• Anonym (pengar)

Sjukpenning och pengar via hobby?

Det är så att jag har en hobby där jag har kämpat för att "komma mig upp" så att säga. Lite pyramidspelsliknande kanske. Iaf så har jag kommit mig så pass högt upp nu att jag får pengar via det mina försäljare säljer för och det är meningen att jag ska coacha dom. Dock så är dom så duktiga att det inte behövs nåt och även om jag nu då är sjukskriven så säljer ju dom. Det påverkar ju inte jag.

hur blir det då jag då har sjukpenning? För då ska man ju inte få någon lön för jobb, men jag gör ju inget och ändå får jag litegrann? Det är inga stora summor vi pratar om men kanske 1000kr i månaden efter skatt. Någon som vet hur det kan tänkas vara?

• Svar på tråden Sjukpenning och pengar via hobby?
  • Repris

Det är klart att det räknas som inkomst. Om det är vitt i alla fall och då kan ju din sjukpenning påverkas.

• Anonym (fk)

Du blir återbetalningsskyldig och kan även få böter om du inte meddelar din inkomst.

• Anonym (pengar)

Men jag vet ju inte hur mycket jag får heller? En månad kan jag få 100kr och nästa kan jag få 1000kr. Men jag gör ju inget för att få dom heller. Och vissa jobb har ju tex att man får 10% via dom om man är sjuk och då gör man ju inget heller.

Men anmäler jag det då till fk och så drar dom bort det från sjukpenningen? För dom kan ju inte mena att jag är frisk då jag får dessa pengar eftersom jag inget gör för att få dom

• Repris

Man kan ju tycka vad man vill om det rättvisa i det hela men om du vill hålla dig till reglerna och slippa bli återbetalningsskyldig så måste du göra en uppskattning om vad du kommer tjäna.

Sen hade det väl varit lite konstigt om du fick samma sjukpenning (betalat av skattemedel) som om du inte tjänat något alls trots att du nu tjänar pengar?

• Heisan

Ring o prata med din handläggare för att få veta vad som gäller för just dig.. Om du inte jobbar utan pengarna kommer in ändå så har jag svårt att tänka mig att det gör någon skillnad. För du får ju inte arbeta överhuvudtaget när du har 100% sjukpenning.

• Cia o krabaten

Jag vet inte hur det räknas men OM det räknas kan du inte bara dra bort summan för sjukskriven kan du bara vara på jämna 25%, dvs 25, 50, 75, 100%

Så om du ska friskskriva dig blir det minst på 25% så den månad de andra bara säljer så du får 100:- blir det tufft.

Ett tips är att ringa och prata med ngn anonymt om det känns lättare.

Svar på tråden Sjukpenning och pengar via hobby?