• Eldo

Arbetsstol - hjälpmedel

Sonen har inte allt för stora motoriska problem. Han är dock hypoton och har inte orken att sitta rak i ryggen mer än korta stunder. Han har också problem med perceptionen och vet inte riktigt var på stolen han sitter och trillar därför av den då och då.
    Vid matbordet hemma har han en vanlig stol och på förskolan en tripp trapp. Han fyller snart 6 år och har svårt för att själv ta sig bort från bordet, dvs skjuta tillbaka stolen. Han skjuter i stället fram bordet, vilket hemma resulterar i att han mosar lillasyster som blir livrädd varje gång bordet kommer flygande. På förskolan kan han inte flytta bordet eftersom flera bord står intill varandra.
    Vi har provat att sätta "tassar" under stolen, både av "tyg" och av plast. Inget hjälper honom att själv klara av att flytta stolen. Han kan inte heller själv flytta intill bordet. Detta kräver att han ständigt behöver hjälp vid bordet. Han är ett barn med mycket stort behov av vuxenstöd så vi vill ju att han ska fixa lite saker själv.

Någon som har tips?

Vid datorn behöver han en höj och sänkbar stol. En som han själv kan låsa så att han inte rullar iväg. Samtidigt ska han kunna ha fotstöd. Finns det såna stolar? Är det svårt att få som hjälpmedel? Elingt arbetsteraputen så är det svårt att få såna hjälpmedel. Han skulle behöva en stol som han kan "backa upp på" så som han gör på sin rullstol.

• Svar på tråden Arbetsstol - hjälpmedel
  • mammapuh

Hej!

Vår dotter har fått en anpassad stol som de kallade den men jag tycker inte den är anpassad för fem öre! Den är till för barn med betydligt större fysiska hinder än vår dotter har. Hon är precis som er son hypoton (tror jag i alla fall) och blir trött av att kämpa för att sitta på stolen i skolan. Hemma sitter hon på vanlig stol. Nu har hon provat ut ett stort monster som jag inte förstår hur de ska få plats med i skolan. Känns som den är för barn som liksom är förlamade och jag är orolig för att hon inte kommer att vara lika rörlig i klassrummet utan bli sittande i stolen! Det är en gigantisk stol alltså! Vi letar nu efter alternativ men det hade de inga på hjälpmedelscentralen. Dessutom sa de att stolen tyvärr saknade bälte så man kunde inte spänna fast Emma där!!!!!! Ska man skratta eller gråta varför i hela fridens namn skulle man spänna fast henne? Hon går själv till och från skolan och trillar inte av någon stol.............

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • anne h
    mammapuh skrev 2008-10-09 21:29:28 följande:
    Hej!Vår dotter har fått en anpassad stol som de kallade den men jag tycker inte den är anpassad för fem öre! Den är till för barn med betydligt större fysiska hinder än vår dotter har. Hon är precis som er son hypoton (tror jag i alla fall) och blir trött av att kämpa för att sitta på stolen i skolan. Hemma sitter hon på vanlig stol. Nu har hon provat ut ett stort monster som jag inte förstår hur de ska få plats med i skolan. Känns som den är för barn som liksom är förlamade och jag är orolig för att hon inte kommer att vara lika rörlig i klassrummet utan bli sittande i stolen! Det är en gigantisk stol alltså! Vi letar nu efter alternativ men det hade de inga på hjälpmedelscentralen. Dessutom sa de att stolen tyvärr saknade bälte så man kunde inte spänna fast Emma där!!!!!! Ska man skratta eller gråta varför i hela fridens namn skulle man spänna fast henne? Hon går själv till och från skolan och trillar inte av någon stol.............
    kan tänka mig att bältet tänkte de nog inte på som nåt som håller fast, så hon inte ska trilla av utan nåt som hjälper henne att slappna av och inte behöva anstränga sig så hon blir slut.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Eldo

mammapuh
    Om jag inte missminner mig så tillhör vi samma landsting. Vet du hur stolen hon skulle få i skolan ser ut? Jag har erfarenhet, genom jobbet, av en stoppad stol med fotstöd och armbågsstöd. Den är rätt så klumpig och på hjul, vilka man låser med en stor spak. Den funkar faktiskt riktigt bra för eleven på min skola, men den tar större plats än en vanlig skolstol.

Vad har hon för stol idag? På vilket sätt ska den vara anpassad?

Hm, jag hoppas de menade som anne h säger....som ett stöd och inte för att hon ska sitta fast i stolen!!! Har en kompis vars dotter bands fast i en matstol på sin förra förskola. Min kompis "råkade" komma förtidigt till dagis en dag och såg det hela. Dottern blev inte långvarig på den förskolan.....

• mammapuh

Ja, det stämmer nog att vi tillhör samma landsting. Stolen ser ut så som du beskriver med en jättestor spak! Hon behöver egentligen inte så mycket stöd utan mer att hon behöver lite stöd runt ryggen och att hon inte ska glida så mycket. Fast Emma behöver inte alls stöd av något band som håller henne på plats hon sitter ju bra ändå. Vet inte riktigt vad de menade men det blev fel ändå. Men jag förstod det som om de är vana vid att ge såna här hjälpmedel till barn med större fysiska problem än Emma har. Emma går ju i grundskolan och det är inte mycket plats till en sån stol där. Jag vill ju inte att hon inte ska kunna sitta brevid en kompis för att stolen är groteskt stor! Vi funderar som sagt på alternativ till denna stolen!

• anne h
    mammapuh skrev 2008-10-09 22:13:59 följande:
    Ja, det stämmer nog att vi tillhör samma landsting. Stolen ser ut så som du beskriver med en jättestor spak! Hon behöver egentligen inte så mycket stöd utan mer att hon behöver lite stöd runt ryggen och att hon inte ska glida så mycket. Fast Emma behöver inte alls stöd av något band som håller henne på plats hon sitter ju bra ändå. Vet inte riktigt vad de menade men det blev fel ändå. Men jag förstod det som om de är vana vid att ge såna här hjälpmedel till barn med större fysiska problem än Emma har. Emma går ju i grundskolan och det är inte mycket plats till en sån stol där. Jag vill ju inte att hon inte ska kunna sitta brevid en kompis för att stolen är groteskt stor! Vi funderar som sagt på alternativ till denna stolen!
    fungerar det då inte med en antislipduk under henne, månntro, om det bara är pga glid och rygg hon behöver?

Hur ser stolarna i skolan ut? Här sitter eleverna på höga stolar, alla individuellt inställda för varje barn, med fotstöd såklart. Bra för läraren cokså som slipper böja sig nästan ner till golvet.. trodde inte såna låga bänkar fanns kvar, tills förra veckan när jag var i grannkommunen och hälsade på min guddotters klass.. *hurv* gamla stolar/bänkar typ dem jag satt i.. skulle förresten inte förvåna mig om jag suttit i dem för 30 år sedan, för det är samma skola som jag gick i då.. och inredningen såg misstänkt lik ut.. INGEN sitter ju bra i dem..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • mammapuh
    anne h skrev 2008-10-09 22:33:35 följande:
    fungerar det då inte med en antislipduk under henne, månntro, om det bara är pga glid och rygg hon behöver? Hur ser stolarna i skolan ut? Här sitter eleverna på höga stolar, alla individuellt inställda för varje barn, med fotstöd såklart. Bra för läraren cokså som slipper böja sig nästan ner till golvet.. trodde inte såna låga bänkar fanns kvar, tills förra veckan när jag var i grannkommunen och hälsade på min guddotters klass.. *hurv* gamla stolar/bänkar typ dem jag satt i.. skulle förresten inte förvåna mig om jag suttit i dem för 30 år sedan, för det är samma skola som jag gick i då.. och inredningen såg misstänkt lik ut.. INGEN sitter ju bra i dem..
    De har provat med en kilkudde men den låg inte riktigt bra på stolen om jag förstod det rätt. Vad är antislipduk för något? Är det sån där i plast man kan ha på bord eller? Enligt sjukgymnasten så var det största problemet att hon glider på stolen samt att det kunde vara bra med lite extra stöd om ryggen. En vanlig kontors stol för barn skulle kunna gå bra men var hittar man det? Ikea sa konsulenten på Hjälpmedelscentralen men de hade bara för vuxna. Barnen sitter i lite högre stolar med fotstöd men jag vet inte om de går att ställa in efter barnet!
Svar på tråden Arbetsstol - hjälpmedel