• Lini M

rullar ögonen bakåt

Min 14-månaders son har betett sig underligt nu i e.m.

Han rullar tillbaka ögonen uppåt/bakåt samtidigt som han långsamt stänger ögonlocken. Sen håller han ögonen stängda i ett par sek.
    Det hela ser jätteläskigt ut!

Det varar i kanske fem sek, sedan är han som vanligt igen.

Jag har ringt doktorn & väntar nu på "call back".. Minuterna känns som timmar.

är det någon som varit med om liknande???

• Svar på tråden rullar ögonen bakåt
  • viseversa

oj läskigt.Har ingen aning om varför men det är bra att du ska gå och kolla upp det.

• Lini M

nu har doktorn ringt. Vi fick tid till imorgon bitti

• Arlövstösen

Låter lite som Epelepsi tycker jag. Jobbar med en som har EP. Men.. kanske är nått annat. Bra att du kollar upp!

• Lini M
    Arlövstösen skrev 2008-10-09 19:51:11 följande:
    Låter lite som Epelepsi tycker jag. Jobbar med en som har EP. Men.. kanske är nått annat. Bra att du kollar upp!
    Ja det är väl det jag fruktar.. Sjuksköterskan sa att det kan vara en "petit mal absence" (vet inte vad det kan heta pa sv, bor i UK).
    Vet du om det är en form av epilepsi??
  • Arlövstösen

Ingen aning. Frånvaro attack är nått annat jag kan tänka på. Testa lägga denna i tråd i funktionshinder.. och fråga om Ep-anfall, om nån upplevt nått liknande?

• Lini M
    Arlövstösen skrev 2008-10-09 19:59:00 följande:
    Ingen aning. Frånvaro attack är nått annat jag kan tänka på. Testa lägga denna i tråd i funktionshinder.. och fråga om Ep-anfall, om nån upplevt nått liknande?
    frånvaro attack låter som det kan vara samma som "petit mal absence"

Jag ska fråga i funktionshinder, bra ide.

Det känns så läskigt, alltihop..
  • ZandraÖ

Petit mal är detsamma som frånvaroattacker. En lindrigare form av Ep.

• Emmpis

Precis så gjorde min brors son! Dom gjorde alla möjliga prover och tester,  dom va rädd för epelepsi oxå, men det visade sig att det inte var nåt! Det försvann med tiden!=) Det behöver inte vara farlit..håll dig lugn, lycka till! Kram

• ZandraÖ

Ep behöver ju inte vara farligt, dessutom så är petit mal en form som oftast växer bort med tiden.

• Lini M
    Emmpis skrev 2008-10-12 20:36:53 följande:
    Precis så gjorde min brors son! Dom gjorde alla möjliga prover och tester,  dom va rädd för epelepsi oxå, men det visade sig att det inte var nåt! Det försvann med tiden!=) Det behöver inte vara farlit..håll dig lugn, lycka till! Kram
    tack - hoppas det ar det samma med min lille! :)
  • Lini M

Tack for alla svar!

lite "update":

vi var pa sjukhuset i fredags & de gjorde en hel massa undersokningar & observationer.
    Baserat pa dem tror man inte att det ar epilepsi. Man har tankar om diabetes eller i alla fall ojamna blodsocker-halter, men vet inte klart.
    Det som kom fram var dock att sonen har allvarlig (i manga dagar pagaende) streptococcer (halsfluss) som alltsa varit obehandlad. Det KAN vara sa att han haft sa otroligt ont att sjalva smartan har gjort att han fatt sma attacker & nastan svimmat, sa lakaren till oss. Stackars liten.
    Vi ska fora dagbok pa nar det hander igen & sen aterkomma till dem sa de far en helhetsbild. Om attackerna fortsatter nar min lille blivit frisk sa maste det ju vara nat annat.

Det hela kanns mycket osakert & ovisst, eftersom de inte vet riktigt vad attackerna ar. Men fokus ar nu att lill-killen blir av med halsflussen & blir frisk igen.

Jag kunde ju inget veta om "streppen" eftersom var huslakare inte sett nagot men det ar svart att inte fa lite daligt samvete. Tanken att min lille pojk har kannt san smarta i manga dagar gor ont i mig.

Svar på tråden rullar ögonen bakåt