• Pippelipos

Röda hudveck

Min lille kille har väldigt röda hudveck vid ljumskarna och bakom öronen. Vi torkar dem torra med en torr tvättlapp vid blöjbyte och låter honom ligga utan blöja ibland men det blir inte bättre. Förmodligen gör värmen att det blir värre.Har ni några tips på vad vi kan göra??

• Svar på tråden Röda hudveck
  • sandrasol

smörj med bröstmjölk och/eller salva, typ inotyol

• JKMNA

Kroppspuder från apoteket, en vit burk med röd text, använder vi ibland till halsvecket t ex. torkar ut och luktar gott! Kanske något?

• evari

har läst här på FL att flera sätter potatismjöl i vecken, det gör att det hålls torrt. har inte provat själv...

• Kalina

Vi använder Inotyol om det blir rött i vecken.

• svischan

Min dotter är jätteröd och irriterad i sina halsveck. BVC rekomenderade oss att badda på Alsollösning och lägga kompresser, för att hålla det torrt... Blev bättre på en gång.

• karamello

bb och bvc föreslog bröstmjölk för oss.

• Tygtiiger

Vi brukar tvätta rent, torka och smörja med apotekets mandelolja - jättebra!

• Norahs mamma

Jag rekomenderar puder eller potatismjöl...

På jobbet (jobbar på ett sjukhem) brukar vi ta pevarylpuder eller potatismjöl å sedan lägga dit kompresser... (I magveck, armhåler, under boobsen å så)

• Kattmamma

Hej!

Potatismjöl el. Dialons talk/puder från apoteket. Pevaryl används vid svamp infektioner i huden.....

Svar på tråden Röda hudveck