vill skaffa mig en sjal, men har inte hittat någon bra butik i sthlm som har ett vettigt utbud. De flesta butiker säljer bara en sjal, den som Designtorget har, men jag har sett att många av er rekommenderar en elastisk sjal som förstagångssjal. Jag vill dessutom gärna kunna fråga lite när jag köper, därför vill jag inte köpa över nätet.
    Tacksam för tips således.

• Svar på tråden Första bära-barn-sjalen, butik i sthlm eftersökes
  • Caro Lin e

www.sjalar.nu har någon sorts butik i Stockholm. Öppetiderna nu i sommar är väl inte så regelbundna, men du kan ju ringa eller mejla dem och fråga!
    Lycka till med sjalvalet!

• Hallonpaj

Hur gammalt är ditt barn, eller har du inte fött ännu? En elastisk sjal är ju skön med en nyfödd, men är ditt barn större så skulle jag nog köpa en handvävd tunn nu, en sval sommarsjal.

Förutom Sjalar.nu's showroom i vasastan nånstans så finns flera återförsäljare som du kan du åka hem till och prova och köpa olika sjalar. Du har tex Famna i Bergshamra, Stellaris i Täby nånstans, och Babyboden har en lista på olika återförsäljare. Kanske kan du hitta någon i närheten av där du bor.

www.famna.skorpan.se/index.htm
    www.babyboden.nu/Mias/Websidor/aterforsajare.htm
    www.stellaris.se/

• Förstis

Tack!

Min lilla tjej är en vecka gammal, så jag vill ha en sjal som är skönast för henne att ligga i när jag pular omkring hemma, samt går att amma i. Funkar det med en ringsjal månntro? (att slippa knyta är ju lockande för en nybörjare som jag...)

• Caro Lin e

Jag skulle inte rekomendera en ringsjal till en så liten bebis. Själv fick jag inte det att fungera med ringsjal förrän min dotter var ca 4 månader, eftersom hon inte ville ligga ner utan sitta upp mage mot mage. Det kan man i och för sig få till i en ringsjal också, men det blir svårt att ge tillräckligt med stöd för en så liten bebis då.
    Vi köpte en elastisk sjal när vår lilla var några veckor, och i den "bodde" hon sen i flerra månader. Nu har vi några vävda sjalar och det är ju de som är mest användbara i längden. När det är varmt nu på sommaren använder vi nästan bara Ella Roon, som är en vävd lång sjal, tunn men lite stum.
    Det är inte alls så svårt att knyta som man tror. Faktiskt så tycker jag att en ringsjal kan vara svårare att få till. När man knyter långsjal med en så liten bebis så blir det bra nästan hur man än gör! Och med lite övning går det till slut jättefort.

• Förstis

Vad mysigt det låter!
    Dessvärre kommer jag inte vara i närheten av civilisationen de närmsta veckorna, idag är den dag jag har möjlighet att gå ut och shoppa sjal... är det värt att chansa på ringsjal ändå, eller tycker du att jag ska vänta? Vävd sjal finns ju oxå på designtorget men den passar således lite senare?

• Caro Lin e

Jag tycker nog du ska vänta med ringsjal, men du kan ju alltid prova den på Designtorget? Eller kasta dig över telefonen och ring runt till www.sjalar.nu och några av de andra försäljarna som Hallonpaj tipsade om.
    Vilken är den vävda sjalen som finns på Designtorget? Antar att det är en Bara Barn-sjal. I så fall är det som en ringsjal, fast utan ringar och det är ännu svårare än ringsjal och jag vet nästan ingen som lyckats med en sån... :-/
    Men annars är vävda sjalar bra från början också, absolut! Det jag tycker du ska tänka på är att det helst ska vara en lång sjal som du kan knyta i flera olika positioner.
    Vill du kika mer på olika sjalar, bilder, omdömen mm så titta in på www.sjalbarn.se där finns allt!

• Katharina

Om du är intresserad av tri-cottin så har simple world på karlavägen den samt Stellaris i Täby. Titta på www.stellaris.se

• Förstis

Aha, tri-cottin ser lite annorlunda ut än övriga sjalar, är den bra? Det står att den är lämplig för nyfödd och uppåt, funkar den att amma i? Någon som har erfarenhet??

• Hushi

Jag köpte en looma-ringsjal hos www.sjalar.nu i deras showroom i vasastan. De var jättegulliga. De hade massa olika varianter. Jag testade alla
    Jag valde en ringsjal för jag tyckte det var enklast...men de vävda knytsjalarna var fantastiska att prova! Vilken avlastning! Får jag en till unge blir det nog en sån eller en elastisk.
    Jag är nöjg med min snygga ringsjal men just nu är det lite varmt att bära tycker jag. Och min unge är ett år så det börjar bli lite tungt med ringsjal.
    Men jag kan rekomendera www.sjalar.nu
    Lycka till!

• Katharina

Förstis: Tri-cottin avlastar inte lika bra som en långsjal men är jättemysig till nyfödda. Upp till 9 kilo så tycker jag den är helt ok, sen blir det tungt att bära i den. Den är enkel att ta på eftersom den är sydd som två tuber som man korsar över sina axlar.

Det funkar utmärkt att amma i den. Den finns i tre olika storlekar så det är viktigt att man har rätt storlek så bebis når fram till tuttisarna.

De på simple world vet ingenting om sjalar, så jag rekomenderar att ni ringer Stellaris i Täby och ber att få komma dit och prova

• Hallonpaj

Jag skulle rekommendera en Hug-a-bub då! Det är en alldeles underbar trikåsjal, nätt och sval, från Australien. Lätt att knyta eftersom den är smal och lätthanterlig. Och ett plus för nybörjare är att man får med en instruktions dvd. (alt. video)

Jag bara ääälskar min Hug-a-bub. Hoppas få använda den igen om några år. Eller kanske en ny i nån ny snygg färg, den är ju rejält använd dagligen det första halvåret. Sen övergick jag till min gamla Storkis som jag hade med mitt första barn. Nu har jag lånat ut den till en kompis.

www.hugabub.com/

Svar på tråden Första bära-barn-sjalen, butik i sthlm eftersökes